Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 23 feb 2015 13:56

Ford Focus test – utmaning i kupén

Ford Focus.

Ford Focus.

1/3

Foto: Ford

Ford Focus.

Ford Focus.

2/3

Foto: Ford

Ford Focus.

Ford Focus.

3/3

Foto: Ford

Ford har uppdaterat sin populära modell Focus och plockat in några nya motorer under huven.

Men det är i kupén Ford står inför sin största utmaning.

Konkurrenterna rensar bland knappar och Ford behöver hänga på.

En ansiktslyftning är ett bra sätt att förlänga en bilmodells livslängd. Varje modell brukar få minst en tillfixning och det vanliga är att den kommer tre år efter den första lanseringen. Och det dröjer sen ytterligare 2-3 år tills det är dags för en helt ny modell.

Under de här åren kan det också dyka upp nya motorer och växellådor.

För Ford är Focus en mycket viktig modell som en av de bästa säljande bilarna - av alla. Men Ford riskerar att tappa fart på intäkterna med den här ansiktslyftningen av Focus. Jag tror också att Ford behöver snabba på utvecklingen av en helt ny Focus.

Konkurrensen är mördande i den här storleksklassen. Volkswagens nya Golf är måttstocken för de flesta tillverkare och jämfört med den faller Focus rätt platt.

 

LÄS BETYGET HÄR: 10 PUNKTER – FORD FOCUS

Kan sälja hyggligt

Jag tror ändå att Focus tack vare en stor och relativt trogen kunddatabas samt duktiga återförsäljare kan hålla uppe försäljningen hyggligt. Kanske får också Focus draghjälp till bilhallarna av helt nya Mondeo, även om den bilen också saknar en del för att nå upp till samma nivå som VW Passat.

Grundtekniken är som alltid god i en Ford. Vi testkör en ny dieselmotor på 1,5 liter och 120 hästkrafter till en sexstegad manuell låda. Motorn ger väldigt bra kraft och växellägena är distinkta och dragvilliga.

Ford har designat om framför allt fronten men i övrigt är det mindre förändringar i linjer och formspråk, inte helt ovanligt i dag när tillverkningen måste styra och produktionskostnaderna inte får skjuta i höjden.

En smart detalj är skyddet på sidodörrarna som fälls ut när du öppnar dörren och förhindrar plåtskador på trånga parkeringar. Fungerar det här i längden kan det bli en detalj som andra tillverkare tar efter.

Bättre säkerhet

Komforten på förarplatsen är god med bra stolar. Ford har också förbättrat sina säkerhetssystem som de fick behålla från Volvo. Bilen bromsas nu automatiskt från farter upp till 50 km/tim från tidigare 30 km/tim.

Men det är i kupén som Ford tappar mark till konkurrenterna. Det är mörkt och "grottigt" runt både förar- och passagerarplats och inte alls så stilrent och ljust som hos några av de mer moderna konkurrenterna.

Ford satsar mycket på sitt röststyrningssystem men hittills kan det bara förstå nio europeiska språk. Det ska komma fler språk men jag är osäker på om röststyrning verkligen är det som bilkunderna vill ha när konkurrenterna satsar på enkla funktioner, färre knappar och stora bildskärmar. Här behöver Ford en ny strategi och det kommer att ta tid att plocka in den i samtliga modeller.

I år ska Ford visa ett par nya bilar men av det jag sett hittills av dem så är det ingen revolution på gång. Ford riskerar därmed att tappa mark till märken som Volkswagen och Volvo och istället tvingas konkurrera med märken som Kia, Hyundai, Opel och Toyota. Franska Peugeot visade till exempel i sin nya 308 ett nytänkande som gör dem till vinnare i en ren duell mellan till exempel Focus och 308.

 

LÄS BETYGET HÄR: 10 PUNKTER – FORD FOCUS