Elcykelförsäljningen skjuter i höjden efter att regeringen infört elfordonspremien, som innebär att kunder får ett bidrag på 25 procent av priset upp till 10 000 kronor.
Samtidigt har utbudet blivit allt rikare och svårare att överblicka – något som vi hoppas kunna råda bot på här. Vi har låtit Testfakta och det tyska laboratoriet Velotech testa åtta olika modeller för att utröna vilken som är den bästa elcykeln för pendlaren.
Här jämför vi allt från batteriets räckvidd, bromsarna och konstruktionen, till hur sköna och stabila de är att rulla fram på.
Testvinnaren: Haibike
Bäst i test får cykeln från Haibike, som också råkar vara dyrast. Den får toppbetyg i alla kategorier och har precis som modellen från Merida ett starkare batteri som ger bättre räckvidd än många av konkurrenterna.
Men testet visar att räckvidden inte enbart beror på batteriet. White från XXL har bäst räckvidd av alla när man använder maximal elsupport. På plan yta håller batteriet 30 kilometer längre än Cube-cykeln trots att cyklarnas batterier har samma uppmätta kapacitet.
– Det är många faktorer som spelar roll för räckvidden utöver batteriet, som motorns effektivitet och drivförmåga, hur hjulen rullar, friktionen i kullagren och typ av växlar, men också hur mycket support motorn faktiskt ger, säger Hannes Brändlein, testledare på Velotech.
Billigaste cykeln är skön – men får inte godkänt
White, som är testets billigaste cykel, är lättmanövrerad och skön att trampa med. Men totalbetyget dras ned av att den inte klarar regn – dels tog växeldisplayen in fukt och immade igen, och dels blev handtagen lösa.
– Det är inte bra att handtaget blir lösa i våta förhållanden eftersom du då riskerar att tappa greppet om cykeln. Så fort den hade torkat satt handtagen fast på styret som de skulle igen, säger Hannes Brändlein.
Dessutom saknar White typgodkännande och CE-märkning i enlighet med den nya standarden EN15194 som började gälla i november 2017.
Enligt XXL:s produktchef i Norge kommer man försöka få ett CE-godkännande inom kort och företaget hävdar att cykeln får säljas eftersom den importerades innan de nya reglerna började gälla. Men enligt Arbetsmiljöverket som är ansvarig myndighet för elcyklar finns det inga sådana undantag utan alla cyklar som säljs måste ha CE-märkning.
TEST: Vi kör den hopfällbara elmopeden Onebot
Crescent Elder går för snabbt
Cykeln från Crescent får inte heller godkänt av laboratoriet. Den går nämligen för snabbt och skulle därför egentligen klassas som moped.
En elcykel får inte ge assistans till mer än 25 kilometer i timmen men modellen Elder gav hjälp till över 30 kilometer i timmen. Claes Alstermark är kvalitetschef på Cycle Europe som tillverkar Crescent.
– Vi tycker att resultatet är märkligt, eftersom våra egna tester inte visar på denna avvikelse. Vi vill inte spekulera i orsakerna innan vi fått ta del alla mätresultat och själva gjort egna undersökningar av cykeln, säger han.
Dessutom börjar Crescent Elder vobbla i högre farter och har sämst bromsar i testet. Det ger ett lågt sammantaget betyg.
LÄS MER: Transportstyrelsen – här är reglerna som gäller för elcykel
Bromsarna skiljer mycket
Alla cyklarna har bromsar som lever upp till kraven, men bromsverkan skiljer sig mycket mellan modellerna.
Med samma handkraft ger Haibike klart bättre bromsverkan och därmed kortare bromssträcka än Crescent och Batavus. För cykeln från Bavatus krävdes det dessutom en del reparationsarbete och justering innan bromstestet kunde genomföras och bromsarna godkännas.
– Bromsen gick sönder under testet. Den var dåligt förmonterad vilket gjorde att bromskabeln trycktes ut ur sin hållare. Antingen är det leverantören av bromssystemet eller tillverkaren som inte gjort sitt jobb ordentligt, säger Hannes Brändlein.
Haibike Sduro Trekking 6.0

Cykeln från Haibike är bäst i test.
Foto: Stefan Ernst
Pris: Lägsta priset på denna elcykel just nu – se Prisjakt (EXTERN LÄNK)
Produktfakta
Cykelns vikt / maxvikt, förare + cykel: 24,5 / 130 kg
Typ av batteri: Yamaha PW
Batterikapacitet: 13,8 Ah / 500 Wh
Diameter skivbroms fram/bak: 180 / 160 mm
Antal växlar: 20
Utvalda mätvärden från testet
Uppmätt batterikapacitet: 457 Wh
Räckvidd 6% lutning med max / min elassist: 23 / 58 km
Räckvidd 0% lutning med max / min elassist: 90 / 304 km
Bromskraft vid 80N torrt underlag fram / bak: 500 / 362 N
Cykelns tröghet: 21% förlust i pedalkraft
Vobblar vid högre hastighet: Nej
Max hastighet med elassist: 27,5 km/h
Testresultat betyg 1 till 5 där 5 är bäst (vikt av totalbetyg inom parentes)
Räckvidd (30%): 4,7
Bromsar (30%): 4,8
Köregenskaper med och utan elassist (30%): 4,6
Användning och konstruktion (10%): 4,5
Totalbetyg: 4,7
Kommentar: Bäst i test.
Scott E-Sub Cross Park

