Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 1 jul 2015 10:01

Här är bilvärldens nya stormakt – Tjeckien

Förra året nådde Skoda drömgränsen en miljon byggda bilar på ett år. Sedan 1991 har man ökat produktionen med sex gånger, och Skoda fortsätter att växa. Flera andra tillverkare har fått upp ögonen för Tjeckien och planerar nya anläggningar i landet.

Förra året nådde Skoda drömgränsen en miljon byggda bilar på ett år. Sedan 1991 har man ökat produktionen med sex gånger, och Skoda fortsätter att växa. Flera andra tillverkare har fått upp ögonen för Tjeckien och planerar nya anläggningar i landet.

Foto: Skoda

Glöm Kina, USA och Turkiet.

Här är den nya stormakten i bilindustrin: Tjeckien.

Flera stora tillverkare planerar att satsa miljardbelopp på nya fabriker i centrala Europa.

Under många år tittade de stora biltillverkarna på Asien för sina nya satsningar. Europa ansågs vara för dyrt och många bilchefer pratade ofta och länge om överkapaciteten och om att stänga fabriker.

Men nu verkar vinden ha vänt.

- Personalkostnaderna i Kina växer och det tillsammans med stora kostnader för transporter och logistik gör att tillverkning av komponenter i Kina inte är så fördelaktigt längre, säger till exempel VW-gruppens Martin Jahn till branschtidningen Automotive News.

Stora investeringar planerade i landet

Istället har ökad efterfrågan i Europa och att eurokrisen tycks vara på väg att gå över öppnat för nya investeringar. Personbilsförsäljningen ökade med 5,7 procent under 2014 och 2015 ser ut att bli ännu bättre.

VW-gruppens Skoda, koreanska Nexen och biljätten Hyundai finns bland de företag som planerar stora investeringar i tillverkning i Europa - och då i Tjeckien. Totalt handlar det om över tio miljarder kronor i planerade investeringar de kommande fem åren.

LÄS MER: Så klarade nya Skoda Superb krocktestet

Flera fördelar i Tjeckien

Däckföretaget Nexen ska bygga en ny fabrik med cirka 1000 anställda och Skodas fabrik i Kvasiny ska ge 1300 biljobbare arbete.

Tjeckien anses ha bäst möjligheter tack vare sitt läge centralt i Europa och får sitt förhållandevis låga löneläge. Tjeckiens största problem nu är att få fram tillräckligt många kvalificerade bilarbetare.

Så den som vill ha ett jobb i bilindustrin ska leta i Tjeckien.