Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Guider & Tips

Publicerad 31 jan 2017 12:53

Så får du de dyra felen fixade billigt

Missljud, trasiga motorer eller lager som ger upp. Ett stenskott eller den där anmärkningen på besiktningen som borde fixas.

Ditt bilköp kan bli en dyr mardröm som slukar pengar.

Men det finns lösningar och genvägar som spar pengar.

Här ger vi dig 10 tips på hur du kan komma undan helt eller laga din bil billigare och enklare.

1. Trasiga lampor


Kommentar: Lampor och lykthus blir allt mer komplicerade och därmed också allt dyrare. Vi har ett färskt exempel från en läsare som skulle byta två xenon-lampor på sin Volvo. På Mekonomen kostade varje lampa 1500 kronor. Men läsaren hittade samma lampa på Ebay och han köpte två lampor för 1000 kronor inklusive frakt från Tyskland.


Det kan verkligen löna sig att ta en stund vid datorn och leta efter reservdelar från utlandet. Är du orolig över kvaliteten så är det enkelt att jämföra varumärken. Alla biltillverkare köper reservdelar från underleverantörer och oftast levererar den här samma produkter till reservdelsbutiker.


2. Bakaxel som gått sönder

Foto: / FOTOGRAF LARS ARDARVE AB


Kommentar: Även det här är ett exempel från en läsare vars bakaxel till en Volvo började att krångla. På Volvo skulle det här kosta över 30 000 kronor att reparera. Men eftersom Volvo är så dominerande i Sverige så finns det mindre verkstäder som specialiserat sig på att byta de här delarna. En verkstad erbjöd sig att plocka in bakaxeln och byta den mot en renoverad. De trasiga bakaxeln renoverades sedan till nästa kund.


Har du en vanlig bil - som en Volvo - så finns det oftast verkstäder som specialiserat sig på just ditt problem. I det här fallet sparade kunden över 15 000 kronor på att vända sig till den mindre verkstaden för att få sin bakaxel bytt.


3. Chiptrimning

Foto: Julian Stratenschulte / Epa / Tt / EPA TT NYHETSBYRÅN


Kommentar: Att chiptrimma bilar har blivit allt mer populärt och det handlar långt ifrån att bara plocka ut fler hästkrafter i en gammal busbil. Många chiptrimmare riktar in sig på vanliga familjebilar och dieselmotorer. Efter dieselskandalen kontaktade flera ägare till bilar som omfattades av skandalen för att fråga vad som händer med deras chiptrimning när bilarna åtgärdas av VW. VW uppdaterar som bekant den mjukvara som styr motorn och därmed sätter de chiptrimningen ur spel. I ett uppmärksammat fall hos Allmänna reklamationsnämnden visade det sig också att bilägaren är skyldig att berätta för verkstaden att bilen är chiptrimmad eller motoroptimerad.


Det kan alltså bli så att du efter en återkallelse eller uppdatering av din bil behöver göra om motoroptimeringen. Det är också så att om en bil trimmats eller optimerats så ska den gå igenom en registreringsbesiktning för att få de nya utsläppsvärdena fasställda.


Flera tillverkare sätter också stopp för chiptrimning i sina garantivillkor.

I Sverige finns en rad firmor som erbjuder chiptrimning och flera har egna garantier och några arbetar nära tillverkaren och erbjuder nödvändiga intyg.


4. Trilskande turbo

Foto: David Jakobsson


Kommentar: För en tid sedan skrev vi om problemet med turbuaggregatet på BMW:s 3-serie. Det här är en dyr reparation men enligt uppgifter som jag fått från en trovärdig källa så sker en hel del av de här turbobytena helt i onödan. Det går att smörja en axel som kärvar - och som är orsaken till problemet - och turbon kan arbeta som tänkt igen. Motsvarande finns på flera andra bilmodeller. Har du konstaterat ett allvarligt problem på din bil så kan du vara säker på att du inte är ensam om det. Ta en stund vid datorn och leta efter olika forum där problemet diskuteras. Här finns troligen en billigare lösning - en renovering i stället för ett byta. Eller en verkstad som byter eller renoverar billigare eftersom de specialiserat sig på det här problemet.


5. Damasker och lager

Foto: David Jakobsson


Kommentar: Så kallade damasker skyddar vitala delar i din drivlina från att slitas allt för hårt. Man kan kalla det för strumpor som sitter till exempel vid bilens drivknutar och vid fjädringskomponenter. De här "strumporna" är viktiga och de ska vara hela för att kunna sköta sitt jobb fullt ut. Inte sällan påpekar besiktningsmannen när det är något som ser trasigt ut eller när de här "strumporna" är på väg att gå sönder. Samma sak med olika lager som ser till att axlar och andra rörliga delar rullar friktionsfritt. Ett bra råd är att se till att de här slitdelarna verkligen är hela och fungerar - det spar du massor av pengar på. Att glömma att laga en damask till en drivknut över vintern kan vara skillnaden på en mindre reparation på några tusenlappar till en stor reparation på tiotusentals kronor.


