Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Guider & Tips

Publicerad 20 dec 2016 13:55

10 tips – så gör du ditt livs bästa bilköp

Nytt eller begagnat - det spelar mindre roll.

För att göra en riktigt bra bilaffär måste du gå in i en ny roll.

Du måste bli bilkunden från helvetet.

Svårt? Ja, men väldigt värdefullt. Och vi ska lära dig alla knepen. Gör så här:

1. Rätt pris

Foto: Niklas Emmoth / NIKLAS EMMOTH

Kommentar: Noggrannhet och tålamod är två nyckelord när du inleder jakten på ditt livs bästa bilaffär. Det viktiga är att hitta rätt prisintervall. Att lära dig så mycket du bara kan om marknaden för den bilmodell du är ute efter. En specifik årsmodell, exakt den drivlinan och kanske till och med den färgen. Lär dig högsta och lägsta nivå på priset privat och hos handlare. Leta brett över hela Sverige för att lära dig marknaden och studera skillnaderna. Kostar en automatlåda verkligen 10 000 kronor extra? Ett bra tips är att leta efter demobilar. De brukar ligga mycket lägre än nypriset utan att vara speciellt slitna. Notera prisspannet på marknaden och gå vidare. Använd lägstapriserna för att pressa ner priset på ditt exemplar.

Läs också på om bilmarknaden i stort för att skaffa dig argument. Är diesel på väg bort? Kommer det nya skatter? Kommer det nya modeller eller versioner av din bil som bör påverka priset neråt?



2. Bearbeta säljaren

Foto: Lev Dolgachov / LEV DOLGACHOV

Kommentar: Oavsett om det är en bilhandlare eller en privatperson som säljer bilen så börja bearbetningen tidigt. Hos en handlare kan du kosta på dig flera besök och flera samtal. Testa prutmånen, lägg ett förslag som är klart under den nivå du tänkt dig att betala. Testa reaktionen. Hos en privatperson kan du behöva jobba snabbare för att inte bli av med bilen. Ring flera gånger, ställ många frågor. Gå ut hårt med priset. Hos en handlare kan du jämföra med andra bilar i samma bilhall och leta efter svagheter i din bils erbjudande.



3. Undersök bilen

Kommentar: När du väl nått ett läge där du och säljaren pratar någorlunda på samma nivå är det dags att undersöka bilen - ordentligt. Leta efter bucklor och färgskiftningar. En nyansskillnad kan avslöja att bilen varit krockskadad. Titta ordentligt på inredningen. Slitna pedaler tyder på att bilen gått långt. Stämmer det med vad mätaren säger? Är inredningen sliten i baksätet? Är det många som sparkat på dörrarnas insida och på sidorna nere vid golvet? Är dörrhandtag slitna. Är lamphusen matta och slitna? Notera avvikelser och saker som du stör dig på. Skriv upp allt på en lista inför nästa förhandling med säljaren.



4. Provkörningen

Kommentar: Mycket viktigt och strunta i om det känns obehagligt att säljaren sitter bredvid. Ha gärna en färdig checklista som du går igenom steg för steg. Kör igenom alla växlar och kör bilen i alla olika hastigheter. Lyssna efter missljud. Det är viktigt att gå igenom hela växellådan och känna att den fungerar mellan alla växlar - upp och ner. Prova att bromsa häftigt. Släpp ratten och notera om bilen drar åt något håll. En välbalanserad bil ska vara lätt att styra och du ska inte behöva kämpa för att köra den rakt fram. En välbalanserad bil går också rakt fram även vid en kraftig inbromsning.




