Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 4 maj 2016 14:13

Giganternas kamp – 911 Turbo mot R8 V10

Audi R8 V10 och Porsche 911 Turbo S.

Audi R8 V10 och Porsche 911 Turbo S.

1/6

Foto: David Jakobsson

Porsche 911 Turbo S har en 3,8 liter stor boxersexa som tack vare dubbelturbo ger 580 hästar och 750 Newtonmeter.

Porsche 911 Turbo S har en 3,8 liter stor boxersexa som tack vare dubbelturbo ger 580 hästar och 750 Newtonmeter.

2/6

Foto: David Jakobsson

 0 till 100 km/h går på 2,9 sekunder när man använder sig av bilens Launch control.

0 till 100 km/h går på 2,9 sekunder när man använder sig av bilens Launch control.

3/6

Foto: David Jakobsson

Audi R8 V10 Plus har samma toppfart och accelererar nästan lika snabbt som Porsche. Men bara nästan, den behöver tre tiondelar till på sig för att nå 100.

Audi R8 V10 Plus har samma toppfart och accelererar nästan lika snabbt som Porsche. Men bara nästan, den behöver tre tiondelar till på sig för att nå 100.

4/6

Foto: David Jakobsson

Motorn i Audin är som namnet antyder en V10:a. Och den ger faktiskt ännu mer effekt än boxersexan i Porschen – här snackar vi hela 610 hästar.

Motorn i Audin är som namnet antyder en V10:a. Och den ger faktiskt ännu mer effekt än boxersexan i Porschen – här snackar vi hela 610 hästar.

5/6

Foto: David Jakobsson

Grundpriset för Audi R8 V10 Plus är 1 811 000 kronor, Porschen är lite dyrare och börjar på 1 924 000 kronor.

Grundpriset för Audi R8 V10 Plus är 1 811 000 kronor, Porschen är lite dyrare och börjar på 1 924 000 kronor.

6/6

Foto: David Jakobsson

Nästan lika snabba, nästan lika starka och nästan lika dyra.

I teorin är drömbilarna Audi R8 V10 Plus och Porsche 911 Turbo S riktigt lika varandra.

I verkligheten framträder dock flera olikheter.

Jag har kört de här båda superbilarna mot varandra och jag vet vilken jag skulle välja.

Porsche 911 Turbo S och Audi R8 V10 Plus är två mycket speciella sportbilar. Det här är modeller som tack vare massor av effekt kör ifrån nästan vad som helst och som tack vare fyrhjulsdrift och välkalibrerade elektroniska hjälpmedel dessutom är lika lättkörda som snabba.

Kanske ska vi börja med motorerna? Det är ändå det som är den stora grejen med de här bilarna. Porsche 911 Turbo S har en 3,8 liter stor boxersexa som tack vare dubbelturbo ger 580 hästar och 750 Newtonmeter.

Motorn har en förvånansvärt sofistikerad karaktär och kraften är lätt att dosera. Kör man någorlunda lugnt är 911 Turbo S en vän uppenbarelse som är lika lättkörd som vilken familjebil som helst.

Förvandlas till brutal supersportbil

Men om man trycker ner gaspedalen ordentligt – ja då händer det grejer. Motorkaraktären förändras direkt och förvandlar tillsammans med den vassa dubbelkopplingslådan Turbo S till en brutal supersportbil.

Kraften kommer omedelbart och utan den fördröjning man får leva med i vissa turbomotorer. Porsche har nämligen utvecklat ett system som de kallar Dynamic Boost, det handlar om att de behåller laddtrycket även efter att föraren släppt gaspedalen.

Det åstadkoms genom att endast bränsleinsprutningen avbryts medan gasspjället förblir öppet. När föraren sen gasar igen finns redan trycket där och kraften kan komma direkt. Resultatet blir en våldsam acceleration, 0 till 100 km/h går på 2,9 sekunder när man använder sig av bilens Launch control. Toppfarten anges till 330 km/h.

