Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Guider & Tips

Publicerad 7 okt 2015 10:42

Däcktryck – så fungerar nya reglerna

Ska du byta hjul själv? Då är det viktigt att du vet vilken typ av däcktrycksövervakning du har på bilen.

Ska du byta hjul själv? Då är det viktigt att du vet vilken typ av däcktrycksövervakning du har på bilen.

Foto: Stockbyte

Däcktrycket blir satt under hårdare tryck.

Det blir följden av de nya reglerna för däcktrycksövervakning.

TPMS (Tire pressure monitoring system) kallas kontrollsystemet för aktiv däcktrycksövervakning. Det började gälla på alla nya bilar i EU från 1 november förra året. Syftet är att skydda miljön. För lågt lufttryck i bildäck innebär högre bränsleförbrukning vilket i sin tur orsakar ökade utsläpp och föroreningar.

TEKNISKT FUNGERAR TPMS SÅ HÄR

En sensor sitter inne i hjulet. Sensorn skickar signaler med däckets lufttryck (och temperatur) som sedan kan läsas av på bilens instrumentpanel. Sensorn sitter vanligtvis i en enhet tillsammans med däckventilen.

DET FINNS TVÅ GRUNDTYPER AV TPMS

Indirekt TPMS

Mäter skillnader i rotationshastighet mellan de olika hjulen genom ABS-systemet och indikerar med en symbol när lufttrycket blivit mindre i något däck. indirekt TPMS behöver justeras, till exempel vid byte av däckdimension eller ändring av lufttyck.

Direkt TPMS

Mäter lufttrycket i alla däck via sensorer i varje hjul. Det visar vilket däck som tappat lufttrycket och visar det aktuella lufttrycket i däcken. Ny sensor i ett hjul måste normalt programmeras för bilens TPMS-system, men det finns även självprogrammerade sensorer. Det finns olika typer av sensorer beroende på fälgtyp - ledad sensor, fast sensor eller gummiventil med sensor. Detta system kommer troligen att bli det vanligaste.

LÄS MER: Så hittar du rätt motorolja på macken

DETTA INNEBÄR TPMS

Hjulen blir dyrare - i varje fall till en början.

Exakt hur mycket är svårt att säga. TPMS sensorventiler varierar i pris och finns även som standard i olika bilmodeller.

Hjulskiftet kan ta länge tid.

Detta om sensorerna behöver aktiveras eller kodas om. Då brukar det krävas speciell diagnosutrustning på verkstad. Det kan också bli nödvändigt för servicepersonalen att koppla in sig i bilens styrenhet vilket är tidskrävande.

Du har fortfarande möjlighet att byta hjul själv.

Om hjulen du byter till eller om bilens TPMS-system är självlärande - vilket är vanligt - går det utmärkt att byta hjul på egen hand. Tänk då på att hjul med samma signalkod måste placeras på samma position.

Batteri- och ventilbyten.

Sensorn drivs av ett batteri. När batteriet är slut - vanligen efter fem år - måste ofta hela sensorventilen bytas ut.

LÄS MER: Så får du bort olika fläckar i bilen

SÅ SÄGER REGLERNA OM TPMS

Gäller personbilar med en totalvikt av högst 3 500 kilo avsedda för persontransporter med max nio sittplatser.

Vid byta av hjul på personbil med direkt TPMS, exempelvid vid skifte till vinterdäck, måste de nya hjulen också vara försedda med TPMS-sensorer. Och sensorerna måste vara anpassade och programmerade för fordonet.

Källa: euromaster.se, dackia.se, gummiverkstan.com