Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 13 mar 2014 13:39

Formel 1: Bakom kulisserna hos Caterham

Marcus Ericsson i depån under första testerna med nya bilen i Jerez, Spanien.

Marcus Ericsson i depån under första testerna med nya bilen i Jerez, Spanien.

1/3

Foto: Imago Sportfotodienst

Charlie Häggstam, Caterhams svenske förstemekaniker.

Charlie Häggstam, Caterhams svenske förstemekaniker.

2/3

Foto: David Jakobsson

Marcus Ericsson i Caterhams formel 1-bil.

Marcus Ericsson i Caterhams formel 1-bil.

3/3

Foto: Mark Thompson

ABU DHABI. Stämningen i Caterham är på topp efter beskedet att det blir Marcus Ericsson och japanen Kamui Kobayashi som kommer att köra för teamet i år.

Den kommande säsongen blir en skön nystart efter ett år med tvivelaktiga tävlingsresultat.

ALLT OM BILAR besökte Caterhams depå i samband med tävlingen på Yas Marina Circuit i slutet av förra säsongen och fick en spännande inblick i Marcus Ericssons nya vardag.

En formel 1-depå bjuder på sköna kontraster. Teamen investerar enorma summor för att få fram bilar som går så fort som möjligt. Välutbildade ingenjörer arbetar med att ta fram den spjutspetsteknologi som gör F1 till racingens kungaklass. De sitter bakom dataskärmar och ser till att inget lämnas åt slumpen. Bakom varje detalj i bilen finns noggranna uträkningar. Varje del som skruvas fast har kontrollerats noga med fina mätinstrument.

Samtidigt finns här en genuin garagekänsla mitt i allt det högteknologiska. Det kan tyckas vara ett kaos, men det är ett välordnat kaos. Hundratals delar. Massor av verktyg. I ett litet bås i ett av rummets hörn sitter en kille på en ranglig pall. Han har en av F1-bilens många databoxar i knät. Han vrider och vänder lite på den och kör sen brutalt ner en lödkolv någonstans mitt i boxen. Det fräser till och en doft av lödtenn sprider sig snabbt i lokalen.

Jobbar hårt

Mekanikerna jobbar hårt, det är en effektiv miljö med många människor som rör sig snabbt i värmen. Uttrycken i de ansikten man möter är koncentrerade och målinriktade.

– Formel 1 är inte bara en tävling mellan förare. Vi i teamet gör naturligtvis vad vi kan för att det ska gå så bra som möjligt. Alla vill så klart vinna, säger Charlie Häggstam som är teamets svenske förstemekaniker.

Karriärstege

Charlie Häggstam har jobbat länge med motorsport. Och precis som för förarna har mekanikerna en karriärstege att klättra på innan de når Formel 1. Tidigare har han bland annat jobbar med STCC, Formel Ford, WTCC och GP 2.

– Det är så klart en bra grej att ha jobbat med F1, det ser bra ut på en cv. Berättar man att man jobbar med GP2 har folk ingen aning om vad det är. Men berättar man om F1 säger folk "wow!"

Själva jobbet då? Är det speciellt för en mekaniker att jobba med F1?

– Ja och nej. Du har ju betydligt mera press på dig när det är 75 miljoner människor som tittar. Och bilen utvecklas hela tiden, vilket är väldigt roligt. Men fortfarande så handlar det bara om bultar och skruvar, säger Charlie Häggstam.

Det har gått några månader sen GP-­helgen på Yas Marina Circuit. Och det har hunnit hända mycket sedan dess. En helt ny bil har presenterats - och Sverige och Caterham har fått en svensk F1-förare. För Charlie Häggstam, som känner Marcus Ericsson väl, var det här goda nyheter:

– Vi har umgåtts en hel del och har gjort mycket kul tillsammans utanför banan. För mig är det jättekul att Marcus fick en plats i teamet, säger han.

Hur var reaktionerna i Caterham efter beskedet att det blir Marcus Ericsson och Kamui Kobayashi som kommer att köra bilarna?

– Nu är det en positiv känsla här överlag. Kobayashi har erfarenhet och Marcus är ung och hungrig. Det här kan bli riktigt bra.

Relaterat