Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Guider & Tips

Publicerad 26 jul 2019 13:30

Guide: Så här hanterar du trailers, husvagnar och släp

Foto: FRIEDEMANN VOGEL / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Dålig viktfördelning som får bilen att wobbla, stödhjul som glöms vevas upp, bromsljus som glappar och den fruktade backningen. Att köra med någon form av släp är inte det enklaste, så här kommer en liten guide med tips att tänka på.

”Äntligen är sommaren här!”, utropar många svenskar dessa dagar och börja gnugga händerna inför alla mil med släp som ska avverkas på vägarna i vårt avlånga land. Det kan handla om att dra vanligt släp för att äntligen tömma all bråte man har samlat på sig under vinterhalvåret och som gör sig bäst på soptippen, det kan handla om att dra båten till en annan hamn för att undersöka andra kobbar och skär, och det kan – i synnerhet – handla om att dra semestersläpvagnen, det vill säga husvagnen för att koppla av på helt annat håll än hemmet.

Men många är ringrostiga efter att inte ha haft påhäng där bak på närmare ett års tid, eller så är det helt enkelt så att en del bilister aldrig tidigare har kört med släpvagn, båttrailer eller husvagn. Därför kan det vara bra att friska upp minnet, eller för dem som är nya inför släpvagnskörningen, ta del av helt ny information.

LÄS MER: Brandmän varnar: Lämna aldrig vattenflaskan i bilen 

Viktfördelningen är livsviktig

– Varje sommar ökar utlåningen av släpvagnar med ungefär 30 procent. Somliga ska hantera ett släp för första gången och vi får många frågor om hur de ska kopplas, lastas och köras. Vid minsta osäkerhet ska man fråga och det är bra att många tar hjälp. Det finns flera knep som underlättar, säger Johan Wijkander på Freetrailer som har satt ihop nedanstående lista med 20 punkter med bra tips och ”att tänka på”-grejer.

https://www.youtube.com/watch?v=4jk9H5AB4lM

I en tidigare artikel inom samma ämne, men som då rörde vinterkörning med släp, tog Teknikens Värld upp det här med att lasta rätt för att få viktfördelningen så optimal som möjligt. Det så kallade kultrycket får varken vara för högt eller för lågt. I filmen ovan ser du ett tydligt exempel på hur för lågt kultryck kan leda till wobbling som i många fall kan vara tuff att häva. En liten justering av lastens vikt bakåt på släpvagnen, båttrailern eller i husvagnen gör att kulhandsken strävar uppåt, från dragkroken, och köregenskaperna äventyras.

LÄS ÄVEN: Lagstiftningen förändrar inte fordonsskatten på husbilar 

Knepigt med backningen

Ett annat problem med att köra med släp är när det ska backas. Många tycker att det är oerhört svårt, en hel del till och med att det är omöjligt. Men så är det förstås inte. Det är väldigt enkelt, bara man håller tungan rätt i min och tänker tvärtom. När du backar med bil och ska svänga höger vrider du ratten åt höger, precis som om när du kör framåt och svänger åt höger. Med släp påkopplat ska du i stället vrida ratten åt vänster för att få släpet att vrida sig åt höger. Vissa lär ut att man ska hålla handen på nederdelen av ratten, så när du ska svänga höger med släpet vid backning ska du vrida ”ratthanden” åt höger, för då vrider du ratten åt vänster. Det kan låta krångligt, så det är upp till var och en vad som är lättast – var man placerar handen på ratten.