Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 29 feb 2012 10:46

Hitler gjorde Bubblan till Tysklands folkbil

FÖRSTA BUBBLAN. 1938 rullade den första Bubblan ut på vägarna.

FÖRSTA BUBBLAN. 1938 rullade den första Bubblan ut på vägarna.

Porsche skapade formen - Hitler gjorde den till folkbil. Tanken var att bilen skulle vara ekonomisk, pålitlig och att vanligt folk skulle ha råd att köpa den. 1938 rullade den första Bubblan ut på vägarna.

Bubblans historia börjar som bekant i 30-talets Tyskland. Då började Ferdinand Porsche skissa på en bil inne på sin konstruktionsfirma. Tanken var att bilen både skulle vara ekonomisk och pålitlig, men också en sorts bil som alla vanliga människor skulle ha råd att köpa. Förklaringen till att motorn hamnade där bak var för att han inte ville ha en lång kardanaxel. Dessutom, för att motorn skulle vara lätt blev den luftkyld och tillverkades av aluminium. Året var 1932 när den första prototypen var färdig för provkörning.

 

22 hästkrafter

Motorn hade gjorts av motorcykeltillverkaren Zundapp, men de ville inte tillverka flera bilmotorer eftersom motorcykeltillverkning tog alla deras resurser. Porsche gick då till NSU och de skapade tillsammans den fyrcylindriga boxerfyran.

Så kom då Adolf Hitler till makten 1933 och han ville ganska snart se till att alla tyskar skulle få råd med en bil som drog 0,5 liter milen, hade en motor på minst 26 hk och med en toppfart på 100 km/h. I slutet av 1934 fanns en prototyp färdig. Den hade en maskin med 984 cc och 22 hk. Efter den kom det andra, mer utvecklade, bilar där till exempel strålkastarna flyttades från motorhuven till skärmarna.

 

Kunde inte köpas för pengar

År 1938 var bilen färdig för att träffa alla sina nya ägare. Det annorlunda var att bilen inte kunde köpas för pengar, utan kunden köpte ett pappersmärke varje vecka för att fylla ett häfte. När häftet var fullt så lämnades det in och kunden fick en bil i utbyte.

Krigsproduktionen av Bubblan gjorde den till en tysk motsvarighet till Jeep. Motorn förstorades till 1 131 cc och 25 hk. Samtidigt fick den större bränsletank, högre markfrigång och fyra dörrar. När kriget tog slut fick engelsmännen kontroll över VW-fabriken. Major Ivan Hirst fick ansvaret. Att Ferdinand Porsche inte fick uppdraget berodde möjligen på att han satt i franskt förvar till 1947. Han fick under den tiden utveckla Renault 4CV. När han väl släpptes skapade han Porsche 356 tillsammans med sin son Ferry.

 

Lades ned i Europa 1978

De första åren gick produktionen till den brittiska militären när den skulle återuppbygga Tyskland. Heinrich Nordhoff var chef för VW år 1947 och hans målsättning var att försäljningsnätet skulle vara internationellt för att på så sätt nå ännu större försäljningsframgångar. Allt för att få in valuta till ett krigsskadat Tyskland. Några år senare släppte britterna kontrollen av fabriken till tyskarna.

Bubblan utvecklades som alla andra bilar, med större motorer, mer krom och allt bättre komfort. I Europa lades produktionen ner år 1978.

Relaterat