Han kör Sverige runt med vedeldad Volvo

Johan Linell lyckades med två kompisar bygga en gengasgenerator från 1942 på en Volvo från 1968.
Foto: Privat
Det går åt ungefär 13 liter ved per mil.
Foto: Jane Backström
Bilen måste tankas efter var sjätte eller sjunde mil.
Foto: Jane Backström
Johan Linell tycker att ved-drivna fordon har utvecklingspotential.
Foto: Jane Backström
Linell kör även vedeldad traktor.
Foto: Jane Backström

Han har kört en vedbil Sverige runt och använt en vedtraktor för jordbruk en hel säsong.

Nu planerar Johan Linell ytterligare en längre miljövänlig resa som endast ska gå på vedträn.

– Jag ville göra något för miljön, och så vaknade jag upp mitt i natten och tänkte ”gengas!” Då bodde jag i Dalarna så ved fanns det ju gott om, säger 32-årige Johan Linell.

Han är en ubåtstekniker som för några år sedan köpte en gammal gengasgenerator från en äldre herre. Den hade säljaren själv kört med under andra världskriget.

På ett halvår lyckades han och två kompisar bygga en gengasgenerator från 1942 på en Volvo från 1968. Projektet tog ett halvår och sedan körde man rätt ut på de svenska vägarna.

Med start i Dalarna, upp mot Lappland, vidare nedåt mot skånska Smygehuk och sedan hem igen. 550 duktiga mil på tre veckor.

Traktor på ved

Året efter gjorde Johan Linell samma sak med en traktor, ”gårdens stolthet” enligt honom själv, på mammans barndomsgård. Traktorn fick ingen roadtrip, men den tog hand om jordbruket på en bit jord den säsongen.

Traktorn hade en dieselmotor som Johan Linell byggde om till bensinmotor, och satte sedan på ett gengassystem. Efter det var det bara att börja harva och sätta potatis.

– Det gick förvånansvärt bra. Jag trodde aldrig att det skulle gå så smidigt. Det var lite kul att man med traktorn först åkte ut till skogen, hämtade ved och sedan körde på ved.

Framtiden

Både traktorn och bilen är fortfarande i drift och fungerar utmärkt. Frågan är om ved-drivna fordon kan vara framtidens melodi.

– Det har en utvecklingspotential helt klart. Men man måste rent vetenskapligt väga det här alternativet mot andra bränsle-alternativ för att kunna avgöra vilket som är bäst.

Johan Linell bor numera i Stockholm och vedbilen har stått avställd ett tag, men i år är den besiktad och han har fått tillbaka suget. Inom ett år planerar man att avverka ytterligare en resa på ved.

– Vi funderar på att dra till Norrland igen. Det var där vi och bilen trivdes bäst.

Fakta om ved och bilar:

■ Ska man köra längre än 15-20 mil behövs ett släp. Annars räcker det med att ha vedsäckar på taket och inuti bilen.

■ Det tar ungefär fem minuter att starta bilen för att kunna värma upp systemet.

■ Själva tankandet är inte krångligt, det är bara att stanna och fylla på med ved. Man kan ha motorn på under tiden.

■ Man måste tanka efter var sjätte eller sjunde mil.

■ Det går åt ungefär 13 liter ved per mil.

■ Det fungerar inte att fylla systemet med vedtravar, utan det måste vara finkluvet. ”Man kan köpa industri-flis som är som små träflisor. Men det måste vara från lövträd, använder man sig av tall blir veden som klister i motorn”, säger Johan Linell.

■ Vedbilen kan köras i ungefär 80 kilometer i timmen.

■ Under andra världskriget, när det var bensinbrist, fanns det omkring 80 000 gengasdrivna fordon i Sverige.

Annons: