Hitta din stulna bil med spårsändare

SATELLIT. Gemensamt för alla spårsändare är att de använder sig av GPS-satelliter för att registrera sin position.
Foto: Cristian Andrei Matei

Har du en spårsändare gömd i bilen så larmar den vid stöld och ägaren och polisen kan se var bilen befinner sig och följa dess resa. Sändarna har blivit allt mindre, driftssäkrare och strömsnåla och de är ett bra komplement till andra typer av larm, särskilt för stöldbegärliga och dyrare fordon.

ALLT OM BILAR reder ut begreppen för dig och har också provat en av de mer prisbilliga lösningarna.

Gemensamt för alla spårsändare är att de använder sig av GPS-satelliter för att registrera sin position. Sen finns det två huvudtyper, de som kommunicerar enbart via mobiltelefon (GSM) och de som också kan startas via FM-bandet.

De senare kräver en manuell insats vid spårning och är mer till för verkligt professionell användning. Ett exempel på det är uthyrningsföretaget Ramirent som har över 4 000 spårsändare installerade i sina maskiner.

De dieseldrivna entreprenadmaskinerna övervakas också så att man kan se användningen och ge service vid rätt tidpunkt.

Larm vid förflyttning

Med de flesta spårsändare kan man sätta upp "elektroniska stängsel" (geoområden), ett avgränsat geografiskt område som ger besked om föremålet eller fordonet lämnar eller kommer in i det. Larmen kan skickas som SMS, talbesked eller e-post till ägaren eller så abonnerar man på en övervakningstjänst som då sköter spårning och meddelar ägaren och/eller polisen.

Om bilen flyttas utanför det elektroniska stängslet så kan man vid larm se var den befinner sig. Numera inte bara med geografiska koordinater utan direkt på en kartbild, oftast med hjälp av Google maps.

Ett enda godkänt system

Ett par försäkringsbolag har krav på att spårsändaren ska vara godkänd av Svenska stöldskyddsföreningen (SSF). Då blir valet av utrustning lätt, för det finns bara en enda enhet som har godkänts.

Håkan Hedlund, teknikansvarig på SSF, det finns ju en mängd olika leverantörer på marknaden, varför är bara ett enda system godkänt?

- Helt enkelt därför att det bara är en enda leverantör som betalat oss för att vi ska testa deras utrustning, säger han. Vi provar gärna spårsändare mot vår norm, SSF 1073, men vi vill ha ersättning för jobbet.

SSF-godkänd spårsändare

Cobra Connex är en ­liten kompakt och diskret ­enhet med inbyggda antenner och som ansluts enkelt med ­endast tre kablar. Den passar alla fordon med 12 eller 24V och är helt vatten- och dammtät.

Strömförbrukningen är låg och den har inbyggd batteribackup samt ett GSM simkort som har täckning på alla nät i hela Europa.

När larmet ­aktiveras sänds det till Securitas larmcentral som kontaktar fordonsägaren och polisen. En automatisk kontroll sker med jämna mellan­rum för att garantera att systemet fungerar som det ska.

Abonnemanget ger möjlighet att när som helst visa fordonets nu­varande position (eller tidigare ­positioner) på en mobiltelefon eller dator.

Priset ligger på 4 900 kronor ­inklusive moms och ett abonnemang hos larmcentralen kostar 2 500 ­kronor per år.

Gör det själv-lösning

Garmin GTU är en riktigt liten, ­vattentät spårsändare (väger 46 gram) som innehåller både GPS och GSM- kommunikation. Så liten att den också ­passar som hundpejl, det medföljande ­fodralet är utformat så att det ska kunna ­fästas på ett hundhalsband.

När man köper en GTU 10 (för cirka 1 800 kronor) så ingår det ett års spårningstjänst inom Europa och man får larm via e-post eller textmeddelande när den passerar ett "elektroniskt ­stängsel".

Programmet visar både med ­koordinater och på en karta var sändaren befinner sig (via dator eller mobiltelefon) men vill man ha en detaljerad spårning så får man köpa till den tjänsten för cirka 50 kronor per månad. Efter ett år så kostar det 350 kronor per år om man vill behålla tjänsten.

Man kan välja mellan hur ofta positions­angivelsen ska sändas och då varierar batteritiden mellan en dag till en månad (mätt vid 20 grader plustemperatur). Behöver man, så går det också att koppla in extern strömförsörjning men då tappar man vattenskyddet.

Jag gömde en GTU 10 innanför bakrutan på en bil och trots att rutan har metalltrådar för uppvärmning så var det inga problem att följa var bilen befann sig. Batteritiden minskar dock drastiskt vid minusgrader.

Omdömet blir klart godkänt, superenkel ­installation, enkel att konfigurera och följa via dator eller mobiltelefon (både Iphone och ­Android) och liten nog att kunna gömmas i en bil, båt, ryggsäck eller resväska.

