Fiat Abarth 595 Competitzione – inget monster, men buskul!

Foto: Alberto Alquati
Foto: Alberto Alquati

Lätt, smidig och snabb.

Fiat Abarth 595 Competitizone flörtar med racinghistorien på bästa sätt.

ALLT OM BILAR testar vad nykomlingen går för på Balocco-banan utanför Milano. Häng med!

Fiat Sverige lanserar för första gången racingmärket Abarth – passande nog när det racingglada och framgångsrika skorpionmärket firar 50 år.

Abarth återlanserades i Europa och några andra marknader 2007 (kolla att det stämmer) men i Sverige lanserades aldrig de racingglada Abarth-bilarna officiellt av den tidigare generalagenten.

Nu är det Fiat själva som administrerar den svenska marknaden. Då Abarth-varumärket växt sig starkare världen över (förutom bilar säljs även tillbehör, trimningssatser och det finns en racingserie som heter Trofeo Abarth) – passar Fiat på att lansera bilarna även i Sverige.

Än så länge är det endast Fiat-handlaren Hedins Bil i Göteborg som är officiell Abarth-återförsäljare men det finns planer på expansion.

Tre Abarth-modeller till Sverige

Till Sverige kommer tre Abarth-modeller som samtliga går att beställa med tygtak i stället för plåt.

Eller – egentligen fyra om vi räknar med den speciella 50’ Anniversario-modellen som endast kommer att säljas i 299 numrerade exemplar i Europa, Mellanöstern och Afrika.

Till Sverige är det i dagsläget klart att en (1) jubileumsbil kommer att tas in.

Det är Abarth 500 Custom med 135 hk, Abarth 595 Turismo med 160 hk samt Abarth 595 Competizione med 160 hk som vi provkör här. Samtliga med en turboladdad 1,4-litersmotor.

Den sistnämnda är den sportigaste varianten med bland annat 17-tumshjul, gulfärgade bromsok, sportavgassystemet Monza med fyra utblås.

Sportläge mappar om motorn

Grundkonceptet kommer från lilla Fiat 500 med korta axelavståndet 2300 millimeter, fjäderben och krängningshämmare fram och halvstel torsionsaxel bak. Det finns också ett speciellt sportläge som mappar om motorn till högre effekt och turbotryck. Sport-läget innebär också lite mer tyngd i styrkänslan.

Ute på Fiat-gruppens testbana Balocco utanför Milano i Italien visar det sig att Abarth-konstruktörerna tagit fram en riktigt härlig raceupplevelse. Mina farhågor att den lätta, turboladdade och framhjulsdrivna bilen skulle kännas understyrd kom på skam direkt. Styrningen är härligt direkt och kommunikativ och TTC-systemet (Torque Transfer Control) är bra på att skicka kraften till det framhjul som behöver den bäst för tillfället.

Inget monster – men buskul!

Det går att bromsa sent efter långrakan, styra in och genom höger och vänsterkombinationen med hög fart och när riktningen sedan är rätt ge full effekt igen.

Rent effektmässigt är Abarth 595 Competizione inget monster. Men när det kommer till körglädje på racerbanan är det helt enkelt buskul.

ALLT OM BILAR testade samtliga modeller som ska tas in på den svenska marknaden och det var ingen som föll ur ramen. Abarth 595 Competizione går att beställa med både den elektroniska automatlådan med växlingspaddlar på ratten eller femväxlad manuell där ALLT OM BILAR definitivt föredrog den manuella.

Abarth 595 Competizione

Pris: från 220000 kronor.

Garantier: Nybil 2 år/10.000 mil, Lack 2 år, Assistans 2 år, Rostskydd 12 år, Vagnskada 2 år.

Motor: Bensin. 1398 cc. Turbo.

EFFEKT: 160 hk.

VRIDMOMENT: 230 Nm.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, femväxlad manuell.

0-100 km/h: 7,4 sekunder.

TOPPFART: 210 km/h.

FÖRBRUKNING: 6,5 liter per 100 km vid blandad körning.

CO2:155 g/km.

LÄNGDxBREDDxHÖJD: 2300x1627x1485 mm.

Tjänstevikt: 1120 kg


1.Motor

Abarth-konstruktörerna tar ut 160 hk ur den 1,4 liter stora turboladdade motorn. Sportläget med overboost-funktion mappar om motorn som räcker till gott och väl för att sätta bra fart på den sportigt lätta bilen.

2.Körupplevelse

Visst finns det mer effektfulla och roligare bilar att köra – men sett till vad du betalar kommer du mycket långt med en Abarth 595.  Bilen svarar med härligt direkta reaktioner på förarens direktiv. Ljudkulissen är riktigt skön från det speciella Monza-avgassystemet.

3.Utrustning

De rikligt utrustade testbilarna hade sportstolar i läder från Sabelt men från grunden får köparen nöja sig med svarta textilstolar. Abarth-bilarna är snyggt designade med kvalitativa detaljer där mycket är extrautrustning som dock kostar pengar.

4.Komfort

Jag misstänker att det finns en anledning till att hela provkörningen äger rum på testbanan i Balocco. Bara den lilla vägskarven på viadukten på väg ut till testbanan känns ordentligt. Vägljudet är inte störande – men asfalten på testbanan är också finkornig som på en strand i Thailand.

5.Miljö

6,5 liter per 100 km vid blandad körning och 155 gram koldioxid per kilometer är inte direkt bra siffror för en så liten bil som Abarth 595. De som köper den här bilen gör det dock inte för att köra så snålt som möjligt.

6.Säkerhet

Är inte testad i Abarth-kostym men grundplåten Fiat 500 noterade fem stjärnor när den kom 2007. Har de krockkuddar man kan förvänta sig men inte något av de säkerhetssystem som flera andra biltillverkare presenterar i dag.

7.Design

Hela Abarth-märket andas design och det är ingen tillfällighet att mycket krut lagts på kvalitativa detaljer då en viktig del är försäljningen av allehanda Abarth-produkter såsom kläder, klockor och väskor. Snyggt och stilrent från början till slut.

8.Inredning

Precis som exteriört är det kvalitativa material som gäller. Åtminstone i de topputrustade bilar som finns vid testkörningen med bland annat läderstolar från Sabelt med snygga, exakta stygn. Jag gissar att upplevelsen inte blir samma med mer plast och tyg i standardversionerna.

9.Ekonomi

Rent ekonomiskt är det förstås ingen höjdare att betala 220000 för en småbil. Men som sportbil och räknat med körglädje för pengarna är Abarth 595 Competizione relativt billig.

10.Lasta

Nej, det här är ingen bil man kan lasta speciellt mycket i – mycket mer än en väska vardera för två personer ryms inte i bagageutrymmet. Å andra sidan är det väl knappast för lastutrymmet man köper sig en sportig minibil…


TOTALT: 34/50

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Annons: