Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Fler än 60 000 bilar kan ha vara påverkade

Volkswagens vd Martin Winterkorn avgår.
Foto: Julian Stratenschulte
<p>Anup Bandivadekar och hans tre kolleger på The International Council on Clean Transportation (ICCT) avslöjade miljöskandalen.</p>
Foto: ICCT
Biljätten Volkswagen har manipulerat dieselmotorer.
Foto: Kevin Hagen

Fler än 60 000 svenska bilar kan vara utrustade med Volkswagens miljöfuskande dieselmotor, rapporterar SvD.

Tidigare under dagen har biljättens vd Martin Winterkorn meddelat att han avgår efter helgens avslöjanden om manipulerade dieselmotorer.

– Jag gör detta för företagets skull, även om jag inte har någon vetskap om att jag skulle ha begått några fel i min roll, säger Winterkorn i ett pressmeddelande.

Volkswagen har erkänt att man manipulerat dieselmotorer i en rad modeller i både USA och Europa. Sammanlagt kan elva miljoner bilar ha utrustats med den miljöfuskande motorn EA 189.

Enligt Transportstyrelsens siffror kan 61 686 bilar i Sverige vara utrustade med motorn. Det går inte att söka specifikt efter EA 189 i registret, och därför har man i stället avgränsat resultaten till 2-litersmotorer med en effekt mellan 140 och 170 hästkrafter från Audi, Skoda, Seat och Volkswagen, rapporterar SvD.

– Det är det närmaste motormodellen som vi kan komma. Men om det är alla, kan vi inte vara hundra procent säkra på. Det kan finnas andra motoralternativ som ser liknande ut, säger Ingela Suominen på Transportstyrelsen, till tidningen.

Vid 17-tiden på onsdagen meddelade biljättens vd Martin Winterkorn att han avgår. I ett uttalande på Volkswagens hemsida skriver han:

"Jag har chockats av de senaste dagarnas händelser. Mer än allt annat är jag lamslagen av att en felhantering på så stor skala var möjlig i Volkswagen-gruppen. Som vd tar jag mitt ansvar för avvikelserna som har upptäckts i dieselmotorerna och har därför bett styrelsen att godkänna min avskedsansökan för funktionen som vd i Volkswagen-gruppen."

Ledamot: Ny vd på fredag

En viktig fråga de senaste dagarna har varit huruvida Winterkorn kände till miljöfusket. I uttalandet understryker han återigen att han, såvitt han vet, inte har begått några fel i rollen som vd.

Vem som blir hans efterträdare är fortfarande okänt. En styrelseledamot berättar för nyhetsbyrån AFP att beslutet kommer att offentliggöras under fredagen.

Samtidigt väntas fler människor få stå till svars. Volkswagens ledningsgrupp skriver i ett uttalande att internutredningen fortsätter med hög intensitet, och att alla som varit inblandade i skandalen kommer att mötas av hårdast möjliga konsekvenser.

Bakom skandalen som briserade i helgen står fyra fordonsforskare från miljöorganisationen The International Council on Clean Transportation, ICCT, skriver Svenska Dagbladet. 

För två år sedan började forskningsgruppen, som leds av utsläppsexperten Anup Bandivadekar, att testa slumpmässigt utvalda dieselbilar som såldes på den amerikanska marknaden. 

De granskade uppgifterna om att utsläppen från dieselmotorer i personbilar generellt sett var högre i Europa än i USA, beroende på de stränga avgaskraven i USA.

– Vår utgångspunkt i projektet var de hårdare avgaskraven i USA och särskilt i Kalifornien. Vi ville testa om dieselbilar i USA därför släpper ut mindre partiklar och koldioxid än i Europa, vilket tidigare tester visat, säger Anup Bandivadekar till SvD Näringsliv.

30-40 gånger högre 

Förutom Bandivadekar består gruppen som är baserad i San Francisco, Kalifornien, av ingenjörerna John German, Francisco Posada och Vicente Franco. 

De genomförde testerna på tre slumpvis utvalda bilar i ett laboratorium. En av dem var en BMW X5 och de två andra kom från Volkswagen, en Passat och en Jetta. 

BMW:n klarade testerna och det gjorde även bilarna från Volkswagen. Men när man jämförde utsläppsnivåerna på Volkswagenbilarna i laboratoriet med utsläppsnivåerna ute på vanlig väg fann man något märkligt. Bilarna uppvisade 30-40 gånger för höga utsläpp när de kördes ute på en vanlig väg jämfört med i laboratoriet. 

Resultaten av de tre bilarna presenterades i en rapport publicerad av ICCT i maj 2014 vilket ledde till att amerikanska myndigheter startade en utredning som fortfarande pågår. 

I rapporten angavs inte vilka bilmodeller som hade testats, men Volkswagen hörde ändå av sig till forskarna berättar Bandivadekar för SvD. 

– Volkswagen såg resultaten och räknade ut att det måste vara deras bilar, säger han till SvD. 

Enligt honom stod det då inte klart att motorerna på bilarna varit manipulerade. 

Flera VW-bilar med dieselmotorer har under året testats i USA vilket har gett samma resultat. Svaren på vad detta berodde på var oklara från den tyska biltillverkaren. De amerikanska myndigheterna ställde till slut ett ultimatum: De behövde en förklaring - annars skulle man inte ge tillstånd för att sälja 2016 års modeller i USA. Detta ledde fram till medgivandet om de manipulerade motorerna från Volkswagens sida. 

– Så mycket kan jag säga, att det borde ha stått helt klart för dem att det är olagligt enligt både amerikansk och europeisk lagstiftning att manipulera utsläpp på det här sättet, säger Bandivadekar till SvD.

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

SÅ AVSLÖJADES VOLKSWAGEN

Maj 2014
Forskare som samarbetar med International Council on Clean Transportation, ICCT, upptäcker för höga utsläppsvärden i två VW-modeller. En Jetta från 2012 och en Passat från 2013.
Amerikanska miljöskyddsmyndigheten EPA underrättas.
December 2014
Volkswagen går med på att återkalla 500 000 bilar. Volkswagen säger att en mjukvaruuppdatering räcker för att åtgärda problemet med för höga halter av kväveoxider i avgaserna.
Maj 2015
California Air Resources Board, CARB, vill kontrollera om mjukvaruuppdateringen fungerar.
CARB använder portabel mätutrustning och upptäcker att utsläppen är väsentligt högre än förväntat.
Juli 2015
Både EPA och Volkswagen får ta del av resultaten. Flera tekniska möten följer. Nu avslöjar Volkswagen att man använder en andra motorkalibrering som bara används under utsläppstester.
3 september 2015
I ett möte med CARB och EPA ska Volkswagen ha erkänt att man använder mjukvara för att utsläppen ska bli lägre när bilen testas.
18 september
Nu vidtar både EPA och CARB rättsliga åtgärder. EPA meddelar att utsläppen från VW-bilarna är 40 gånger högre än tillåtet.
20 september
Volkswagen gör ett första offentligt uttalande. Martin Winterkorn, vd, ber om ursäkt och lovar att samarbeta fullt ut för att gå till botten med avgasskandalen.

Annons: