Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 10 mar 2015 10:29

Fiat Ducato – bra pris för en välutrustad bil

Fiat har uppdaterat sin Ducato smart med en kvalitetshöjning och en satsning på nyttig och bra teknik för förare och passagerare - det är inte bara tittgodis. Flera säkerhetssystem är bra.

Fiat har uppdaterat sin Ducato smart med en kvalitetshöjning och en satsning på nyttig och bra teknik för förare och passagerare - det är inte bara tittgodis. Flera säkerhetssystem är bra.

1/2

Det är stilrent och snyggt med växelspaken strax till höger om ratten och en bildskärm i mitten av hela panelen. Som extra finess finns en läsplattehållare uppe på instrumentbrädan.

Det är stilrent och snyggt med växelspaken strax till höger om ratten och en bildskärm i mitten av hela panelen. Som extra finess finns en läsplattehållare uppe på instrumentbrädan.

2/2

Foto: Jan-Erik Berggren

Fiat kan det här med transportbilar.

Nya Ducato imponerar med pigg motor och snygg och modern inredning.

Men tyvärr har Fiat snålat när de valt att behålla Euro5-motorer i bilarna som säljs precis före Euro6-kravet.

Se dig omkring - speciellt ute i Europa - och du ser ett Fiat-märke i fronten på väldigt många skåp-, flak- och husbilar ute på vägarna. Fiat är den tillverkare som satsar mest på husbilsmarknaden med ett nära samarbete med de som bygger bodelen.

Och det märks på nya Duacto att Fiat tar transportbilarna på allvar, det är inte något man bara gör för att sälja lite mer.

Jag provkör en Ducato L2H2 med en fyrcylindrig rak diesel på 130 hästkrafter. Det är en av fyra varianter av andra generationens MultiJet-diesel till Ducato. Du kan också få en motor med 115, 150 respektive 180 hästkrafter.

Men 130 räcker gott till L2H2-skåpet. Motorn är väldigt snabb att reagera och jobbar bra tillsammans med den sexstegade automatlådan. Växlingsindikatorn på instrumentpenalen visar när det är dags att växla upp och motorn drar fint även från låga varvtal.

Flera nyttiga funktioner

Maskinellt har Fiat alltid levererat. Och nu har även insidan moderniserats till samma nivå - eller mer - som flera av konkurrenterna.

Det är stilrent och snyggt med växelspaken strax till höger om ratten och en bildskärm i mitten av hela panelen. Som extra finess finns en läsplattehållare uppe på instrumentbrädan.

Flera transportbilstillverkare satsar på avancerade system för att säkra greppet i vägbanan. Hos Fiat kallas det Traction+.

Säkerhetssystemen omfattar också start-i-backe-hjälp, ett system som jobbar tillsammans med antisladdsystemet och känner av när det finns en risk för att välta åt sidan, ett system som känner av lasten och påverkar bilens olika system beroende på var lasten står i skåpet samt flera nyttiga funktioner som vi annars mestadels hittar på dyra personbilar:

• Regnsensor till vindrutetorkarna.

• Automatisk avbländning.

• Läsning av trafikskyltar.

• Filvarning.

Filvarningen är för övrigt en historia för sig. Här är det inte tal om något litet pip eller en försiktig vibration i ratten. Fiat väljer ett rejält horn-ljud i högtalarna som, jag lovar, håller dig vaken och inom filmarkeringarna.

Välutrustad - till bra pris

Precis som tidigare går det att få Duacto i en mängd olika varianter, på längden, bredden och höjden. Det går också att köpa en Ducato med flak eller en bil för persontransport.

Testbilen har flera av finesserna jag räknat upp ovan vilket förstås får priset att stiga en del. Men då Fiat ligger lite lägre än konkurrenterna i grundpris så får du ändå en välutrustad bil som kan konkurrera även när det kommer till plånboken.

Fiat har uppdaterat sin Ducato smart med en kvalitetshöjning och en satsning på nyttig och bra teknik för förare och passagerare - det är inte bara tittgodis. Flera säkerhetssystem är bra.

Tyvärr är det lite snålt att Fiat väljer att hålla fast vid Euro5-motorerna nu när Euro6 ska införas. Och som ni sett i den här tidningen: jag hade gärna sett system för autobroms och gärna ännu lite mer för att sänka bränsleförbrukningen.