Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Guider & Tips

Publicerad 11 jul 2018 16:00

Så ska du inte hålla i ratten – du kan ha gjort fel hela livet

Tio i två – inte att rekommendera.

Tio i två – inte att rekommendera.

1/2

Foto: Monkey Business - stock.adobe.com / 99269321

Kvart i tre är bättre!

Kvart i tre är bättre!

2/2

Foto: Denis Tabler - stock.adobe.com / 93662759

Många som kört bil länge lever fortfarande med föreställningen att tio i två är rätt sätt att hålla ratten på. Men faktum är att det är kvart i tre som gäller numera. 

Och när du svänger är det avgörande att kontrollera ratten på ett korrekt vis.

Anledningen till att det numera inte är rekommenderat att hålla ratten tio i två stavas krockkuddar. Om den utlöses när föraren håller händerna på ratten tio i två riskerar  armarna att slungas rakt i ansiktet med en våldsam kraft. Föraren riskerar då både frakturer och hjärnskakning.

Rekommendationen är i stället att hålla ratten kvart i tre. Då slungas armarna åt sidan vid en olycka, och risken för skador minskar. På de flesta moderna bilar finns tumgreppen på ratten i just den positionen.

LÄS MER: Supersportbilens usla parkering – under en Honda

Skjut på ratten i stället för att dra

Ett annat viktigt tips är att svänga på rätt sätt. Skjut på ratten i stället för att dra. Om du skjuter ratten framför dig har du bra kontroll på bilen och kan styra med precision. Vid en högersväng är det alltså vänster hand som ska jobba och skjuta på ratten.

Om du i stället vid en högersväng använder högerhanden för att dra får du sämre kontroll. Armbågen tar emot och du kan inte styra bilen med samma precision.

Sämst kontroll får du om du håller handen på insidan av ratten, som på bilden nedan. Det kanske ser coolt ut, men du har ingen koll på var bilen tar vägen.

Foto: Skärmdump

 

LÄS MER: Pickup kör på cyklist – smiter sedan i full fart