Foto: Stefan Ernst
Pris: Lägsta priset på denna elcykel just nu – se Prisjakt (EXTERN LÄNK)
Produktfakta
Cykelns vikt / maxvikt, förare + cykel: 21,8 / 150 kg
Typ av batteri: Bosch Active Line
Batterikapacitet: 11,1 / (Ingen uppgift) Wh
Diameter skivbroms fram/bak: 180 / 160 mm
Antal växlar: 9
Utvalda mätvärden från testet
Uppmätt batterikapacitet: 383 Wh
Räckvidd 6% lutning med max / min elassist: 17 / 39 km
Räckvidd 0% lutning med max / min elassist: 91 / 177 km
Bromskraft vid 80N torrt underlag fram / bak: 428 / 340 N
Cykelns tröghet: 26% förlust i pedalkraft
Vobblar vid högre hastighet: Nej
Max hastighet med elassist: 25,5 km/h
Testresultat betyg 1 till 5 där 5 är bäst (vikt av totalbetyg inom parentes)
Räckvidd (30%): 4,0
Bromsar (30%): 3,7
Köregenskaper med och utan elassist (30%): 4,3
Användning och konstruktion (10%): 4,6
Totalbetyg: 4,1
Kommentar: Bra köregenskaper och okej räckvidd.
Ecoride Verve S1

Foto: Stefan Ernst
Pris: Lägsta priset på denna elcykel just nu – se Prisjakt (EXTERN LÄNK)
Produktfakta
Cykelns vikt / maxvikt, förare + cykel: 23,1 / 110 kg
Typ av batteri: Shimano Steps E-6000
Batterikapacitet: 11,6 / 418 Wh
Diameter skivbroms fram/bak: 160 / 160 mm
Antal växlar: 10
Utvalda mätvärden från testet
Uppmätt batterikapacitet: 389 Wh
Räckvidd 6% lutning med max / min elassist: 20 / 32 km
Räckvidd 0% lutning med max / min elassist: 79 / 169 km
Bromskraft vid 80N torrt underlag fram / bak: 442 / 417 N
Cykelns tröghet: 22% förlust i pedalkraft
Vobblar vid högre hastighet: Kännbar
Max hastighet med elassist: 26,5 km/h
Testresultat betyg 1 till 5 där 5 är bäst (vikt av totalbetyg inom parentes)
Räckvidd (30%): 3,8
Bromsar (30%): 4,5
Köregenskaper med och utan elassist (30%): 3,7
Användning och konstruktion (10%): 4,5
Totalbetyg: 4,1
Kommentar: Bra bromsar och mindre trög att cykla utan elassist. Vobblar något vid högre hastighet.
Merida Espresso STePS 300 EQ Sport

Foto: Stefan Ernst
Pris: Lägsta priset på denna elcykel just nu – se Prisjakt (EXTERN LÄNK)
Produktfakta
Cykelns vikt / maxvikt, förare + cykel: 23,5 / 140 kg
Typ av batteri: Shimano Steps E-6000
Batterikapacitet: 13,9 / 500 Wh
Diameter skivbroms fram/bak: 180 / 180 mm
Antal växlar: 9
Utvalda mätvärden från testet
Uppmätt batterikapacitet: 456 Wh
Räckvidd 6% lutning med max / min elassist: 20 / 39 km
Räckvidd 0% lutning med max / min elassist: 99 / 169 km
Bromskraft vid 80N torrt underlag fram / bak: 451 / 369 N
Cykelns tröghet: 31% förlust i pedalkraft
Vobblar vid högre hastighet: Nej
Max hastighet med elassist: 26,0 km/h
Testresultat betyg 1 till 5 där 5 är bäst (vikt av totalbetyg inom parentes)
Räckvidd (30%): 4,2
Bromsar (30%): 4,0
Köregenskaper med och utan elassist (30%): 3,9
Användning och konstruktion (10%): 4,5
Totalbetyg: 4,1
Kommentar: Bra räckvidd. Trög att cykla utan elassist.
White SC-E Comp

