Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Farliga växter frodas vid bilvägar i Sverige

Foto: Istockphotos.

Den giftiga jättelokan och andra skadliga växter sprids vid svenska vägar.

EU kräver att Sverige sätter stopp för det.

Därför inleder nu VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, ett projekt för att öka kunskapen om problemet.

Växterna det handlar om är så kallade invasiva arter. Det är sådana som har kommit till Sverige utifrån och inte tillhör den svenska floran. De sprider sig okontrollerat vilket kan medföra många problem.

Arterna kan skada ekosystemet i naturen, ha negativa effekter på jordbruket och påverka hälsan både hos djur och människor. Dessutom medför dessa arter stora kostnader. Enbart den giftiga jättelokan, som växer naturligt kring den asiatiska bergskedjan Kaukasus,  kostar många miljoner kronor varje år.

Även lupinen, som hör hemma i Nord- och Sydamerika, orsakar stor skada genom att tränga ut svenska växter och fjärilar. Och dessa arter är bara två i mängden. Av 2 000 främmande arter i Sveriges anses 400 vara invasiva och sprida sig okontrollerat. Det är betydligt fler än i andra EU-länder.


LÄS MER: Årets 10 bästa motorer – Volvo med på listan


Trafiken gynnar spridning

Sedan tidigare är det klarlagt att trafiken, vilken inkluderar vägunderhåll och vägbyggen, gynnar spridningen av de skadliga växterna. Däremot är det inte känt i hur hög grad. Det är det som VTI nu bland annat ska försöka ta reda på.

Anledningen till projektet är att EU, i januari i år, krävde att det utvecklas handlingsplaner i Sverige för att komma tillrätta med problemet med invasiva arter.

– I Sverige har problemen med invasiva arter inte prioriterats. Men i och med införandet av EU-förordningen krävs handlingsplaner baserade på fördjupad kunskap. I förordningen finns bland annat krav på att följa upp vilka arter som finns, identifiera spridningsvägar och förhindra spridning, säger Georg Tschan, forskare på VTI.


LÄS MER: Erbjuder körlektioner i utbyte mot sex


Handbok målet

Målet med projektet är att ta fram en handbok i ämnet för Trafikverket och att ge råd som bygger på en vetenskaplig, stabil grund.

– Det är viktigt att noggrant identifiera hur arterna sprids: om det är med bilar, genom vägunderhåll eller via något annat. Dessutom behöver vi utreda vilka faktorer som tillåter att en invasiv art kan etablera sig på ett visst ställe, säger Georg Tschan.

Mycket talar för att problemet med invasiva växter i Sverige kan öka framöver om inget görs.

– Det globala vägnätet väntas växa kraftigt under de kommande åren och klimatförändringarna kommer troligen att förändra den naturliga vegetationen, samtidigt som den kommer att bidra till spridningen av arter längre norrut, säger Georg Tschan.

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Här hittar du aktuella erbjudanden!

Annons: