Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Guider & Tips

Publicerad 7 jul 2018 18:30

Här är allt du behöver veta om elcyklar

Elcykeln funkar både för pendling och för en semester i naturen.

Elcykeln funkar både för pendling och för en semester i naturen.

1/2

Foto: Patrizia Tilly - stock.adobe.com / 85768170

Batteriet hjälper till så fort du börjar trampa.

Batteriet hjälper till så fort du börjar trampa.

2/2

Foto: mmphoto - stock.adobe.com / 140708704

Försäljningen av elcyklar har ökat rejält under de senaste åren, inte minst efter införandet av en elcykelpremie. Men det finns många fallgropar för den som är intresserad av att byta ut cykeln eller bilen.

Här reder vi ut begreppen och rätar ut alla frågetecken kring elcyklarna.

För vem passar en elcykel?

Den gruppen som i störst utsträckning köper elcyklar är pendlare i städer. Har du så kort pendlingsavstånd att du cyklar dig enkelt och snabbt är en elcykel onödig, men har du en längre bit kan en elcykel passa bra.

– I början var det många som trodde att det var något för äldre eller andra som inte orkar cykla, men nu används elcyklar av alla från pendlare och barnfamiljer till hantverkare, säger Lars Strömgren, ordförande i Cykelfrämjandet.

Det är dock viktigt att kolla över cykelvägarna där du bor. Provcykla eller gå vägen till jobbet innan du köper en elcykel – finns inga bra cykelvägar kanske det är ett onödigt köp.

Om du ofta cyklar med packning, till exempel matkassarna, är en elcykel ett bra alternativ. Att få med sig tunga kassar på en vanlig cykel kan vara tungt och jobbigt, det blir betydligt lättare med ett batteri som hjälper till. Dessutom finns det specialbyggda transportelcyklar.

– Det vanligaste är att de är byggde med två hjul fram och ett bak, och har ett lastutrymme där fram. I en bra transportcykel kan du få plats med lika mycket packning som i en liten bil, säger Lars Strömgren.

LÄS MER: STORT TEST: Här är årets bästa elcyklar

Hur fungerar en elcykel?

När du trampar så börjar batteriet hjälpa till och ge extra fart. Det gör att det går betydligt lättare att trampa på i uppförsbackar eller motvind. Batteriet hjälper bara till när du trampar, du kan alltså inte bara sitta still och låta batteriet göra jobbet.

Batteriet slutar hjälpa till när cykeln går 25 kilometer i timmen – snabbare än så säger lagen att elcykeln inte får gå. Men det finns inget som hindrar dig att fortsätta trampa och manuellt nå högre hastigheter. Undantaget är för så kallade Speedbikes som är klassade som mopeder och därför får gå i upp till 45 kilometer i timmen.

Du behöver i regel inte styra hur batteriet jobbar på något speciellt sätt, utan det känner av hur du trampar och fungerar automatiskt utifrån det.

Batteriet sitter oftast antingen så här, vid pakethållaren eller på ramen.

Foto: claudiovaldes - stock.adobe.com / 109800641

Vilka är fördelarna?

Du tar dig fram snabbare än med en vanlig cykel, och kan ta dig mycket längre.

Du blir inte lika trött och svettig som om du hade trampat manuellt hela vägen.

Studier från Danmark och Norge visar att personer cyklar mer och åker mindre bil efter att de köpt en elcykel.

Det finns specialbyggda elcyklar för transporter som gör det enkelt att ta med alltifrån matkassarna till barnen på cykeln. 

Du orkar ta med en hel del last även på en vanlig elcykel, tack vare den extra trampkraften. 

Samma sträcka tar lika lång tid att cykla varje dag, vilket gör dig punktligare.

Kräver inte alls så stor fysisk styrka som en vanlig cykel, vilket gör det till ett bra alternativ för till exempel äldre eller personer med sviktande hälsa.

LÄS MER: Fem av sex billiga elcyklar har för dåliga bromsar

Vilka är nackdelarna?

Kan vara dyrt att köpa – betydligt dyrare än en vanlig cykel. Premien hjälper men täcker inte hela skillnaden.

Stor stöldrisk, både för cykeln och batteriet. Skaffa ett ordentligt lås och tänk på var du ställer cykeln.

Elcykeln måste, precis som en bil, in på service. Rekommendationen är att göra det en gång om året.

Fungerar sämre när det är kallt. Batteriet tappar ungefär 20 procent av kapaciteten när det är nollgradigt och cirka 40 procent av kapaciteten vid minus 15.

Batteriet tar slut efter ett antal laddningar, och det kostar flera tusen kronor att köpa ett nytt.

Risk för oseriösa aktörer som försöker utnyttja en ung marknad. Kolla runt ordentligt och provcykla innan du köper en elcykel.

