Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 15 jan 2015 07:00

Fyrhjulsdrivna bilar – här är nybilsklippen

På vintern vill vi alla ha en fyrhjulsdriven bil.

Och det finns nya 4wd-bilar för alla plånböcker - från 120 000 till lite drygt 500 000.

Men det finns också nackdelar med drivning på alla fyra hjulen.

- Tänk på att bränsleförbrukningen ofta är betydligt högre än en tvåhjulsdriven bil, såvida bilen är inte utrustad med en funktion där fyrhjulsdriften kopplas på endast när det finns behov, säger Håkan Nilsson på nybilsguiden FACIT.com

Tillsammans med nybilsguiden facit.com har vi plockat fram en lista över nybilspriser för fyrhjulsdrivna bilar. Inte överraskande är Dacia billigast på vår lista - och i andra änden av listan hittar vi en bil som Audis stora suv Q7.

Listan omfattar instegspriset för varje modell och märke och endast ett motor- och utrustningsalternativ. Men listan ger ändå en bra uppfattning om priserna på de olika 4wd-bilarna.

Inte självklart säkrare i halkan

Men den som tror att en fyrhjulsdriven bil per automatik är säker i vintertrafiken misstar sig något.

- Många tror att det säkraste man kan köra i vinterväglag är fyrhjulsdrivna bilar, men glömmer ofta att även de kräver att man kör försiktigt. Visst är de att föredra om man ska ta sig uppför snöiga och isiga backar eller om Gatukontoret inte hunnit ploga vägar och gator efter nattens snöfall, säger Håkan Nilsson på nybilsguiden FACIT.com

- Det man inte tänker på och som de flesta bilhandlare glömmer att berätta är att om man tappar väggreppet med en fyrhjulsdriven bil, så släpper alla fyra hjulen om man inte gasar på. Just det. Gasa på i stället för att frikoppla eller bromsa som är den mest naturliga reaktionen.

Undvik året-runt-däck

Vilka däck man väljer till sin fyrhjulsdrivna bil spelar också stor roll för säkerheten. Och här finns en fälla som många suv-ägare fastnar i: de kör på året-runt-däck för att spara pengar.

- De flesta tror också att det är okej att köra fyrhjulsdrivna bilar på året-runt däck, men den villfarelsen vill jag gärna ta död på.

Eftersom det krävs acceleration för att häva en sladd så krävs det också optimalt väggrepp, så riktiga vinterdäck och gärna med dubb, är definitivt att rekommendera annars kan man råka riktigt illa ut, säger Håkan Nilsson.