Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 23 jul 2012 09:22

Här är förslaget som hotar motorhobbyn

KAN BLI OLAGLIG. Får naturvårdsverket igenom sina förslag i miljödepartementet kan demonterade bilar hemma på gården bli olagliga, menar Motorhistoriska Riksförbundet.

KAN BLI OLAGLIG. Får naturvårdsverket igenom sina förslag i miljödepartementet kan demonterade bilar hemma på gården bli olagliga, menar Motorhistoriska Riksförbundet.

Foto: Anthony Tueni

Naturvårdsverket har föreslagit nya tuffa regler för att komma tillrätta med illegala bilskrotar. Men en av effekterna kan bli att reservdelsbilar och demontering på den egna tomten kan bli brottsligt menar man på Motorhistoriska Riksförbundet, MHRF.

- Det här är en bedrövligt illa skött utredning som kan få långtgående konsekvenser, säger Jan Tägt, generalsekreterare för MHRF.

Vad tycker du om naturvårdsverkets förslag?

Tack för din röst!

Vad tycker du om naturvårdsverkets förslag?

I höst kan miljödepartementet ta beslut om en ny bilskrotningsförordning enligt ett förslag från naturvårdsverket. I grunden handlar det om att uppnå en återvinningsgrad på 95 procent av våra skrotbilar 2015 enligt ett EU-direktiv. Naturvårdsverket föreslår bland annat åtgärder på hur man ska komma tillrätta med uppemot tiotusen övergivna bilar som hittas av landets kommuner varje år. Man har också tittat på hur man ska stoppa illegala bilskrotar som demonterar fordon utan tillstånd. Men åtgärderna kan slå hårt mot svensk motorhobby varnar Motorhistoriska Riksförbundet, MHRF.

Renoveringsobjekt kan bli olagliga

I dag är det tillåtet att ha demonterade bilar om det rör sig om hobbyverksamhet - men inte om verksamheten anses vara yrkesmässig. För att komma tillrätta med illegala bilskrotar vill naturvårdsverket skärpa reglerna och stryka ”yrkesmässig” ur bilskrotningsförordningen. Det blir alltså samma regler för alla. ”Det finns alltså ingen öppning för att någon form av bilskrotning ska ske privat. De som sysslar med bilar som hobbyverksamhet får aldrig skrota sin bil hemma. Den ska slutligen lämnas hos en auktoriserad bilskrot”, skriver naturvårdsverket i sitt förslag som nu ligger på miljödepartementets bord.

Om förslaget går igenom kan reservdelsbilar och renoveringsobjekt bli olagliga, menar man på MHRF.

- Frågan är vad skrotning är. Räknas demontering som skrotning? Och är ett fordon skrot om det är helt och hållet demonterat? Det blir en prövning i det enskilda fallet, det kan tänkas att en miljöinspektör kan använda sig av regelverket om det går igenom, det vet vi inte än, säger Jan Tägt, generalsekreterare för MHRF. Han är också kritisk till att naturvårdsverket inte har tagit hänsyn till EU-regler som tydligt skyddar veteranfordon från att klassas som skrot, även om de är helt isärplockade.

Kommuner kan stoppa renoveringar

Enligt Jan Tägt finns det uppenbara risker för enskilda motorentusiaster om reglerna går igenom. Kommuner kan få möjlighet att under viteshot tvinga fordonsägare att upphöra med sin hobby. Ett exempel kan vara att en granne klagar på att man har gamla bilar på gården.

- En granne som upplever sig störd kan alltid vända sig till kommunen, som får en skyldighet att se över ärendet. Reglerna blir ett kraftigt verktyg för kommunen, eftersom verksamheten inte längre behöver vara illegal för att stoppas.

Naturvårdsverkets förslag har lett till en proteststorm bland motorentusiaster över hela landet. Facebookgruppen stoppa.skrotberedningen har samlat över 12 000 medlemmar, och en webbaserad protestlista är hittills uppe i över 7000 underskrifter, bara på några få veckor.

”Får inte drabba veteransbilsägare”

Hans Wrådhe, chef på naturvårdsverkets sektion för avfall och kemikalier, säger att syftet med förslaget inte är att sätta käppar i hjulen för landets motorentusiaster.

- När det gäller vår inställning så är veteranbilar och den sortens verksamhet är inget som vi ser som ett problem. Men vi har kanske inte varit nog tydliga med det i vår rapport, eftersom vi har fått kritik.

Finns det risk för oväntade effekter som kan drabba veteranbilsägare?

- Jag kan inte ge några garantier för vad regeringen bestämmer sig för. Men vi har påpekat att strängare lagstiftning inte får drabba veteranbilsentusiaster, säger Hans Wrådhe.