Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Guider & Tips

Publicerad 24 nov 2018 14:00

Guide till att köpa bil – 10 saker att tänka på

Det är svårt att välja bil. Förhoppningsvis ger den här guiden dig svaren du behöver.

Det är svårt att välja bil. Förhoppningsvis ger den här guiden dig svaren du behöver.

1/3

Foto: SHUTTERSTOCK

2/3

Foto: SHUTTERSTOCK

Firma i Dublin som säljer begagnade Saab-modeller.

Firma i Dublin som säljer begagnade Saab-modeller.

3/3

Foto: SHUTTERSTOCK

Fler än någonsin tidigare väljer att köpa ny bil. Samtidigt är det svårare att välja rätt.

Bensin, diesel eller el? Ny eller begagnad bil? Vilken modell passar bäst? Lasse Swärd hjälper dig navigera rätt i asfaltsdjungeln.

Här är 10 generella råd för en genomtänkt bilaffär.

1. Nytt eller begagnat?

Omöjligt att besvara. Många vill ha en ny bil för att den ger den senaste tekniken och den högsta säkerheten. Om man i stället ser bilköpet mer rationellt, som en kostnad bland andra som ska hållas så låga som möjligt, då är det bästa att välja en tre år gammal bil som gått 5 000–6 000 mil. 

Varför? Jo, sådana bilar är i regel väl underhållna av första ägaren, fullservad och fri från skavanker. En tumregel är att halva värdet är borta efter tre år. Därmed överlåter du det värsta värdefallet på första ägaren.

Håll utkik efter tjänstebilar. De säljs ofta på nätauktioner.  

Välj i första hand en MRF-ansluten bilhandlare. Där får du en varudeklaration och i regel garanti.

Undvik privatköp om du inte känner dig säker på hur du kan bedöma bilens skick och bakgrund. 

2. Bensin eller diesel?

Det beror alldeles på dina körmönster och även var du mest kör. Bor du i storstad och kör i huvudsak i närområdet, välj bensin, helst en hybrid. Söker du begagnat: tänk på att äldre dieslar förorenar stadsluften med höga utsläpp av kväveoxider, som påverkar både närmiljö och människors hälsa.

Även nyare dieslar med bättre rening har förhållandevis höga utsläpp. Det gäller avgasnormen Euro 6 fram till 2017.

Köper du en ny diesel i dag har den mer avancerad rening, men som kräver att du fyller på reningsvätska i separat rör (Adblue).

Den tekniken verkar ge hög rening av kväveoxiderna även i verklig trafik, visar oberoende avgastester.

Har du långa årliga körsträckor är diesel bättre genom lägre bränslekostnader per mil. En diesel är mer energieffektiv än motsvarande bensinbil. Den släpper ut betydligt mindre växthusgaser, dels för att den drar mindre bränsle, dels för att dieseln innehåller en väsentligt högre andel förnybart.

Så diesel är bättre för klimatet, men äldre dieslar är sämre för närmiljö och hälsa.

Just nu är det dock svårt att räkna hem de lägre milkostnaderna eftersom diesel är drygt en krona dyrare än bensin. Hur länge den skillnaden varar är omöjligt att svara på.

LÄS ÄVEN: Allt om Bilars SUPERGUIDE när det är dags för bilköp 

3. E85 och fordonsgas som alternativ?

Försäljningen av nya bilar som klarar etanolbränslet E85 har upphört. Det finns omkring 220.000 begagnade i trafik. Literpriset på E85, cirka 11,30, gör att milkostnaderna blir ungefär desamma som för bensin (14,76 kronor när detta skrivs), Förklaringen är att bilen drar uppemot 35 procent mer bränsle med E85 i tanken.

Fordonsgas är det bästa bränslet om man ser till låga utsläpp, både vad gäller klimat och påverkan på hälsa/närmiljö. Bränslet består av metan, varav cirka 90 procent är förnybar biogas, resten är fossil naturgas. (Detta förhållande gällde 2017.)

Fordonsgas görs av bland annat avloppsslam, gödsel och slakteriavfall. 

Det finns omkring 175 pumpar, men tyvärr väldigt få i norra Sverige. 

4. Hur är det med det gröna dieselbränslet HVO100?

HVO100 är en helt förnybar diesel som kemiskt sett är lik fossil diesel. Det gör att bränslet kan tankas i dieslar utan krav på att bilarna anpassas för det (som med E85), men hittills är det bara Citroën, Peugeot, DS och Opel som godkänt det. Mercedes har nyligen gett klartecken för E-klass och Volvo Cars för Volvodieslar som går i taxi-trafik.

HVO finns även i fossil diesel som låginblandning. I genomsnitt innehöll dieseln 20 procent förnybart i fjol, mot knappt 7 procent etanol och andra biokomponenter i bensin.

Utsläppen av koldioxid är utomordentligt låga med HVO, enligt Energimyndigheten. Hur låga beror på vilka råvaror som används. 

LÄS ÄVEN: Favoritbilarna för kvinnor och män – lista län för län 

5. Renodlad elbil?

Den vanligaste typen är med batteri som laddas upp, Det finns också elbilar med bränsleceller som tankas med vätgas, Fördelen är att det går snabbt att tanka (3-4 minuter) och räckvidden blir som en vanlig bil, Men det finns bara en handfull tankställen och ett par modeller att köpa (från Toyota och Hyundai),

En elbil är bästa miljövalet eftersom en sådan inte ger några lokala utsläpp. Men höga priser och begränsad räckvidd i kombination med få laddstolpar längs vägarna har hållit tillbaka efterfrågan. 

