Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Här är biltillverkarnas
sanslösa bränslefusk

BMW 320d<br>Påstådd förbrukning: 4,1 liter/100km<br>Verklig förbrukning: 7,0 liter/100km<br>Källa: Emission Analytics
Foto: BMW
Ford Focus 1.6<br>Påstådd förbrukning: 6,0 liter/100km<br>Verklig förbrukning: 10 liter/100km<br>Källa: Emission Analytics
VW Polo 1.4<br>Påstådd förbrukning: 4,8 liter/100km<br>Verklig förbrukning: 7,9 liter/100km<br>Källa: Emission Analytics
Foto: Abdruck Fuer Pressezwecke Honora
Opel Corsa 1.2<br>Påstådd förbrukning: 5,1 liter/100km<br>Verklig förbrukning: 8,0 liter/100km<br>Källa: Emission Analytics
Fiat 500 1.2<br>Påstådd förbrukning: 4,8 liter/100km<br>Verklig förbrukning: 7,9 liter/100km<br>Källa: Emission Analytics.

Tycker du att din bil drar alldeles för mycket bensin? Inte så konstigt. Förbrukningen tillverkarna skryter med är rena bluffen.

Här är de sanslösa metoderna som används för att putsa siffrorna, avslöjar ett brittiskt analysföretag.

Biltillverkarna använder helt otroliga metoder för att putsa förbrukningssiffrorna, avslöjar Emission Analytics, ett brittiskt företag som jobbar med fordonsdata. Konstigt nog är följande metoder både standardiserade och tillåtna:

• Under stadskörningstestet ska bilen nå en hastighet på 50 kilometer i timmen fyra gånger. För att komma upp i den hastigheten får bilen 26 sekunder på sig.

– Det här är helt orealistiskt, de flesta når den hastigheten på fem sekunder, säger Nick Molden på Emission Analytics till Daily Mail.

• Under sista delen av testet ska bilen upp i motorvägsfart – 120 kilometer i timmen. Men bilen behöver bara hålla hastigheten i några sekunder. De flesta kör längre än så i den hastigheten, kommenterar Nick Molden. Dessutom är det tillåtet att låta bilen stå still på tomgång under en femtedel av testtiden.

Fula - men tillåtna knep

Så fungerar det standardiserade testet. Men enligt Emission Analytics får tillverkarna dessutom använda riktigt fula knep för att kapa förbrukningen.

• Tejpa skarvar på hela bilen för att förbättra aerodynamiken.

• Använda speciella motoroljor med mycket låg friktion.

• Koppla ur generatorn för att spara energi.

• Justera bromsar annorlunda än på vanliga bilar så att beläggen inte ligger an det allra minsta.

• Specialjustera motorn.

• Använda högsta växeln nästan hela tiden.

• Kasta ut all extrautrustning som stereo och klimatanläggning.

• Testa bilarna i 29 gradig värme för att maxa effektiviteten.

• Enligt reglerna får testbanan inte luta mer än 1,5 grader. Bilarna får alltså i praktiken testas i nedförsbacke.

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Annons: