Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Guider & Tips

Publicerad 4 mar 2018 15:00

Så väljer du rätt laddbox till din elbil och laddhybrid

Det är viktigt att välja rätt laddbox för att få det nya statliga bidraget.

Det är viktigt att välja rätt laddbox för att få det nya statliga bidraget.

1/2

Charlotte Eisner, som är elbilsexpert hos företaget Defa.

Charlotte Eisner, som är elbilsexpert hos företaget Defa.

2/2

Foto: CHRISTOFFER EDLING

Allt fler vill köpa en laddbar bil och fler och fler tillverkare erbjuder sina bilmodeller med batterier.

Men elbilarna och hybriderna behöver också laddas.

Vi har tagit hjälp av elbilsexperten Charlotte Eisner på Defa e-mobility. Tillsammans med Charlotte går vi igenom hur du väljer rätt laddbox – steg för steg.

1. DC- eller AC-laddning?

Charlotte Eisner: DC-laddning används för snabbladdning, det vill säga vid speciella laddstationer. Jag brukar jämföra DC-laddning med sondmatning och det är upp till biltillverkaren att bilen laddas, tar emot energin, på rätt sätt. För hemmabruk och för laddning på jobbet i en laddbox är det AC-laddning som gäller. Det finns en typ av AC-laddning som kallas semisnabbladdning men den görs då med mycket effekt och hög strömstyrka. AC-laddning är mer som att mata en känslig individ. Bilens egen laddare sköter laddningen.

2. Enfas- eller trefasladdning?

Charlotte Eisner: Enfasladdning är vanligast men trefasladdning kommer allt mer. Vill du ladda med hög effekt och stor strömstyrka, ladda snabbt, behöver du en trefasladdare. Men för laddning över natten eller för en laddhybrid räcker det troligen med enfasladdning. Vi kan jämföra enfasladdning med en tratt med ett mindre hål och en trefasladdning med en tratt med lite större hål. Men med trefasladdning behövs också tjockare och tyngre kablar.

3. Vilken strömstyrka?

Charlotte Eisner: Du behöver veta vilken säkring du har på det uttag eller den plats i elcentralen som ska användas för laddning. Det vanliga i en villa är 16 Ampere men det finns även 20, 25 eller upp till 32 Ampere. Vissa bilmodeller klarar laddning med 32 Ampere. Den mest kraftfulla AC-laddningen är över trefas och 32 Ampere, det blir då en effekt på 22 kW och så kallad semisnabbladdning. 

LÄS MER:11 bästa bilarna med el- och hybridmotor 

4. Vilken effekt behöver jag

Charlotte Eisner: Trefas och 32 Ampere är dyrt och snabbt. Om du långpendlar med en Tesla kanske du behöver trefasladdning och 25 Ampere, det är en dyr men gedigen laddlösning. En enfasladdare för 32 Ampere ger en effekt på 7,4 kW, då laddar du cirka 37 km på en timme. Men om huvudsäkringen ligger på 20 Ampere måste du ha en dämpning till 19 Ampere och då blir skillnaden i laddtid jämfört med en 16 Ampere-laddare liten. 

5. Vilken är den vanligaste laddboxen för privatpersoner i en villa?

Charlotte Eisner: Det är en enfasladdare, 16 Ampere, som ger en effekt på 3,7 kW. Det ger en laddning av knappt två per timme. Det här är en laddare för hemmabruk som ger mest körsträcka för pengarna. Men allra bäst för en villa är en trefasladdare, 16 Ampere, på 11 kW, då kan du ladda 55 km per timme.

6. Behöver jag en laddbox med fast kabel?

Charlotte Eisner: Vissa vill ha en laddbox med ett uttag där du sätter din egen laddkabel och andra vill ha en box med en fast kabel som du lätt kan plugga i bilen. Här är det viktigt att du skaffar en kabel med rätt kontakt till bilen. Tidigare var den runda typ 1-kontakten vanlig men i dag är typ 2-standard i Europa. Det är kontakten där cirkeln är lite tillplattad i överkant. Bilen kan också ha en ingång för snabbladdning med en rund fyrapolig kontakt, kallad CHAdeMO eller en tvådelad kontakt, kallad CCS. 

JAN-ERIK BERGGREN: Dieselförbudet det största hotet mot svenska bilägare 

7. Vad är dynamisk lastväxling?

Charlotte Eisner: Det är ett sätt att känna av när belastningen på ditt elsystem är hög eller låg och styra bilens laddning därefter. Det finns programmerad och dynamisk lastväxling. Men den programmerade känner inte själv av belastningen, det gör den dynamiska.

8. Vad är ett inbyggt DC-skydd?

Charlotte Eisner: Det är en form av skydd mot likströmmar som ska finnas inbyggt i laddboxen för att den ska vara godkänd. DC-brytaren i boxen förhindrar att likströmmar sipprar igenom din vanliga jordfelsbrytare. Det är viktigt att köpa en laddbox med inbyggt DC-skydd.

9. Behövs det något mer för att jag ska få bidrag till min laddbox?

Charlotte Eisner: Ja, den ska vara förberedd för eller ha en inbyggd elmätare. Det är för att vi på sikt ska kunna redovisa hur mycket el vi laddat bilen med.

10. Vad är det här med Mode 1, Mode 2 och Mode 3?

Charlotte Eisner: Det är en benämning på själva laddkabeln. Mode 1 användes till elbilar i början men i dag finns krav på Mode 2. Mode 1 finns kvar till bland annat elmopeder. Mode 2 är en säkrare laddning där det sitter en typ av kontroll i kabeln. Det är kontrollboxen i kabeln som går sönder om något är fel i huset eller i bilen. Med Mode 2 får du ditt behov tillfredsställt och ett säkert skydd. Mode 3 är nästa steg där det sker ytterligare kommunikation mellan huset och bilen. Det är som ett bra fungerande äktenskap. Mode 4 är snabbladdning där det i dag finns två olika kontakter CHAdeMO och CCS. Europa har bestämt att det är CCS som gäller men biltillverkare, som till exempel Nissan, har valt att behålla CHAdeMO.

Trött på att det är dyrt med bil?Gör testet, svara på 4 frågor
Skulle du vilja ha en bil utan månads- eller årskostnader?
Vilken kostnad skulle du helst vilja slippa?
Visste du om att bildelning är billigare än taxi eller egen bil från Stockholm till Arlanda?
Vilken bil skulle du spontant helst vilja hoppa in i?
Grattis, vi har ett erbjudande till dig som löser alla problem
Frihet per minut!Just nu 0 kr i startavgift + 20 minuter gratis körning!