Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 2 mar 2020 19:30

Fel bil vann Car of the Year 2020 – Tesla är min etta

1/2

Foto: SALVATORE DI NOLFI / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Peugeot 208 vann Årets Bil 2020

Peugeot 208 vann Årets Bil 2020

2/2

Tre segrar på de sju senaste åren.

Juryn i Car of the Year gillar Peugeot. 

Och visst är 208 en bra bil – men jag hade hellre gett priset till Tesla Model 3.

Så har de 60 jurymedlemmarna från 23 länder sagt sitt. Och det blev fransk seger igen. På de senaste sju åren har Peugeot vunnit tre gånger. 308 vann 2014, jag var med på prisutdelningen i Eifeltornet i Paris som färsk jurymedlem, och 3008 vann så sent som 2017, som första suv. Volvo tog sin första seger året därpå med XC40.

Och efter genomgången av rösterna i år står det klart att den lilla småbilen 208 vinner Car of the Year 2020. Jag hade själv 208 som tvåa och bilen var länge en favorit. Jag gillar att Peugeot byggt in flera olika drivlinor i en och samma bottenplatta. Du kan få en 208 som går på bensin eller diesel men du kan framför allt få en som går bara på el, e-208. Och det är elbilen som jag verkligen gillar. 

Peugeot har också fått till designen, speciellt på utsidan, och en hyggligt modern interiör. Ratten är fortfarande liten och måste ligga i knät men så vill Peugeot tydligen ha det i alla sina nya bilar. Jag har lärt mig att leva med det. 

Framför allt är Peugeot 208 en billig bil och det talar väl till alla i juryn som uppskattar kriteriet ”mycket bil för pengarna”.

Jag trodde trots allt det här inte att Peugeot 208 skulle gå hela vägen. För precis som en gång BMW i3 fick 208 knackiga fyra stjärnor i EuroNCAP. De fick det eftersom de snålat på grundutrustningen vilket jag personligen tycker ska straffa sig. När vi skriver 2020 så är fem stjärnor i EuroNCAP ett absolut krav för en bil som ska bli Årets bil i Europa. 

I Sverige kommer alla 208:or att säljas med den utrustning som krävs för att få fem stjärnor. Det har importören lovat mig på mejl. Men det hjälps inte eftersom det här är en tävling för hela Europa. 

Jag gav därför 208 sex poäng. Högst poäng och min klara vinnare var Tesla Model 3. Det är en relativt dyr bil men räknar du in ägarkostnaden över fem, sex år så blir den inte mycket dyrare, om dyrare alls, än en annan bil i samma storleksklass. Jag tycker också att Tesla slår konkurrenterna i kriteriet innovation och lägg sen till att Model 3 fått bra säkerhetsbetyg och bra betyg i de få rejäla vintertester som gjorts.

Tesla Model 3 hade varit en värdig vinnare och det var verkligen dags för Tesla att få vinna. Model S kom på tredje plats 2014, efter 308 och BMW i3. Model X var inte ens i final. Nästa chans blir Model Y som troligen slåss om segern 2022.

Porsches supersport Taycan kom överraskande på tredje plats. Taycan är kanske den allra häftigaste och bästa bilen i tävlingen, en helt magisk bil att köra på en racerbana, men också en väldigt dyr bil. Den höga prislappen gav låga betyg från mig men det är så klart kul att en så höftig bil uppmärksammas.