Väger man in hur batteriet till elbilen tillverkas kan en elbil ha förhållandevis höga indirekta utsläpp i bagaget när den ställs ut till försäljning. Ju kraftigare batteri och längre räckvidd, desto större blir klimatskulden om battericellerna framställs i ett land med hög andel ful-el. 

6. Laddhybrid som alternativ?

En laddhybrid beskrivs som en bra övergångslösning i väntan på billigare elbilar med effektivare och mindre klimatbelastande batterier. 

En laddhybrid klarar som mest uppemot fyra-fem mil på el i verklig trafik, sedan tar bensindriften över (det finns även laddhybrid med el/diesel, som i äldre Volvo V60). 

Eftersom enkelresor i genomsnitt är 2–3 mil långa klarar man en stor del av vardagstrafiken på el – förutsatt att man kan ladda hemma, helst också på jobbet. 

Men laddhybriden passar långt ifrån alla. För dig som kör långa dagliga sträckor är den inget alternativ, inte heller för dig som saknar laddmöjlighet hemma, något som gäller för de flesta i flerfamiljshus.

7. Kontant, avbetala eller ­privatleasa?

Vill du äga bilen själv och har de slantar som krävs är kontantköp det bästa. Vill du avbetala är rådet att prata med din bank för lägsta möjliga ränta, alternativt göra upp med din bilhandlare, som kan erbjuda paket med försäkring, service, däckhotell och liknande tjänster.

Privatleasing är ett populärt alternativ till köp. Ungefär en tredjedel av alla privatköp av ny bil sker med leasing i någon form. 

Du får en ny bil utan att behöva lägga upp handpenning. Du vet vad bilen kostar dig varje månad – räkna med mellan 2.500 och 3.000 kronor för en mellanstol bil. Service och försäkring brukar ingå i månadsavgiften, i vissa fall även vinterdäck. Vad som tillkommer är årlig skatt och bränsle.

Privatleasing är ett vettigt alternativ för dig som vill ha en ny bil, men som tvekar om hur tekniken utvecklar sig och hur det påverkar andrahandsvärdet. Du behöver inte knapra på sparkapitalet eller öka på dina skulder.

Men du måste binda dig för en längre period, i regel tre år, och bestämma maximal körsträcka. Kör du längre än avtalat blir det dyra extra mil, liksom skador och slitage på bilen som går utöver vad som får anses som normalt. Hur det ska definieras är viktigt att diskutera igenom med din återförsäljare innan du skriver på.

LÄS ÄVEN: 15 bästa familjebilarna de senaste 20 åren 

8. Märke – vilket ska jag välja?

Omöjligt att svara på. Köpare väljer bil efter både hjärna och hjärta. Design är en viktig egenskap för många, för en del den kanske allra viktigaste. Varumärket är en annan central faktor.

Men precis som en köpare av en lägenhet ska granska även föreningens ekonomi bör en nybilsköpare också titta på märkets representation i Sverige. 

Finns det ett nät av servicepunkter? Hur är priserna på reservdelar, andrahandsvärdet, försäkringspremier och liknande?

9. Vågar jag välja ett udda märke?

Undvik små märken är ett generellt råd, såvida du inte väljer att privatleasa. Ovanliga märken och modeller faller i regel mer i pris än storsäljande modeller från märken som Volvo, Toyota, Kia och VW.

Undvik också stora lyxiga modeller med extra starka motorer som drivs med bensin eller diesel – de brukar rasa i pris oavsett märke. 

Om du är smart väljer du en så liten bil som möjligt för att klara dina transport­behov och ser till att välja den mest energi­effektiva motorn. Låg bränsleförbrukning betyder lägre milkostnader och det är ett tungt argument när det är dags att sälja bilen. Låg förbrukning betyder också lägre klimatpåverkan.

För dig som absolut vill ha en elbil blir rådet att räkna på privatleasing. Då slipper du oroa dig över vad bilen är värd om två tre år, då en hel rad nya modeller väntas från bland andra Volkswagen.

Kanske farhågorna för stora värdefall för dagens elbilar visar sig överdrivna. Utfallet beror på hur mycket bättre kommande elbilar blir – och vilka bilrelaterade beslut lokala politiker och regeringen fattar. 

Det kan exempelvis gälla miljözoner med förbud för äldre dieslar och bensinbilar, vilket sänker värdet på begagnat och samtidigt gör laddbara bilar mer attraktiva. 

10. Hur ska jag tänka när det gäller miljözoner?

Observera att eventuella miljözoner gäller äldre bilar, inte nya. Köper du en ny bensin- eller dieselbil i dag kommer den inte att stoppas i de zoner som regeringen beslutat att kommuner får införa från år 2020. Vad som händer bortom 2025 och framemot 2030 är dock skrivet i stjärnorna. Men till dess har dagens bilar hunnit byta ägare både en och två gånger.

Till sist: Det nya skattesystemet Bonus malus gäller enbart nya bilar – inte begagnade.

LÄS ÄVEN: 15 bästa suvarna de senaste 20 åren