Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 6 mar 2018 14:09

Här är de 9 sämsta bilarna alla kategorier

Långt ifrån alla nya bilar är bra. Många är rentav dåliga och flera är stora besvikelser. Under två decennier som testförare för Expressen och Allt om bilar har Jan-Erik Berggren testkört närmare 1 500 bilar.
Här är de 9 allra sämsta.

1. Saab 9-3

Jan-Erik Berggren när han 2002 testkörde Saab 9-3

Foto: Marcus Engström

Kommentar: Det är förstas lite provokativt att ta med Saab 9-3 på  en lista  över de allra sämsta bilarna jag kört. Riktigt så  dålig var den kanske inte men det var långtifrån en succé  och på många sätt en stor besvikelse. Saab uppdaterade sin 900 1998 och passade på att byta namn. 2002 slog Saab på  stort när de visade en ny 9-3:a byggd på GM-plattformen Epsilon.

Jag testkörde modellen i Stockholm i juli 2002. Köregenskaperna skulle vara fantastiska, sa Saab, men det var de inte. Jag gav bilen tre av fem getingar för köregenskaper och Saab-folket rasade. Sen försökte Saab väcka liv i bilen med en kombi 2005, etanoldrift 2007 och med en fyrhjulsdriven 9-3X. Men inget hjälpte försäljningen, som sladdade. GM byggde till och med en Cadillac baserad på  9-3, BLS, som floppade rejält. Nu försöker Nevs envist bygga nya elbilar på  9-3 och ni vet vad jag tror och tycker om den satsningen.


2. Daewoo Nubira

Foto: Marcus Engström / MARCUS ENGSTRÖM EXPRESSEN

Kommentar: Det är förstås lätt att gnälla på de mindre bilmärkena som inte har så  stora resurser. Men Daewoo samarbetade under flera  år med General Motors innan GM helt tog  över märket 2004. Jag testade modellen Nubira 2002 och det var en bil som det till att börja med inte gick att sitta i. Stolarna var helt ur form och resten av bilen var på  samma sätt.

GM räddade på  sätt och vis Daewoo när de tog över och började modernisera modellprogrammet med Chevrolet-märken i grillen. Efterhand tog sig försäljningen och Chevrolet var under sin storhetstid till och med ett hot mot Opel i Europa. Men Nubira, det var en riktigt hemsk modell.


3. Peugeot 108/Citroën C1/Toyota

Foto: Peugeot

Kommentar: Samarbetet mellan Peugeot, Citroën och Toyota resulterade i en gemensam småbil 2005 och en andra generation nio år senare. Och det  är generation två  som jag har speciellt svårt för. Aygo har i och för sig hyggligt snygg design men köregenskaperna, ljudnivån och drivlinorna är långt ifrån bra.

Det är så märkligt när såna här samarbeten skapar bilar som inte känns som en del av resten av modellprogrammen – för något bilmärke. Det här samarbetet bör tjäna som avskräckande exempel för de stora bilkoncerner som väntas spara pengar på  att dela plattform. Rätt ofta blir det inte så bra.


4. Range Rover Velar

Kommentar: Efter att ha sett bilen på bilsalongen i Genève för några år sedan hade jag stora förväntningar på bilen när jag fick sätta mig bakom ratten vid Car of the Year-juryns stora testvecka i Danmark. Men vilken besvikelse. För att inte tala om när jag satte mig i baksätet eller började härja runt på  bildskärmarna.

Ingenjörerna har fått fritt spelrum i Range Rover Velar och de UX-designers som eventuellt arbetar på  Land Rover verkar ha haft semester när den här bilen utvecklades. Fast nu kommer jag på att styrningen inte heller är bra. Eller responsen i gaspedalen. Eller växellådan. Kort sagt: en dålig investering.


5. Hyundai Veloster

Foto: Hyundai

Kommentar: Hyundai arbetar fortfarande med modellnamnet Veloster och kanske kan den nya N-avdelningen få ordning på den här så kallade sportbilen. Jag testkörde en Veloster med en rätt pigg motor från den svenska importörens kontor i Upplands Väsby. Jag var nära att vända i Solna.

