Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 30 okt 2015 15:39

Ferrari 488 Spider – italienskt mästerverk

Ferrari 488 Spider.

Ferrari 488 Spider.

1/4

Foto: David Jakobsson

Ferrari 488 Spider.

Ferrari 488 Spider.

2/4

Foto: David Jakobsson

Ferrari 488 Spider.

Ferrari 488 Spider.

3/4

Foto: David Jakobsson

Ferrari 488 Spider.

Ferrari 488 Spider.

4/4

Foto: David Jakobsson

BOLOGNA. Ferrari 488 Spider är både starkare, snyggare och snabbare än sin föregångare.

Vi har provkört den nya bilen på slingrande vägar genom norra Italien.

Och den här bilen… det är ett mästerverk!

Regnet öser ner över det annars så vackra italienska landskapet. På sina håll står det vatten på vägbanan och en tjock vit dimma döljer stundtals nästan helt de annars så härliga landsvägarna.

Inte idealiska omständigheter för att provköra en bil, alltså. Det finns dock en riktig ljusglimt här och nu – nämligen att jag sitter i en alldeles ny Ferrari 488 Spider. Och den gula bilen skiner som en sol när vi dundrar fram genom ovädret.

Glöm kritiken – turbon är fantastisk

Ferrari 488 är bilen som ska ersätta den mycket populära 458 som nu tas ur produktion. Men redan innan 488:an byggdes fanns det dock människor som rynkade på näsan åt den nya modellen.

Anledningen var att Ferrari meddelat att de tänkte utrusta sin nya motor med dubbelturbo – alltså ajöss och good bye till den sugmotor-V8 som blivit en ikon i sportbilsvärlden.

Under vår provkörning rycker dock representanterna från den italienska biltillverkaren på axlarna och suckar irriterat när någon får för sig att mumla några dumheter om att ”en riktig Ferrari inte ska ha turbo”. Och det gör de rätt i. För Ferrari vet att de har byggt en alldeles fantastisk motor.

BETYG+BILDER: Så bra är 488 Spider i 10 kategorier

Mindre motor med högre effekt

Den nya V8:an är faktiskt mindre än den som satt i föregångaren 458, cylindervolymen har dragits ner till 3,9 liter. Effekten har dock blivit betydligt högre – här finns nu hela 670 hästkrafter, vilket är 100 hästar mer än i Ferrari 458. Vridmomentet har också blivit bättre, 760 newtonmeter uppger Ferrari.

Effekten finns i hela registret och känslan av massiv urkraft avtar aldrig, inte ens när hastigheten blir riktigt hög. Och om någon oroats sig för att den här motorn skulle vara drabbad av turbolagg, alltså att det skulle ta lite tid innan kraften hinner arbetas upp i motorn, så är det dags att sluta nu. Ferrari har kämpat livet ur sig för att jobba bort detta – och de har lyckats. Kraften är omedelbar. Som en sugmotor.

Sagolikt motorljud

Ferrari har också lyckats få till ljudet i sin nya motor. Bilen jag kör låter verkligen, trots turbon, precis som jag vill att en Ferrari ska låta. Ljudbilden är vass, men har samtidigt ett nedre register som morrar elakt på lägre varvtal. Det är sagolikt vackert.

Spider betyder cabriolet på Ferrarispråk, men eftersom det regnar kraftigt låter jag taket vara uppfällt på bilen. I alla fall nu. Dock kan jag fortfarande få njuta till fullo av tonerna från motorn bakom ryggstödet.

Ferrari har nämligen utrustat 488 Spider med en liten bakruta som enkelt fälls ner med en knapp. Väljer man att sänka glaset fylls bilen snabbt av välljudet. En rolig detalj. Faktiskt så rolig att jag efter provkörningen kommer på att jag helt glömt att testa ljudanläggningen i bilen.

BETYG+BILDER: Så bra är 488 Spider i 10 kategorier

Förvånansvärt lättkörd

När vi kört några timmar lättar regnet och vägbanan börjar torka upp.

Tempot ökar successivt och till slut får vi äntligen uppleva vad den här bilen är kapabel till. Och jag tappar hakan. Visst förlorar de kalla bakdäcken fortfarande greppet lite ut ur kurvorna, men Ferrari 488 Spider är en förvånansvärt lättkörd bil som enkelt låter sig styras rätt igen. När greppet väl finns där bak är accelerationen makalös. 0–100 km/h går på tre sekunder och 0–200 km/h går på 8,7 sekunder.

Den sjuväxlade växellådan är en dröm som i automatläge omedelbart anpassar sig efter min körstil. Trycker jag på lite extra är den direkt med på noterna och väljer högre varvtal. När jag sen lugnar ner mig och mjukkör lite är den direkt med på det och bjuder på silkeslena och lugna växlingar.

Kanske är dock greppet i framvagnen och den exakta känslan i styrningen ännu mer imponerande. Även på vått underlag tycks framvagnen på något sätt bita sig fast i underlaget. Och när bilen väl rör sig lite i sidled känns det sällan dramatiskt. Bromsarna, det sitter keramiska skivor både fram och bak, har ett enastående bett och är anmärkningsvärt lätta att dosera.

En av de bästa sportbilarna som går att köpa

Vädret blir bättre och bättre – och tillslut går det faktiskt att fälla ner taket. Ferrari har valt en lösning med en hardtop i stället för ett tygtak. Anledningen sägs vara att de kunde spara vikt, hela 25 kilo hävdar de. Taket fälls ner med en knapp, processen tar bara 14 sekunder. Att det dessutom går att genomför i hastigheter upp till 45 km/h är ett jätteplus.

Ferrari 488 Spider är utan tvekan en av de bästa sportbilar som pengar kan köpa, framför allt om man är ute efter en bil med fällbart tak. Att köpa den är dock ett dyrt nöje, man får räkna med att betala någonstans kring 2,5 miljoner kronor för ett exemplar.

Men om plånboken är lika stor som den goda smaken och kärleken till fantastiska bilar är det bara att slå till.

BETYG+BILDER: Så bra är 488 Spider i 10 kategorier