BEGTIPS: 10 superklipp på snabba drömbilar

Världens vackraste ljud i R8

Audi R8 V10 Plus har samma toppfart och accelererar nästan lika snabbt som Porsche. Men bara nästan, den behöver tre tiondelar till på sig för att nå 100. Men 3,2 sekunder är fortfarande riktigt, riktigt snabbt. När jag accelererar fullt känns det som om ögonen trillar bakåt i skallen på mig.

Motorn i Audin är som namnet antyder en V10:a. Och den ger faktiskt ännu mer effekt än boxersexan i Porschen – här snackar vi hela 610 hästar. Vridet är dock en aning lägre, tillverkaren anger 560 Newtonmeter.

Men skit i det – så snart man hör ljudet från Audimotorn saknar allt annat betydelse. Där Porscheljudet kan upplevas som en aning tyst och blygt sjunger Audin för full hals med stort självförtroende. Och det som kommer ur de grova avgasrören i bak när jag drar i väg med bilen är förmodligen bilvärldens vackraste ljud just nu. (Det knottrar sig faktiskt lite på armarna bara jag tänker på det). Dessutom är maskinen ovanligt vacker att titta på – och man kan alltid se den ordentligt eftersom den är placerad under en motorlucka av glas. Ungefär som ett konstverk på ett museum.

Båda har fenomenal väghållning

Audi R8 V10 Plus och Porsche 911 Turbo S har naturligtvis mer att bjuda på än fantastiska motorer. Det här är bilar som är byggda för att klara riktigt inspirerad körning – och som verkligen gör det. De båda bilarna har fenomenal väghållning och är imponerande lätta att hantera.

Audin har en sällsynt fin styrning som ger föraren stort självförtroende. Men jag upplever faktiskt Porschens som ännu ett snäpp vassare. När jag får möjlighet att pressa bilen på en utmanande racerbana är det nästan löjligt enkelt att få in framändan rätt i kurvorna.

Kanske har det att göra med att modellen är utrustad med fyrhjulsstyrning som får bilen att kännas lite extra kvickstyrd i de tajtaste böjarna? Och när det är dags att lägga på gas igen griper fyrhjulsdriften in perfekt och slungar bilen ut på rakorna. Och bromsarna… både Porsche och Audi har keramiska bromsar som håller absolut världsklass.

Extrem design mot klassisk elegans

Både Porsche 911 Turbo S och Audi R8 V10 Plus är alltså riktigt extrema prestandabilar. De båda tillverkarna har dock valt lite olika strategier för hur detta ska kommuniceras. När man ser Audi R8 på håll fattar man direkt vad det handlar om. Här är designen lika hård och kompromisslös som bilens prestanda, det råder inga tvivel om att detta är en supersportbil.

Porsche har nog tänkt lite annorlunda. 911 har ett klassiskt designarv att förvalta och det gör man med försiktighet. Formerna är mer sofistikerade än Audins och framtoningen har en elegans som Audin saknar. Det gäller inredningen också, där jag upplever Porschen som mer tillbakadragen. Audi har en inredningsdesign som i varje detalj matchar den extroverta yttre designen. Här ska det verkligen kännas att man sitter i en superbil och känslan är betydligt modernare än i Porsche 911.

Grundpriset för Audi R8 V10 Plus är 1 811 000 kronor, Porschen är lite dyrare och börjar på 1 924 000 kronor. Sen kan man räkna med en slant till på extrautrustning oavsett vilken av bilarna man väljer. Det är fasansfullt mycket pengar, så klart. Men det här är också två av de mest potenta sportbilar som finns.

Att välja mellan de här drömbilarna är inte så lätt. Jag fastnar dock för att Porsche lyckats kombinera superbilsprestanda med klassisk elegans. Dessutom tror jag att den kommer att få ett bättre andrahandsvärde, om man nu ska bry sig om så världsliga saker som pengar.

Sugen på en sportbil? Se vad du kan få för din gamla bil här