5. Extrautrustning

Kommentar: Kontrollera bilens extrautrustning och om den fungerar som tänkt. Bilstereo, rails, dragkrok. Speciellt de avtagbara dragkrokarna kan kärva så se till att det fungerar. Köper du av en handlare är det stor chans att du kan förhandla till dig ny utrustning. Kanske vill du ha dragkrok och takräcke med takbox till ett bra pris. Och tänk på att en äldre navigationsutrustning kan kosta mycket pengar att underhålla med nya kartor. I dag är en modern navigator inte så dyr så gå inte på säljarens snack om en nav för 40 000 kronor. Betala inte heller mycket pengar för en musikanläggning. Och sitter det en dyr anläggning i bilen så är det viktigt att testa den så att det inte finns missljud i högtalarna.



6. Däck

Kommentar: Däck är en dyr utrustning som du verkligen ska försöka förhandla dig till när du köper en ny bil och då speciellt om du köper av en handlare. Men alla däck är inte bra, inte ens alla ny däck. Så om säljaren säger att han eller hon skickar med nya vinterdäck så är det viktigt att få veta vilka däck som erbjudandet gäller. Och se till att det är av senaste modell. En säljare kan säga att du får fyra nya Michelin men det visar sig att det är förrförra modellen som stått i ett förråd i tre år. De är så gott som värdelösa. Se också till att få rätt fälgar och rätt storlek på hjul och däck. I instruktionsboken står det vilka däck som är godkända till bilen - välj något av dem. Tänk på att lågprofildäck kan se fräcka ut men inte vara något vidare komfortabelt. Se till att få byta däck som du inte vill ha på bilen.



7. Priset

Foto: Michaeljung / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO

Kommentar: Har du kommit så här långt i din bilaffär så är det hög tid att gå in i en prisdiskussion på allvar. Men samtidigt som du gör det behöver du ha ett litet öga på den övriga marknaden. Kanske dyker det upp en exakt likadan bil till ett lägre pris? Om du köper av en handlare så det fortsatt bäst att inte vara allt för angelägen. Skaffa en anledning till att handlaren behöver jaga dig för då märker du enklast hur angelägen han eller hon är. Försök att komma så nära ditt eget sistapris som möjligt innan det är dags för nästa steg.





8. Segdragningen

Kommentar: När tiden är mogen och säljaren verkligen tror på affär är det dags att plocka fram listan med fel och brister. Vad kan åtgärdas före köpet? Vilken utrustning kan kompensera för vissa skavanker? Går det att få till en rekonditionering av den saggiga inredningen? Kan man göra ett försök att polera upp lacken? De nya dubbdäcken skulle verkligen sitta fint nu. Du vill säkert ha bilen lika mycket som säljaren vill bli av med den i det här läget men tålamod kan betala sig rejält i det här läget.



9. Sista prutningen

Foto: Andreypopov / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO

Kommentar: Köper du bilen direkt av en handlare finns det alldeles säkert en prutmån på 15-20 procent av utgångspriset. Därifrån går det att få ner priset ytterligare, i rena pengar eller i utrustning. Allt beror nu på hur attraktiv bilen är men har du haft tålamod och letat fram rätt objekt så ska det gå att få in några tusenlappar till. Kom ihåg att det kommer bara att bli dyrare att köpa den där utrustningen du vill ha. Här behöver du känna av så att säljaren inte kastar ut dig men var fräck och ha gärna en sista anledning till att gå ner lite till för just det här ögonblicket. Det kan bli jobbigt och pinsamt men det kan vara värt det.



10. Återbesöket

Foto: Greentellect_Studio / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO

Kommentar: En mycket viktig detalj för helhetsintrycket av bilköpet. När du kommer hem med bilen är det troligt att du hittar ytterligare skavanker eller hittar saker som säljaren missat av allt det där som skulle åtgärdas. Och tveka inte en sekund att åka tillbaka och gnälla. En repa i lacken, en trasig lampa, en varningslampa som blinkat till, en fläck på sätet. Allt går att fixa till i efterhand och du har rätt att få bilen i det skicket du var lovad. Och köper du av en handlare så var inte rädd för att skämmas när du kommer dit igen. Efter de här tio stegen vet både du och han att du är en seriös bilköpare som tar hand om din bil - det har båda nytta utav vid nästa bilaffär.