6. Missljud i motor och växellåda

Foto: David Jakobsson


Kommentar: Låter det konstigt så är det något konstigt - det är en bra tumregel. Lär dig din bils ljud genom att köra den ordentligt och på alla växlar utan störande musik eller prat i bilen. Lyssna på hur den låter vid kallstart, när du backar och när du växlar. Klonkar det i växellådan? Viner eller tjuter det? Missljud tyder oftast på att något är trasigt eller är på väg att gå sönder. Gäller det här en ny eller begagnad bil som du ska köpa så var försiktig. Gäller det här din egen bil så besök din verkstad. Missljud är svårt, speciellt som ljudet kanske inte dyker upp när mekanikern sitter i bilen. Men kräv en ordentlig genomgång för att se vad som kan vara fel. Att vara envis i felsökandet kan bespara dig stora utgifter senare. Det finns ett par exempel på motorras som inte täckts av garantin och som kostar bilägaren stora pengar.


7. Rost

Foto: Joachim Wall / KVP


Kommentar: Rost var ett stort problem på nya och begagnade bilar för säg 30 år sedan. Men än i dag finns det tillverkare som snålar på rostskyddet. bilbranschen blir också tuffare och tuffare och speciellt de mindre tillverkarna och de som bygger mindre bilar har mycket så vinstmarginaler. Då är det också lättare att tvingas pruta på rostskyddet eller på anpassningen till svenska förhållanden. Fler och fler låter svenska bilkunder nöja sig med den standard som är på bilarna i mellan- och Sydeuropa. Tidningen Vi Bilägare genomför varje år en gedigen analys av rostskyddet på en rad bilmodeller. Det testet är bra att ta del av. Upptäcker du att din bil har ett dåligt rostskydd så kan det vara värt att bättra på det hos de speciella rostskyddsverkstäder som finns. Se också över de garantier som gäller för rost och lackskador på din bil men var medveten om att det är ytterst svårt att få någon ersättning för lack- och rostskador.


8. Stenskott

Foto: Ulf Ryd


Kommentar: Det som börjar med ett litet knappnålshuvud kan sluta med en spricka över hela rutan och en dyr reparation. Jag hämtade en testbil i Sätra en vinterdag för att köra direkt till Arlanda. På väg norrut på E4:an fick jag ett mindre stenskott långt ut till höger på vindrutan. Jag tänkte inte mer på det men när jag ett drygt dygn senare landade var det en spricka över halva vindrutan och rutan behövde bytas. Lite kallare väder var allt som behövdes för att rutan skulle spricka, trots att bilen stod i ett garage. Det finns enklare "plåster" att sätta på när stenskottet händer och billiga lagningar av mindre hål i rutan. Det är ett bra sätt att slippa de dyra bytena av hela vindrutor.


9. Service och garantier

Foto: Peo Möller / KVP/EXPRESSEN


Kommentar: Bilbranschen har många svåra och snåriga service- och garantiavtal. Det är mycket viktigt att du följer de här avtalen under garantitiden. Väldigt få - för att inte säga inga - tillverkare eller importörer arbetar numera med det som förr kallades "goodwill". Det vill säga har du inte skött service och garantivillkor så är det väldigt svårt att få ersättning för något som annars ryms inom avtalet. Även om felet inte alls beror på en missad service så tar återförsäljaren det som intäkt för att slippa betala ersättning. Importör och återförsäljare är måna om de här avtalet eftersom det ger dem en stor del av inkomsterna under bilens livslängd. Rätt eller fel, just eller inte - i det här fallet går det inte att kämpa emot. Sköt servicen, läs på om garantivillkoren och välj ny eller begagnad bil efter vad som passar dig. Det finns märken som har långa och generösa garantier och det finns andra som är snålare.


10. Olja och andra vätskor

Foto: Christian Örnberg


Kommentar: Motorolja och kylarvätska är två viktiga vätskor i bilen. Det ska vara rätt kvalitet på dem, rätt mängd och de ska bytas med jämna mellanrum. Samtidigt visar de här vätskorna hur bilen mår. Är det spår av olja i kylarvätskan så tyder det på ett fel i motorn. Försvinner oljan oroväckande snabbt så betyder det också att du har ett allvarligt läckage. Är olja svart så är den alldeles för gammal, den ska vara gyllenbrun. Är oljan grå har du fått vatten i oljan. Oljan är motorns allra viktigaste vätska och slarvar du med den kommer det att kosta mycket pengar att reparera motorn. Överlag är smörjningsproblem allvarliga och här du att en bilmodell har problem med det så håll dig borta från den modellen.