Turbon är lite av en nödlösning av Ferrari, som alltid satt heder i sina V8-motorer utan överladdning. Men tuffare utsläppsregler har tvingat fram förändringen.
Hybridsystem skulle också kunna vara en lösning, men det är för komplicerat, tungt och dyrt än så länge, säger man på Ferrari.
Nu är det turbo som gäller – 458 Speciale markerar därmed slutet på en era, det blev sista V8-modellen utan överladdning.
Fantastiska prestanda
Nya 488 GTB har fantastiska prestanda. Under skalet sitter den nya turbomatade V8-motorn på 3,9 liter, 670 hästkrafter och ett maximalt vridmoment av 760 Nm. Det räcker för att skicka superbilen från 0-200 på 8,3 sekunder.
Man lugnar också turboskeptiker med att meddela att responstiden för gaspedalen är 0,8 sekunder vid 2000 varv per minut.
Ingenjörerna har också ansträngt sig för att skapa ett distinkt och unikt motorljud. Ferrari har jobbat med aerodynamiken, och ny bjuder bilen på 50 procent mer downforce än tidigare - samtidigt som luftmotståndet minskat.
Bland de nya lösningarna finns en ny frontspoiler med splitter, och nya luftintag framför bakskärmarna.
Bilen har världspremiär på bilsalongen i Genève i mars.