Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Guider & Tips

Publicerad 7 okt 2015 12:27

Bilbatteri – så laddar du batteriet på rätt sätt

Att ladda ett bilbatteri i en veteranbil är inga konstigheter. Men moderna bilar kan få problem om man plötsligt bryter strömmen. Ofta måste man följa en särskild procedur för att undvika problem – är du osäker ska du låta bilverkstaden byta ditt batteri om det blivit dåligt.

Att ladda ett bilbatteri i en veteranbil är inga konstigheter. Men moderna bilar kan få problem om man plötsligt bryter strömmen. Ofta måste man följa en särskild procedur för att undvika problem – är du osäker ska du låta bilverkstaden byta ditt batteri om det blivit dåligt.

Foto: Ensup/Thinkstock

Bilbatteriet ger kraften och strömmen i din bil.

Om batteriet dör - dör bilen.

Här får du veta mer om bilbatterier.

OLIKA TYPER AV BILBATTERIER

Det finns flera olika typer av bilbatterier. Här är några av de vanligaste - alla varianter av bly-syrabatteriet:

Våtcellsbatterier

Dessa batterier kallas även för "påfyllningsbara" och tillhör de dominerande på bilbatterimarknaden. De första våtcellsbatterierna var av enkel konstruktion: sköra glasbehållare där blystänger hängde ner genom den öppna överdelen. Idag anses våtcellsbatteriet vara ha utvecklats till ett tillförlitligt och - om det underhålls på rätt sätt - långlivat bilbatteri. Självurladdas och måste laddas.

Kalciumbatterier

Är också mycket populära på bilbatterimarknaden. De är uppbyggda på samma sätt som våtcellsbatterier - med skillnaden att de positiva och negativa plattorna består av en kalciumlegering. Tack vare det minskas vätskeförlusten med runt 80 procent jämfört med vanliga våtcellsbatterier. Självurladdningen är också betydligt lägre, vilket innebär stora fördelar för dem som lagrar batterierna. Självurladdas och måste laddas.

AGM-batterier

Är batterier med glasfiberseparatorer och det senaste ledet i utvecklingen av bly-syrabatterier. Istället för vatten eller gel finns en glasfiberfyllning som håller elektrolyten på plats. Har i regel längre livslängd än ett traditionellt bilbatteri, men kostar i regel mer. Självurladdas och måste laddas.

GEL-batterier

Har sin syra i geleform. Är tåliga mot djupurladdningar. Används bland annat i fordon med krävande elektrisk utrustning, elrullstolar samt som förbrukningsbatterier i båtar. Självurladdas och måste laddas.

LÄS MER: Bogsera rätt – här är fällorna som kan förstöra bilen

OLIKA PRISER PÅ BILBATTERIER

Bilbatterier för motordrivna bilar kostar från 700-800 kronor och uppåt. Ett vanligt prisspann är 1 000 kronor till 2 500 kronor. Bilbatterier som kostar mer än 3 000 kronor tillhör de dyrare. Här är några prisexempel:

Banner Powerbull: 1481 kronor.

Varta D21: 1 155 kronor.

Bosch TE0770 EFB Teknik: 3 500 kronor.

ATT TÄNKA PÅ MED BILBATTERIER

Välj ett batteri som fungerar bra i både varm och kallt klimat.

Annars riskerar du att inte kunna få igång motorn när det är kallt. Flera batterier förlorar en del av sin kapacitet i kyla. Läs tester eller fråga batterikunniga personer om vilka batterier som klarar kylan bäst.

Sköt underhållet

Viktigt är att ta bort oxid med stålborste och smärgelduk från kontaktytorna mellan batteriets pooler (plus och minus) och polskorna (bilens kablar). Smörj sedan med polfett. Ett välskött batteri kan hålla i upp till åtta år medan en dåligt underhålle batteri kan säcka ihop efter par år.

Se till att batteriet används

Ett batteri mår bäst när det används och slipper kraftiga urladdning. Ett kraftigt urladdat batteri når relativt fort 80 procent laddning, men de sista 20 procent tar längre tid. Det är inte säkert att det är fulladdat ens efter tio mils körning. Används bilen sällan bör du bör du använda batteriladdare med underhållsladdning.

Ett bilbatteri urladdas av sig självt med 2-3 procent per år. Du bör därför ladda det fullt med en batteriladdare minst två gånger per år för att batteriet ska må som bäst.

Vinterförvara batteriet rätt

Använder du inte bilen under vintern kan du med fördel ta ur batteriet. Ett dåligt laddat batteri kan frysa sönder vilket kan åstadkomma frätskador på bilen. Du kan också nöja dig med att lyfta av minus-polens polsko. Då blir bilen strömlös vilket minskar risken för att batteriet laddas ur. Oavsett hur batteriet förvaras ska det gå in i vinterdvalan fulladdat. Förvara batteriet svalt och torrt.

Håll koll på inköpsdatumet

Det kan vara lämpligt att du skriver ner och sparar inköpsdatumet för batteriet. Generellt håller ett batteri av god kvalité mellan fyra och sju år i det svenska klimatet.

Så här laddar du batteriet

VARNING: Moderna bilar kan bete sig konstigt om man plötsligt bryter strömmen. Oftast finns en särskild procedur som ska följas innan man plockar ur batteriet. Är du osäker för vad som gäller för din bil bör du kolla med en bilverkstad.

1. Börja med att ta bort minuskabeln. Då minskar gnistbildningen. Ta sedan bot pluskabeln och lyft ur batteriet.

2. Rengör polanslutningarna, gärna med polstålborste, så att eventuell oxid försvinner. Då får du full kontakt.

3. Se till att batterihyllan är ren. Då minskar risken att kärlet skadas och syra läcker ut.

4. Anslut den röda pluskabeln till plus på batteriet.

5. Anslut den svarta muniskabeln till minus på batteriet.

6. Kontrollera att fläkt/generatoremmen är spänd. Då kan generatorn lämna full effekt.

7. Starta motorn. Ifall du har en voltmätare ska den visa mellan 14,2 och 14,5 volt när du testar laddspänningen på det nya batteriet.

Källa: ctek.se, motormannen.s, batteriexpressen.se, okq8.se.