Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 6 sep 2016 11:30

Fifflet avslöjat – här är verkliga förbrukningen

Nu avslöjas tillverkarnas fantasisiffror.

Nu avslöjas tillverkarnas fantasisiffror.

Foto: Kaspiic / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO

Under nästa år ska biltillverkarna redovisa så kallad verklig förbrukning för sina bilar i stället för dagens siffror som utgår från mätningar i laboratoriemiljö.

Men redan i dag kan vi avslöja förbrukningen för över 65 000 bilar.

Det är första gången de här siffrorna offentliggörs.

Det är det brittiska företaget Emissions Analytics som gjort mätningarna och som nu har offentliggjort resultaten i en sökbar lista.

Databasen är sökbar och resultaten utgår från faktiska mätningar av 800 bilar.

Från de mätningarna har EA beräknat förbrukningen på övriga bilar med hänsyn till bland annat vikt och luftmotståndsvärden. Därmed kan EA räkna fram värden även för fyrhjulsdrivna versioner och olika drivlinor.

Enligt EA så är felprocenten så låg som två till tre procent på de bilar som inte testats.

Kört bilarna på landsväg

EA genomför testet genom att montera en mätutrustning bak på bilen och sedan köra den på brittisk landsväg och i olika typer av hastigheter.

Testmetoden kallas World harmonised Light vehicle Procedure, förkortat WLTP, och kommer att likna den mätmetod som kommer att användas från och med september 2017.

Enligt EA kan den nya metoden ge ytterligare högre förbrukning jämfört med WLTP.

Det brittiska företaget har jämfört sina resultat med de från den i dag vedertagna mätningen i labbmiljö och som kallas New European Driving Cycle, NEDC. Det är NEDC-värdena som fått massiv kritik för att de i så hög grad skiljer sig från vad vi vanliga bilkunder upplever i trafiken.

Större skillnad på små motorer

EA har tittat på skillnaderna mellan NEDC- och WLTP-resultaten och dragit några slutsatser:

De mindre motorerna ger större skillnader och det kan vara så mycket som dubbla förbrukningen i WLTP jämfört med NEDC. Det förklaras med att de mindre motorerna anpassats för att passa NEDC och EA:s analys säger att bilbranschen gått för långt i sin strävan att bygga mindre motorer. De har fått belöning i NEDC men inte minskat den faktiska förbrukningen ute på vägarna.

Större motorer ger minsre skillnader och där är slutsatsen att tillverkarna inte strävat efter att få så låg NEDC-förbrukning som möjligt eftersom det inte varit ett säljargument för en Porsche 911 eller en Toyota GT86.

Turbomotorer har generellt bättre värden i labbtesterna jämfört med i verklig miljö.

Flerstegade automatlådor hjälper verkligen till att sänka förbrukningen.

Stopp-start-system ger en tydlig fördel i labbtester men inte alls i verklig miljö.

På senare år har förbrukningen inte minskat speciellt mycket men däremot har flera tillverkare sänkt halterna av nox i avgaserna.

Här hittar du modellerna du är intresserad av

 

Du kan söka efter en specifik bilmodell här.

Resultaten anges i miles per gallon. Vill du räkna om till liter per tio mil så är 50 miles per gallon lika med 5,6 liter bränsle per tio mil.

Du hittar en bra konverteringssida här. Det är brittisk mpg som gäller.

 

 Byta till snålare bil? Se vad du kan få för din gamla bil här?