ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

GUIDE: Importera din bil själv

MYCKET AV JOBBET med att importera bil gör du hemma. Leta efter rätt objekt till rätt pris - och plocka sen fram kartan.

MYCKET AV JOBBET med att importera bil gör du hemma. Leta efter rätt objekt till rätt pris - och plocka sen fram kartan.

1/1

GUIDE: Importera din bil själv

En lönande affär för den som vet hur man gör.

  • Det lönar sig att själv importera en bil till Sverige från Tyskland. Men det gäller att veta hur man gör och vilka bilar som är bäst och billigast att köpa utomlands. I vissa fall är den begagnade bilen billigare i Sverige!
  • Motor har med hjälp av importexperten Filip Arwidson sammanställt en komplett guide för dig som vill importera en bil.
  • Filip ger också konkreta tips på vilka bilar det är värt att titta lite extra på - och vilka du skall undvika. Jan Erik-Berggren jan-erik.berggren@expressen.se

    Trots omfattande nybilsförsäljning och parallellimport de senaste åren har den svenska marknaden sina begränsningar.
  • Med ett större befolkningsunderlag följer en större bilmarknad. Den tyska marknaden är gigantisk, och omsättningen på bilar högre än i Sverige.
  • I Tyskland finns det ett flertal stora bilfabriker och markanden lever närmare producenten än i Sverige. Det finns helt enkelt ett överskott på bilar. Vänder du dig till den tyska marknaden har du därför möjlighet att vara kräsen. Vill du ha en blå bil med beige läderklädsel ska du inte behöva nöja dig med en grön bil med grå klädsel. Chansen att finna femtio matchningar just på din exakta drömbil är stor.
  • I Tyskland och Benelux-länderna byter man bil oftare än i Sverige och det finns gott om nyare begagnade bilar, så kallade ettårsbilar (jahreswagen).
  • Tillhör du bilkonnässörerna finns också en rad spännande märken och modeller som aldrig sålts här - Lancias modeller och större Renaultbilar (Vel Satis t ex) för att nämna ett par.
  • Den svenska generalagenterna brukar t ex sällan ta hem basversioner. Du kan välja din drömbil t ex med en liten motor men med ett större utrustningspaket. Urvalet av dieslar är också större! Varför inte pröva en Alfa 166 TurboDiesel?

    PRISERNA

    Överskottet ger inte bara ett gigantiskt utbud utan håller nere priserna. Så länge de olika medlemsländerna inom EU har olika skattesatser kommer också priserna på samma produkter vara olika. I Tyskland är momsen 16 procent, nio procent lägre än i Sverige. Svensken har en tradition att hålla liv i sin bil länge och att kanske inte byta bil så ofta. Siffror visar att Sverige har en av de äldsta vagnparkerna i Europa. Det behöver händelsevis inte ha ekonomiska orsaker, utan beror minst lika mycket på beteenden och preferenser. I övriga EU är bilen mer en "slit- och släng"-produkt, och en 99:a är inte värd lika mycket på marknaden som i Sverige. De största prisskillnaderna finner man på litet äldre och på nästan nya bilar. En bil som kanske kostar 50 000 kronor i Sverige, kanske bara kostar 10 000 kr i Tyskland eller Belgien. Eftersom nybilsförsäljningen är så mycket större finns det redan ett stort urval av begagnade nästan nya bilar i Tyskland av modeller som kanske knappt börjat synas här hemma. Nya BMW 5-serien är ett sådant exempel.

    SKICKET

    Stenhård autobahnkörning och småkrockar i Bryssel? Det är inte hela sanningen. Mindre förekomst av vägsalt, en kultur att vårda bilen (i alla fall i Tyskland) och jämn motorvägskörning sliter mindre på bilen. En bil som sluppit den typiska svenska saltvintern ser bättre ut under, och plåt, bromsar, bussningar och avgassystem är i regel i bättre skick på till exempel tyska bilar. Detta märks speciellt på bilar som rullat litet längre och/ellerär litet äldre.

    KÖP

    Eftersom utbudet av märken och modeller har är gigantiskt är det svårt att svara exaktvilka modeller som lönar sig att importera. Men det går att urskilja trenderna:
  • Litet äldre begagnande bilar är mycket billiga. En Audi A6 eller Volvo 850 från mitten av 90-talet är ett par exempel. Speciellt de mer motorstarka versionerna, t ex en A6 2,8 Quattro.
  • Amerikanska och brittiska bilar har notoriskt dåligt andrahandsvärde i Tyskland. En Jaguar eller en Chrysler är mycket svårsålda!
  • Japanska bilar, speciellt sportmodellerna, är mycket billigare än i Sverige. Urvalet är markant bättre, t ex av Nissan 200 SX som knappt såldes här alls på senare år.
  • Färgen! En grön bil är inte en skön bil. Tycker man i Tyskland. En grön BMW kan kosta 30 000 kr mindre än en silverfärgad, speciellt om den har beige klädsel. Röda och vita bilar är också betydligt mindre attraktiva i Tyskland än i Sverige.
  • BMW och Mercedes. Priserna på "gamla" 5-serien och E-klassen har sjunkit betydligt det senaste året, och även priserna på de högt värderade sportmodellerna Z3 och SLK. MB C-klassen har också sjunkit i pris! Ett annat exempel är BMW Z4, svår att hitta begagnad hos BMW i Sverige, stort urval i Tyskland. Priserna på den gamla MB S-klassen och BMW 7-serien har nått bottennivåer.
  • Lyxbilar. Jaguaren har vi nämnt, men också stora Lexus har mycket låga priser. Värdefallet på stora lyxbilar, t ex BMW 7-serien, är betydligt större i Tyskland och Benelux än vad det är i Sverige. De är "dussinbilar" på ett annat ätt än i Sverige beroende på en mer kapitalstark marknad. Lyxbilar är också mycket billiga i Frankrike, där fordonsskatten beräknas efter vikt och cylindervolym.
  • Bilar med längre miltal. En BMW som har rullat 15 000 mil på tre år är inget konstigt i Sverige. Vi är glesbefolkade och långpendlar. I Tyskland är preferenserna annorlunda och långmilaren är billigare.

    KÖP INTE

  • Nyare begagnande standardbilar. Lägre nybilspriser i Sverige, till exempel på Audi, och gällande vagnskadegarantier jämnar ut prisskillnaderna. En begagnad Peugeot 307 eller Mitsubishi Carisma lönar sig sällan att köpa i Tyskland.
  • Nyare svenska bilar. Utbudet av Volvo och Saab är mycket stort i Sverige och de flesta företagsbilarna är av dessa märken. En ett par år gammal Volvo V70 eller Saab 9-5 köps bäst i Sverige! Undantagen är t ex Volvo S80 T6 och C70 som man kan fynda t ex i Italien!! Udda fåglar som Saab 9-5 ved V6-motor är också fyndbilar.
  • VAG-bilar. Det som således är Seat, Skoda, Audi och VW. Vissa lyx- och specialmodeller som Audi TT, VW Sharan V6, är billigare. Men en vanlig standard-Golf eller Audi A3 är faktiskt billigare i Sverige!
  • Småbilar. Småbilar ligger på försäljningstoppen runt om i Europa, svensken skiljer sig åt i det avseendet – här är det stora bilar som te x Volvo V70 som gäller. En nyare småbil är mer populär i Tyskland än vad den är här i Sverige.