Den billigaste cykeln i testet, White, är skön att åka på. Men den är inte godkänd med CE-märkning.
Foto: Stefan Ernst
Pris: Lägsta priset på denna elcykel just nu – se Prisjakt (EXTERN LÄNK)
Produktfakta
Cykelns vikt / maxvikt, förare + cykel: 18,9 kg / Ingen uppgift
Typ av batteri: Shimano Steps E-6000
Batterikapacitet: 11,6 / 418 Wh
Diameter skivbroms fram/bak: 160 / 160 mm
Antal växlar: 8
Utvalda mätvärden från testet
Uppmätt batterikapacitet: 392 Wh
Räckvidd 6% lutning med max / min elassist: 21 / 37 km
Räckvidd 0% lutning med max / min elassist: 101 / 187 km
Bromskraft vid 80N torrt underlag fram / bak: 382 / 322 N
Cykelns tröghet: 23% förlust i pedalkraft
Vobblar vid högre hastighet: Nej
Max hastighet med elassist: 26,4 km/h
Testresultat betyg 1 till 5 där 5 är bäst (vikt av totalbetyg inom parentes)
Räckvidd (30%): 4,3
Bromsar (30%): 3,5
Köregenskaper med och utan elassist (30%): 4,3
Användning och konstruktion (10%): 3,4
Totalbetyg: 4,0
Kommentar: Bra räckvidd och köregenskaper. Klarar ej regntest - fukt i växeldisplay och handtag blir lösa. Saknar CE-godkännande.
Batavus Zonar E-Go

Foto: Stefan Ernst
Pris: Lägsta priset på denna elcykel just nu – se Prisjakt (EXTERN LÄNK)
Produktfakta
Cykelns vikt / maxvikt, förare + cykel: 23,1 / 100 kg
Typ av batteri: Yamaha PW
Batterikapacitet: 11,6 / 400 Wh
Diameter skivbroms fram/bak: 160 / 160 mm
Antal växlar: 10
Utvalda mätvärden från testet
Uppmätt batterikapacitet: 378 Wh
Räckvidd 6% lutning med max / min elassist: 20 / 68 km
Räckvidd 0% lutning med max / min elassist: 77 / 344 km
Bromskraft vid 80N torrt underlag fram / bak: 372 / 300 N
Cykelns tröghet: 29% förlust i pedalkraft
Vobblar vid högre hastighet: Nej
Max hastighet med elassist: 26,1 km/h
Testresultat betyg 1 till 5 där 5 är bäst (vikt av totalbetyg inom parentes)
Räckvidd (30%): 4,5
Bromsar (30%): 3,1
Köregenskaper med och utan elassist (30%): 4,0
Användning och konstruktion (10%): 4,5
Totalbetyg: 3,9
Kommentar: Mycket lång räckvidd vid lägsta el-assist (men med lägst hastighet av alla). Sämre bromsverkan.
Cube Cross Hybrid 400

Foto: Stefan Ernst
Pris: Lägsta priset på denna elcykel just nu – se Prisjakt (EXTERN LÄNK)
Produktfakta
Cykelns vikt / maxvikt, förare + cykel: 21,6 / 140 kg
Typ av batteri: Bosch Performance Line CX
Batterikapacitet: 11 / 400 Wh
Diameter skivbroms fram/bak: 180 / 160 mm
Antal växlar: 10
Utvalda mätvärden från testet
Uppmätt batterikapacitet: 388 Wh
Räckvidd 6% lutning med max / min elassist: 18 / 31 km
Räckvidd 0% lutning med max / min elassist: 73 / 117 km
Bromskraft vid 80N torrt underlag fram / bak: 422 / 315 N
Cykelns tröghet: 32% förlust i pedalkraft
Vobblar vid högre hastighet: Nej
Max hastighet med elassist: 25,8 km/h
Testresultat betyg 1 till 5 där 5 är bäst (vikt av totalbetyg inom parentes)
Räckvidd (30%): 3,4
Bromsar (30%): 3,7
Köregenskaper med och utan elassist (30%): 3,8
Användning och konstruktion (10%): 4,6
Totalbetyg: 3,7
Kommentar: Lägst räckvidd och trögast att cykla utan elassist.
Crescent ELder

Foto: Stefan Ernst
Pris: Lägsta priset på denna elcykel just nu – se Prisjakt (EXTERN LÄNK)
Produktfakta
Cykelns vikt / maxvikt, förare + cykel: 23,4 / 155 kg
Typ av batteri: Egoing (BAFANG)
Batterikapacitet: 11,6 Wh / Ingen uppgift
Diameter skivbroms fram/bak: 160 / 160 mm
Antal växlar: 10
Utvalda mätvärden från testet
Uppmätt batterikapacitet: 390 Wh
Räckvidd 6% lutning med max / min elassist: 18 / 33 km
Räckvidd 0% lutning med max / min elassist: 83 / 103 km
Bromskraft vid 80N torrt underlag fram / bak: 344 / 300 N
Cykelns tröghet: 25% förlust i pedalkraft
Vobblar vid högre hastighet: Kraftigt
Max hastighet med elassist: >30 km/h
Testresultat betyg 1 till 5 där 5 är bäst (vikt av totalbetyg inom parentes)
Räckvidd (30%): 3,6
Bromsar (30%): 3,1
Köregenskaper med och utan elassist (30%): 3,4
Användning och konstruktion (10%): 4,6
Totalbetyg: 3,5
Kommentar: Sämre räckvidd och sämre bromsverkan. Överstiger lagstadgad maxhastighet. Enkel att hantera.