Den steglösa växellådan gjorde bilen i praktiken helt omöjlig att köra. Veloster var beviset på att en växellåda verkligen kan förstöra en hel bil. Sen är Veloster också  rentav ful med den märkliga lösningen med två smådörrar på ena sidan och en stor på  den andra.


6. Smart Crossblade

Foto: JAN DÜSING

Kommentar: Bilmärket Smart hittade under en period på  en hel del märkliga saker. Modellen Crossblade är en av dem. Crossblade borde ha stannat på ritbordet eller blivit en fräck konceptbil till en salong där i början av 2000-talet.

Smart Crossblade är lite förenklat uttryckt en Smart utan tak och vindruta. Och därmed i praktiken helt omöjlig att använda. Till någonting.


7. Suzuki Kizashi

Foto: Suzuki

Kommentar: Namnet betyder "något stort på gång" men när Suzuki mitt under brinnande bilkrisår presenterade en sportig sedan med sällsynt törstiga motorer slog det bara väldigt fel. Jag har sedan 2001 sällan varit med om en så dåligt tajmad lansering och en så märklig bil från en annars så kompetent tillverkare.

Tack och lov har Suzuki gjort bot och bättring och numera plockar de bara in vettiga modeller till Sverige. Som god tvåa i kategorin dålig tajmning kommer för  övrigt Volvo V70 generation två, som visades 2008. Inte heller Volvo hade förstått att kunderna och bilvärlden längtade efter bränsleeffektiva bilar och att eran med stora motorer med många hästkrafter för alltid var över.


8. Chrysler PT Cruiser

Foto: Jan-Erik Berggren

Kommentar: Retrotrenden var stor i början av 2000-talet och vi fick på kort tid bilar som Mini, Fiat 500 och Chryslers PT Cruiser. Tack och lov stannade det där (även om jag gärna hade sett att Volvo byggt en ny Duett).

Och kanske var det PT Cruiser som skrämde Volvos designavdelning. Visst ser den lite fräck ut på utsidan, eller gjorde i alla fall. I dag syns inte Cruiser så ofta på vägarna, tack och lov. Köra bilen gick inte och designen på insidan är mycket lik den Sebring jag hyrde i USA hösten 1995. Jag kan faktisk inte hitta en enda anledning att köra eller  äga en Chrysler PT Cruiser.


9. Mitsubishi Space Star

Foto: Mitsubishi

Kommentar: Vi har testkört Mitsubishi Space Star två gånger och båda gångerna har bilen floppat. Med 19 av 50 getingar enligt det förra systemet med tio betygskategorier är Space Star den bil genom alla tider som fått sämst betyg.

Billiga bilar har svårt att glänsa i någon av kategorierna men Space Star fick mediokra betyg rakt över. Om ni äger en Mitsubishi Outlander eller en L200-pickis, låt er inte luras att köpa en Space Star som andrabil. Åk vidare.


10. Bubblare

Foto: Opel

Kommentar: Jag kunde ha plockat fram fler modeller med steglös växellåda från andra asiatiska tillverkare men Hyundai Veloster fick räcka som bevis på den steglösa växellådans illdåd.

Eller för all del Peugeots märkliga automatlåda MCP som fått mig att tappa behärskningen mer än en gång. Växellådan sitter i flera modeller från PSA-gruppen och se upp med den.

Jag har redan nämnt Volvo V70-lanseringen 2008 som en stor besvikelse och om jag velat sparka lite mer på Jaguar eller Land Rover kunde jag nämnt den illa balanserade suven Jaguar E-Pace. Eller Renault Twingo som jag trodde skulle blåsa av vägen under testerna i Danmark.

Det finns dessutom en hel rad små mesiga sportbilar som kan få  en egen tio-i-botten-lista, som Mazda MX5 och Opel Speedster (som är på bilden).