Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 27 mar 2014 16:39

Formel 1: Pressen på Marcus Ericsson ökar

Pressen ökar på svensken Marcus Ericsson och hans stall Caterham inför Malaysias GP i Formel 1.

Pressen ökar på svensken Marcus Ericsson och hans stall Caterham inför Malaysias GP i Formel 1.

1/2

Foto: Imago Sportfotodienst

Marcus Ericsson tvingades avbryta sin F1-debut i Melbourne efter 29 varv.

Marcus Ericsson tvingades avbryta sin F1-debut i Melbourne efter 29 varv.

2/2

Foto: Clive Mason

I sitt andra F1-lopp får Marcus Ericsson känna på pressen från hemmapubliken.

Caterhams ägare Tony Fernandes vill se sitt team gå i mål.

– Pressen kommer att vara lite större på teamet den här gången, säger Ericssons rådgivare Eje Elgh inför helgens tävling i Malaysia.

När Marcus Ericsson och Kamui Kobayashi presenterades som förare för Caterham passade teamets ägare Tony Fernandes på att sätta press på teamet. Fernandes påpekade vikten av att göra framsteg och att vara bättre än fjolårssäsongen - annars var han inte beredd att satsa mer pengar i F1-äventyret.

I helgen ska Caterham visa upp vad de kan inför Fernandes och teamets bas av sponsorer i Malaysia. Det sker samtidigt som teamet kommer från en premiär då ingen av bilarna lyckades ta sig i mål.

Kobayashi tvingades bryta efter en startkrasch orsakad av bromsfel. Och Marcus Ericsson bröt efter 29 varv då oljetrycket i motorn försvann.

Högsta betyg

Ericsson fick ändå höga betyg av motorsporttidningen Autosport, åtta av tio.

– Det var roligt att han fick så höga betyg av Autosport. Det visar att de inte bara tittar på resultatlistan utan ser lite mer av vad som hänt och varför, säger Marcus rådgivare Eje Elgh.

– Men det blir lite mer tryck på teamet i Malaysia, mer jobb med sponsorer och gäster till teamet.

Mycket av snacket efter premiären i Melbourne har handlat om Red Bull-teamets problem och att Daniel Ricciardo diskvalificerades från andraplatsen i Albert Park. Eje Elgh tycker att förbundet gjorde rätt.

– De hade ett för högt bränsleflöde och det kan direkt härledas till ökad effekt i bilen. Förbundet gjorde tidigt klart att de inte tänkte acceptera sånt och det är viktigt att de dömer direkt för sånt.

Men Red Bull hävdar att förbundets flödesmätare var felaktig?

– Jo, de säger det och allt ska avgöras den 14 april. Men det är klart att andra team upptäckt samma sak men de rättade sig efter reglerna. Det var bra att Red Bull dömdes direkt då de struntade i att följa reglerna.

Relaterat