Anledningen till att det numera inte är rekommenderat att hålla ratten tio i två stavas krockkuddar. Om den utlöses när föraren håller händerna på ratten tio i två riskerar armarna att slungas rakt i ansiktet med en våldsam kraft. Föraren riskerar då både frakturer och hjärnskakning.
Rekommendationen är i stället att hålla ratten kvart i tre. Då slungas armarna åt sidan vid en olycka, och risken för skador minskar. På de flesta moderna bilar finns tumgreppen på ratten i just den positionen.
LÄS MER: Supersportbilens usla parkering – under en Honda
Skjut på ratten i stället för att dra
Ett annat viktigt tips är att svänga på rätt sätt. Skjut på ratten i stället för att dra. Om du skjuter ratten framför dig har du bra kontroll på bilen och kan styra med precision. Vid en högersväng är det alltså vänster hand som ska jobba och skjuta på ratten.
Om du i stället vid en högersväng använder högerhanden för att dra får du sämre kontroll. Armbågen tar emot och du kan inte styra bilen med samma precision.
Sämst kontroll får du om du håller handen på insidan av ratten, som på bilden nedan. Det kanske ser coolt ut, men du har ingen koll på var bilen tar vägen.

Foto: Skärmdump