Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Guider & Tips

Publicerad 5 jan 2019 14:00

Så påverkas du av höjda bensinpriserna 2019

1/2

Jessica Alenius, vice vd för branschorganisationen BIL Sweden.

Jessica Alenius, vice vd för branschorganisationen BIL Sweden.

2/2

Foto: SUSANNE KRONHOLM

Sveriges dieselpris är nu högst i hela EU

Efter årsskiftet höjdes priset på både diesel och bensin – igen. 

– Vi tycker att man bör se över vilka principer man ska beskatta framtidens fordon, säger Jessica Alenius, vice vd för branschorganisationen BIL Sweden.

Det är fyra år sedan regeringen klubbade igenom förslaget om en årlig, automatisk höjning av drivmedelsskatten. 

Den 1 januari 2019 blev bensinen 26 öre dyrare per liter och dieseln 18,4 öre dyrare per liter. Bakgrunden är att skatten ökar med inflationen plus två procent varje år.  

Hur påverkar höjningen dig? Här har vi sammanställt hur den årliga uppräkningen påverkar din ekonomi beroende på vilken bilmodell du har och hur mycket du kör.

Volvo V90 T6 AWD (0,74 liter bensin per mil)

Volvo V90 2017.

Foto: Volvo

1 000 mil/år: 192 kronor/år

1 500 mil/år: 289 kronor/år

3 000 mil/år: 577 kronor/år

5 000 mil/år: 962 kronor/år

Volkswagen Tiguan (0,7 liter diesel per mil)

Volkswagen Tiguan 2008.

Foto: Volkswagen

1 000 mil/år: 128 kronor/år

1 500 mil/år: 193 kronor/år

3 000 mil/år: 386 kronor/år

5 000 mil/år: 644 kronor/år

Volvo V70 T4 Classic (0,6 liter bensin per mil)

Volvo V70 2016.

Foto: DAVID JAKOBSSON

1 000 mil/år: 156 kronor/år

1 500 mil/år: 234 kronor/år

3 000 mil/år: 468 kronor/år

5 000 mil/år: 780 kronor/år

Volkswagen Golf 2,0 TDI (0,43 liter diesel per mil)

Volkswagen Golf 2,0 TDI från 2014.

Foto: Volkswagen

1 000 mil/år: 79 kronor/år

1 500 mil/år: 119 kronor/år

3 000 mil/år: 237 kronor/år

5 000 mil/år: 396 kronor/år

Saab 9-5 (0,89 liter bensin per mil)

Saab 9-5 från 2004.

Foto: SAAB

1 000 mil/år: 231 kronor/år

1 500 mil/år: 347 kronor/år

3 000 mil/år: 695 kronor/år

5 000 mil/år: 1 157 kronor/år

Porsche Cayenne Turbo (1,19 liter bensin per mil)

Porsche Cayenne

Foto: Porsche

1 000 mil/år: 309 kronor/år

1 500 mil/år: 464 kronor/år

3 000 mil/år: 928 kronor/år

5 000 mil/år: 1 547 kronor/år

 

Förbrukningen för alla bilmodellerna är angivna enligt den gamla standarden (NEDC). Nu har EU introducerat nya, strängare tester som ger en aningen högre siffra (WLTP). Man kan därför räkna med att den faktiska prisökningen är något högre än den vi räknat fram här. 

Trädde i kraft 2017

Inför förra riksdagsvalet lovade Socialdemokraterna att inte höja bensinskatten. Det löftet bröt man genom överenskommelsen om en automatisk uppräkning. 

2015 beslutade regeringen om den årliga skattehöjningen på drivmedel som sedan trädde i kraft den 1 jan 2017.

– Oljepriset har sjunkit sedan valet och dessutom sitter vi i regering med Miljöpartiet och får både ge och ta, sa finansminister Magdalena Andersson (S) efter att regeringen presenterat sina åtgärder. 

"Grundas på fordon som drivs av fossila bränslen och så kommer det inte se ut i framtiden"

Bensinskatten ökar med inflationen plus två procent varje år. Tanken är att de högre priserna för fossila drivmedel ska få fler bilägare att välja miljövänligare alternativ. Dessutom räknar regeringen med att det drar in mångmiljardbelopp som kan finansiera nya reformer och satsningar, exempelvis inom försvaret. 

Branschorganisationen BIL Sweden tycker att det är på tiden att skattesystemet för fordon ses över - i takt med att vårt sätt att köra och äga bil förändras.

– Vi tycker att man bör se över hela skattesystemet och efter vilka principer man ska beskatta framtidens fordon, som kommer vara uppkopplade och på sikt självkörande. Skattesystemet i dag grundas på fordon som drivs av fossila bränslen och så kommer det inte se ut i framtiden, säger Jessica Alenius, vice vd för BIL Sweden.