Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Guider & Tips

Publicerad 2 maj 2017 13:23

Fixa bilen efter vintern – 10 viktiga tips

Du har säkert bytt till sommardäck och kört bilen igenom en automattvätt.

Kanske har du också plockat ur isskrapa och snöborste.

Men det finns betydligt viktigare saker på din bil som behöver fixas och kollas i vår.

Här är de 10 livsviktiga vårtipsen för din bil.

1. Däcktrycket

Foto: Spukkato / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO

Kommentar: Sommardäcken sitter på och allt är frid och fröjd. Nu behöver du inte tänka på däcken förrän framåt senhösten. Helt fel. Däcken är din allra bästa livförsäkring ute på vägen och det vanligaste felet vi gör är att köra runt med fel däcktryck. Trycket i sommardäcken har troligen minskat över vintern och även om din däckverkstad pumpat i lite luft vid monteringen så behöver det här justeras när däcken gått i någon vecka. Tänk också på att justera däcktrycksövervakningen – som är standard på nya bilar – så att den jobbar mot sommardäcken. Det borde din däckverkstad ha koll på men lyser varningslampan så åtgärda det direkt – då har du koll på trycket resten av året.
HÄR kan du kolla vilket lufttryck som gäller för just din bil!

 

 

 

2. Hjulinställning

Foto: Luckybusiness / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO

Kommentar: Det händer att det blir obalans i hjulen vid monteringen och om din däckverkstad slarvat så betyder det kraftiga vibrationer i ratten. Står hjulen fel – det kan märkas ifall ratten inte "står rakt" när du kör rakt fram – så kommer du att slita dina däck på ett felaktigt sätt. Det här behöver åtgärdas direkt för att du inte ska slita sönder sommardäcken. Att köra med felaktig hjulinställning är också tröttsamt i längden och det kan vara trafikfarligt.

 

 

 

3. Torkarbladen

Foto: Ollo Sporrong / GETTY IMAGES E+

Kommentar: Torkarbladen slits väldigt mycket under vintern så passa på att se över den nu på våren. De har säkert frusit fast ett par gånger och du har slitit och dragit i dem. Det är enklare att få det fixat nu än att stå där i ösregnet och försöka byta när det verkligen är panikläge. Skjut inte på det här bytet – det kan vara livsfarligt att åka runt med torkarblad som inte får undan smuts och vatten från rutan.

 

 

4. Spolarvätska

Foto: Gargantiopa / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO

Kommentar: Det här är en annan detalj som vi ofta glömmer att kontrollera ioch åtgärda. Nästa gång - brukar det heta. Och ändå är det så enkelt i dag då de flesta mackar har påfyllning i anslutning till bränslepumpen. Vill du vara på den säkra sidan ser du till att det finns en liter färdigblandad spolarvätska i bilen. Då klarar du den där sena kvällen på den skitiga vägen utan att behöva köra och se ut genom sidorutan.

 

 

 

5. Vinterdäcken

Foto: Morepixels / GETTY IMAGES E+

Kommentar: Det är ofta stressigt och det är nästa alltid tråkigt. Men att ta hand om däcken som åker av har du igen flera gånger om när de ska på nästa gång. Se över däcken och fälgarna. Titta på hjulbultarna och titta på om däcken är slitna eller inte. Ett bra tips är också att redan nu köpa nytt inför vintern. På våren är det ofta bra pris på vinterdäck och det händer att tillverkarna redan börjat plocka fram de allra senaste modellerna. Att köpa vinterdäck på våren är smart och dessutom vet du att det finns fräscha sulor som väntar på dig när vi kommer till november – för då är det minst lika stressigt.

 

 

 

6. Hjulbultarna

Foto: Toa55 / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO

Kommentar: Allt fler byter däck och hjul på däckverkstad och det känns i och för sig tryggt. Men det räcker inte med att låta verkstaden ta allt ansvar. Hjulbultarna behöver efterdras efter någon veckas körning och helst ska du vara där och kontrollera att de sitter lite då och då. Jobbigt? Nja, det är ännu jobbigare att tappa ett hjul - vi lovar. Be också din däckverkstad att se över skicket på bultar och muttrar när de ändå byter hjul. 

 

 

 

7. Takräcke och box

Foto: Laures / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO

Kommentar: Det var några veckor sedan det var påsklov och ännu längre sedan det var sportlov. Och vi vet att takbox- och takräckestillverkarna säger att bränsleförbrukningen inte ökar speciellt mycket bara för att du har box på taket. Men det gör den och det är väldigt onödigt att åka runt med ett extra vindfång under perioden från påsklov till semester. Takbox är ett väldigt bra verktyg för att öka lastförmåga på din bil och tack vare den kanske du kan klara dig på en mindre bil – men det gäller att komma ihåg, och kanske framför allt få det gjort, att plocka av den när den inte behövs. 

 

 

8. Serviceintervall

Foto: Andreypopov / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO

Kommentar: Det kan tyckas att det är väldigt många veckor kvar till de där sköna sommarveckorna då du börjar drömma om och planera för din bilsemester. Men tack och lov är det inte så lång tid kvar – maj kommer att som vanligt rusa fram och rätt som det är är det midsommar och semesterplanerna tar fart på allvar. Nu är alltså hög tid att titta till mätarställningen på bilen, kontrollera serviceintervallerna i serviceboken och höra av sig till verkstaden för att se om de har någon tid ledig. Jo, jo, vi vet att det gick att lösa med kort varsel förra gången men det är inte säkert att verkstaden är lika flexibel det här året. Boka service i tid så att du inte äventyrar bilsemestern.

 

 

 

 

9. Smuts och salt

Foto: Lior2 / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO

Kommentar: Automattvätt, högtryck och extra underspolning och avfettning i all ära. Men det mycket tuffa svenska vinterklimatet med både salt och sand på våra vägar sliter på bilarna. Och det är nu på våren det är viktigt att få bort all skit från de viktiga platserna under bilen. Lager, kapslar, fjädringar och skyddsdamasker – det är många saker på en bil som verkligen inte ska utsättas för smuts och grus. Så ta dig tid att göra bilen sommarfin där det syns som allra minst. En rejäl undertvätt är mer värd än alla vaxbehandlingar i världen – det är de som verklige spar pengar åt dig i det långa loppet. Kan du inte göra det själv så lämna in bilen minst en gång per år för en rejäl storrengörning – och då helst på våren.

 

 

10.  Bromsar

Foto: Photology1971 / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO

Kommentar: Förr, på den tiden som vi bytta hjul själva, passade vi på att titta till bromsskivor och bromsbelägg. Men det är förstås inget som ingår i ett vanligt hjulbyte på en däckverkstad. Det är lite synd för tack vare hjulbytet så tittade vi i alla fall till bromsarna två gånger per år. Och vi kunde lätt se om något inte var som det skulle. Vill du inte hålla koll på det här så är det viktigt att be din däckverkstad eller mekaniker att titta till bromsarna. Både belägg och skivor kan slitas och det här är ett område där det verkligen lönar sig att byta slitagedelarna i tid och inte köra för länge med för dåliga belägg eller skivor. För att inte tala om att det är livsviktigt att bromsarna verkligen fungerar.