Ger sämre motion, jämfört med en vanlig cykel, när du inte trampar på lika mycket i uppförsbackarna.

Tillverkningen av batteriet kräver en hel del energi, och det finns frågetecken för hur etisk framställningen av vissa ämnen i batterierna är.

LÄS MER: Här avslöjas barnarbetet bakom batterierna

Vad finns det för olika elcyklar och vad kostar de?

Att dela in elcyklar i olika kategorier är inte helt enkelt, men man kan ändå prata om fyra olika typer av elcyklar: 

Klassiska cyklar. De liknar vanliga damcyklar fast med ett batteri på. De är de enklaste cyklarna, med minst antal avancerade funktioner, och är därför billigast. Cirkapris: Från 11 000 till 23 000 kronor.

Sportiga cyklar. Jämfört med de klassiska är de mer inriktade på hög hastighet och acceleration, snarare än komfort. Till exempel har de ofta smala däck för att minska rullmotståndet. Cirkapris: Från 15 000 kronor till 28 000 kronor.

Mountainbikes. Ett steg upp från de sportiga cyklarna finns mountainbikes, för dig som vill kunna ta med dig din elcykel ut i skog och mark. För att hålla även utanför vägarna och cykelbanorna krävs en mer stryktålig cykel, vilket höjer priset. Cirkapris från 23 000 till 45 000 kronor.

Speedbikes. Det här värstingalternativet är klassat som moped, vilket gör att den får gå i upp till 45 kilometer i timmen. Inget för den som är rädd för fart, 45 kilometer i timmen på en cykel är snabbare än vad man tror. Cirkapris från 20 000 till 70 000 kronor.

Förutom att välja rätt typ måste du, precis som när du köper en vanlig cykel, hålla koll på höjden. Det viktiga här är givetvis att det känns bra när du testcyklar (vilket du givetvis alltid ska göra innan ett köp).

En elcykel av den sportigare modellen.

Foto: SHUTTERSTOCK

LÄS MER: Körde trimmad elcykel i 100 km/h – greps av polis

Hur länge håller cykeln och batteriet?

Hur länge elcykeln håller beror så klart på hur mycket man cyklar med den och under vilka förhållanden. Precis som en bil behöver en elcykel regelbunden service, rekommendationen är att göra det minst en gång per år. 

Om elcykeln får regelbunden service kommer den att hålla i många år, till skillnad från batteriet. Ett vanligt elcykelbatteri håller för 800 laddningar. 

Hur många år det är beror givetvis på hur mycket du cyklar, men ett vanligt batteri måste laddas efter mellan tre och tio mil. Det här varierar på hur mycket du använder det och på vilken effekt, men också på andra saker som temperaturen ute och cyklistens vikt.

Ett vanligt batteri håller ofta någonstans mellan tre och fyra år. Då måste det bytas ut, vilket kostar mellan 4000 och 12 000 kronor.

LÄS MER: Ny studie: cykla och sms:a är inte farligt

Hur fungerar bidraget?

Om du köper en ny elcykel får du ett bidrag på 25 procent av priset, upp till 10 000 kronor. För att få bidraget måste du vara folkbokförd i Sverige och ha ett svenskt personnummer, samt vara över 18 år. Det går bara att få ett bidrag per person.

För att få bidraget måste du skicka en ansökan till Naturvårdsverket. Det gör du enklast digitalt, och då ska du få besked efter fyra dagar och pengarna efter tio dagar. Skickar du i stället en ansökan per post kan det ta månader innan pengarna betalas ut.

I ansökan måste du skicka med kvittot samt något dokument där cykelns ramnummer framgår. Ansökan måste skickas in inom sex månader efter att du köpt cykeln.

Endast nya cyklar omfattas av bidraget, du kan alltså inte få pengar för en elcykel som du leasat, hyrt eller köpt begagnat. Det går heller inte att få bidrag för hemmabyggen eller för att konvertera en cykel till en elcykel genom att installera ett batteri på den.

Vilka trafikregler gäller?

Här är det viktigaste att ta reda på om elcykeln är klassad som cykel eller som moped. En elcykel som har en motor som endast förstärker kraften från tramporna, har en styrka på max 250 watt och bara kan hjälpa cykeln upp till en hastighet av 25 kilometer i timmen, klassas som cykel.

Då gäller samma regler som för en cykel, vilket inte är speciellt många. Är du under femton år måste du ha hjälm, och du ska i första hand köra på cykelbanan även om det från och med 1 augusti är fritt fram att köra på vägen även om det finns en cykelbana.

Om elcykeln inte uppfyller kraven för att betraktas som en cykel är det i lagens mening en moped klass I. Då måste den som kör ha en godkänd hjälm och elcykeln måste ha en registreringsskylt och försäkring.

LÄS MER: Polisen: Här är reglerna cyklister måste följa