Snikvarianten av spårsändare

Om du har en gammal Androidbaserad ­telefon med GPS så kan du förvandla den till en spårsändare. Allt som behövs är att du ­installerar någon av de appar som finns (många av dem är gratis och kräver inte heller något abonnemang). Du gömmer telefonen i bilen, ser till att den får laddning från bilbatteriet och kontrollerar att den kan ta emot GPS-signaler.

Via appen kan du sen definiera geoområden, få larm och se var fordonet befinner sig ­precis på samma sätt som du kan med en spårsändare. Exempel på spårappar är Droid tracker och GPS tracker men det finns flera alternativ till dem.

Installatörens rekommendation

Mikael Järvemyr på PM-shopen i Solna har varit med sedan den första spårsändaren introducerades och har också erfarenhet som larmkonstruktör.

- Det gäller att göra det så krångligt som möjligt för tjuven, säger han. Som exempel så väljer vi aldrig samma installationsplats för ett visst bilmärke utan varierar var vi sätter ­sändaren.

Kablarna till strömförsörjning och antenn ska dras i befintliga kabelstammar och helst i samma kabelstrumpa, annars gäller det att välja kablar som är så lika bilens original­installation som möjligt.

För stöldbegärliga fordon bör man helst komplettera med två dolda knappar för överfallslarm. En placeras framme i bilen och en vid bagageutrymmet eftersom många tillgrepp sker vid lastning av bagage då rånaren tilltvingar sig bilnycklarna.

Priset för en professionell larminstallation av standardtyp ligger på cirka 2 500 kronor.

SÅ SÄGER FÖRSÄKRINGSBOLAGEN

Salus Ansvar:

Det finns inga belägg för att uppklarningsprocenten för stölder ökar med spårsändare, säger Peter Mörk, skadechef konsumentförsäkringar. För några år sedan gav vi tillsammans med ett spårningsföretag ett erbjudande om en sändare till vissa bilägare eftersom då det fanns en ökad risk för stölder av just den biltypen men det erbjudandet finns inte längre kvar.

För företagsförsäkringar med objekt värda över 600 000 kronor, till exempel entreprenadmaskiner, kräver man dock att spårsändare finns installerad. Och man betalar för spårningen om en kund, som själv installerat sändare i en bil eller annat fordon, blir bestulen.

Folksam:

Vi har ett samarbetsavtal med leverantör av spårsändare och en söktjänst som vi kan hänvisa kunder till, berättar Kent Lindmark, chef för skadeförebyggande verksamheten. Men en kund som har spårsändare installerad sitt fordon får ingen rabatt på försäkringskostnaden. Däremot, om fordonet blir stulet och återfinns tack vare sändaren, så betalar vi spårningskostnaden och kunden slipper självrisken.

If:

Det finns funderingar om att göra en installation av spårsändare obligatorisk för vissa bilmodeller, säger Dan Falconer, produktansvarig för motor- och båtförsäkringar. Villkoren kommer i så falla att ändras vid nästa förfallodag under kommande år och vi kommer att ha krav på utrustning och anslutning till larmcentral.

If har lyckats spåra och återhämta fordon tack vare spår­sändare, bland annat en lastbil som hade hunnit ända till Litauen.

Moderna försäkringar:

På den privata sidan har vi villkor med krav på spårsändare för bilar med höga marknadsvärden, över 500 000 kronor, säger motorskadechefen Örjan Backlund. En tillämpning som vi lyckligtvis ytterst sällan har använt, det är inte det vår målgrupp just nu. Men tekniken går mycket snabbt framåt och personligen tror jag att det med all sannolikhet att blir vanligt med spårsändare i framtiden.

Då tror han att man kommer att kunna påverka försäkringspremierna för vissa modeller. För företagsförsäkrade fordon vill man redan nu ha spårsändare installerade, godkända av Stöldskyddsföreningen, om bilresan ska ske till vissa länder.

Länsförsäkringar:

Vi har fått igen ett antal fordon tack vare spårningsutrustning, bland annat en stor lastmaskin som var värd cirka två miljoner som vi hittade i Estland på en maskintrailer, säger Mats Green, produktspecialist motor. Och har man en av Länsförsäkringar godkänd spårutrustning monterad i fordonet så bjuder vi på självrisken om det blir stulet!

Trygg-Hansa:

Om en kund installerar en spårsändare i sin bil så slipper han/hon betala självrisken om bilen skulle bli stulen, upplyser Johan Eriksson, PR-ansvarig. Det krav vi har på spårsändaren är att den ska vara knuten till en så kallad söktjänst, det vill säga kunden ska ha ett säkerhetsavtal och vara knuten till en larmcentral där aktiv eftersökning startas när ett larm går att objektet flyttar sig.

Trygg-Hansa Norge klarade upp en stöld av en dyrbar Mercedes i slutet av förra året. Tjuven bröt sig in i ett hus med där bilägaren och familjen låg och sov, hittade bilnycklarna i hallen och försvann med bilen. Man kunde följa färden som gick över Sverige, sen med färja till Riga och så småningom så kunde man hitta bilen i Kaukasus och återföra den.

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Annons: