Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Guider & Tips

Publicerad 10 mar 2018 08:55

Varning för ickegodkända laddboxar och felköp

1/2

2/2

Foto: CHRISTOFFER / © CHRISTOFFER EDLING

Att installera en laddbox är rent tekniskt inte svårt.

Med Charlotte Eisner på Defa e-mobility varnar för oseriösa aktörer och för tydliga fällor.

– Att få med en laddbox vid köpet av en ny elbil kan verka smart men bli dyrt i längden, säger Charlotte Eisner.

Naturvårdsverket ställer tydliga tekniska krav på de laddboxar som är godkända och bidragsgrundande. Trots det säljs det laddboxar som inte är godkända. Och det finns dessutom tydliga fällor för de kunder som inte är pålästa.

– Det är populärt hos vissa handlare att erbjuda en laddbox till alla som köper en elbil eller en laddhybrid. Men då är det viktigt att i avtal reda ut vad som egentligen följer med i köpet, säger Charlotte Eisner, elbils- och laddexpert på Defa e-mobility.

LÄS MER: Så väljer du rätt laddbox till din elbil och laddhybrid 

Elbilsladdning påverkar hela elsystemet

En laddbox till en villa kan påverka husets elsystem – det kan bli viktigt att jämka/lastbalansera bilens laddning med övriga funktioner i huset – då ställs krav på både befintligt elsystem och installationen.

– Vi har hört historier om när kunden tror att hela installationen ingår men det visar sig att den blir mer omfattande än vad som ingår i standarderbjudandet.

– Ett annat problem är att i vissa fall betyder erbjudandet också att bilkunden tecknar ett elabonnemang för lång tid framöver. Och det kanske inte alls var meningen med elbilsköpet.

LÄS MER: Nu blir det billigare att köpa laddbox till huset 

Kanske bra att ta höjd

Naturvårdsverkets ladda hemma-bidrag täcker bara privatpersoners egen kostnad för en laddbox och en installation och ger inga pengar till de som fått en box med bilköpet.

– För den som ska installera en laddbox är det viktigt att fundera igenom vilken typ av laddning som ska göras i dag , hur man kör och hur man bor och om man kan ladda på jobbet också, och vad som kan tänkas hända i framtiden. Kanske är det bra att ta höjd för en lite kraftigare box och kanske passa på att bygga en laddplats för elcykeln och elmopeden samtidigt. Mitt råd är att tänka lagom långt fram och skapa en bra förutsättning för att använda elfordonen, säger Charlotte Eisner.

Trött på att det är dyrt med bil?Gör testet, svara på 4 frågor