Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 19 nov 2014 14:09

Fiat 500X – italienskt som driver på alla fyra

1/9

2/9

Foto: Alberto Alquati

3/9

4/9

5/9

6/9

7/9

8/9

9/9

TURIN. Glöm Fiat 500L. För allt i världen.

För det är Fiat 500X som är det riktiga storasyskonet till ikonen Fiat 500.

X som i stor och X som i fyrhjulsdrift.

Fast jag måste erkänna att den framhjulsdrivna bilen är bättre.

Ni kanske har sett den ute på vägen, Fiat 500L. Den ser lite märklig ut, ungefär som att underdelen på bilen är en sak och toppen en helt annat. Inte heller på insidan är det någon balans.

Fiat 500L blev heller ingen succé i Sverige. Enligt Fiat-chefen Gianluca Italia mest beroende på att bilen hade fel motor vid lanseringen och sen aldrig fått en andra chans. Det är snällt sagt av Italia.

Men jag är ledsen om jag nu har påmint er om 500L - det var inte alls meningen. Istället är det nu som Fiat presenterar ett riktigt syskon till småbilen 500.

Med Fiat 500X vill Fiat göra vad Nissan gjorde med Quashqai. Ge varumärket en bra skjuts framåt genom att ta kunder från den stora Golf-klassen. 500X ska flirta med cirka tio miljoner bilägare som i dag kör någon av Fiats mindre bilar. Plus ta en och annan kund från andra bilmärken.

500X är interiört lika stor som en bil i Golf-klassen men Fiat vill krydda med italiensk design, funktionell teknik och en slags vill-ha-faktor som plockats från original-500.

Och till viss del har Fiat lyckats. Jag testkörde Jeep Renegade - bilen som Fiat 500X delar en hel del teknik och komponenter med - strax före resan till Turin och dagarna med Fiat. Jag kände igen en hel del detaljer och det är tydligt att Renegade och 500X är barn av samma utvecklingsavdelning.

På gott och ont. För när jag testkör den fyrhjulsdrivna 500X på småvägar mellan Turin och testanläggningen i Balocco så upplever jag samma lite tunga och tröga styrning som på Renegade. Trots att jag kör på motorväg så blir jag trött i armarna, de små justeringarna på ratten går tungt. Det här upplevs inte på samma sätt när jag verkligen styr i lägre farter, men det ger bilen en trög karaktär.

Testbilen har en dieselmotor på två liter och 140 hästkrafter och den känns tung över framhjulen. Jag hittar inte heller samma glädje i interiör-designen som jag minns från 500 - en bil som jag helt ärligt blir glad av att bara sitta i.

500X med fyrhjulsdrift och den niostegade automatlådan upplevs trög och kantig. Den stötiga fjädringen är ytterligare en sak som bidrar till att tynga ner 500X.

Från Jeep Renegade kommer systemet för de olika körlägen och fyrhjulsdriften. Det finns totalt tre körlägen som påverkar växellåda, fjädring, gasrespons, styrning, bromsar och fyrhjulsdrift: Auto, Sport och All Weather.

All Weather byts ut mot Traction i de dyrare utrustningsnivåerna. Traction påverkar då fyrhjulsdriftsystemet att reagera snabbare. Differentialen till bakaxeln kan också fungera som stabiliserande då den arbetar tillsammans med antisladdsystemet. Med framhjulsdrift arbetar Traction med att förbättra reaktionen hos antisladdfunktionen och ge bättre fäste.

Efter halva testdagen byter vi till en bensindriven, framhjulsdriven, 500X. Motorn är nu på 1,4 liter och 140 hästkrafter. Kraften sköts av en sexväxlad manuell låda. Och även om imagen ska vara skogsmulle och CrossCountry så är det den varianten som väntas stå för 70 procent av försäljningen i Sverige. Versionerna Pop, Pop Star och Lounge är lite mer stadsanpassade och utan den rätt fula stötfångaren som sitter på Cross-varianten.

Och vips så är trögheten som frånkörd. Nu är styrningen rapp och smidig, reaktionssnabb. Fjädringen är bättre och det infinner sig ett visst mått av komfort.

Som endast framhjulsdriven är 500X plötsligt mycket lättare och smidigare. Glädjen är tillbaka och de vita panelerna i intredningen bidrar till den gladare känslan. Nu kan jag på allvar känna igen lilla 500 i stora 500X.

Fiat 500X har absolut en chans att ge Fiat en position på marknaden i Sverige. I dag är Freemont Fiats bästsäljare - med all rätt - men jag hoppas att bilköparna ger 500X en chans att mäta sig med Quashqai, Nissan Juke och Renault Captur.

 

BETYG: Så bra är Fiat 500X – punkt för punkt:

Relaterat