Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>FAMILJEBILAR

Publicerad 9 jan 2015 12:15

Seat Leon X-Perience en riktigt vettig kombi

Seat Leon X-Perience

Seat Leon X-Perience

1/5

Foto: David Jakobsson

Seat Leon X-Perience

Seat Leon X-Perience

2/5

Foto: David Jakobsson

Seat Leon X-Perience

Seat Leon X-Perience

3/5

Foto: David Jakobsson

Seat Leon X-Perience

Seat Leon X-Perience

4/5

Foto: David Jakobsson

Seat Leon X-Perience

Seat Leon X-Perience

5/5

Foto: David Jakobsson

Seat Leon Kombi är en på alla sätt vettig kombi.

Bra lastutrymme. Bra prislapp. Och bra köregenskaper.

Och när den nu får tillnamnet X-Perience blir den också rätt tuff.

Vi har kört bilen genom Sverige och fått känna på allt från torr asfalt till snökaos.

Seat Leon ST Kombi kom förra året. Det är en modell som delar mycket med kombiversionerna av koncernsyskonen Volkswagen Golf och Skoda Octavia, både när det gäller teknik, känsla och körupplevelse.

Alla tre finns också i skogsmulleversioner, ungefär motsvarande Volvos XC70.

Det är fyrhjulsdrivna bilar med skärmbreddare och höjd markfrigång, tänkta att klara lite sämre vägar av grundversionerna av modellerna.

VW Golf kallas här Alltrack, Octavia har tillnamnet Scout – och Seat har nu nya Leon X-Perience.

BETYG: Så bra är X-Perience punkt för punkt

Trygg på alla underlag

Testbilen är en Seat X-Perience med 150-hästarsdiesel och manuell växellåda. Motorn är snål, på de större vägarna är det inga problem att hålla sig kring 0,6 liter milen trots full last och vinterdäck.

Motorn är tillräckligt pigg, men Seat räknar själva med att de flesta ändå kommer att välja den större 180-hästaren i kombination med den automatiska DSG-växellådan.

X-Perience är en trygg bil på vägen, oavsett underlag.

Vi kör igenom snö och snöslask när vi passerar Stockholm på E4 söderut.

Bilen håller kursen stabilt, mycket tack vare fyrhjulsdriften från Haldex.

När vi efter några timmar viker av från motorvägen har landskapet torkat upp och X-Perience får möta torra krokiga asfaltsvägar.

Även här imponerar bilen som känns alert i chassit, trots en lite höjd markfrigång och högre profil på däcken.

Fin komfort och bra utrymmen

Komforten är klart godkänd, faktiskt en aning bättre än vanliga Seat Leon kombi.

Det bullrar dock en del från testbilens däck och på riktigt ojämna vägar låter det en del från bakvagnen.

Utrymmena i bilen är bra, inga problem att resa fem personer.

Och är man bara fyra har man mer plats än man behöver. Det gäller även för bagageutrymmet som sväljer hela 587 liter bakom den sluttande luckan.

Framstolarna får godkänt, men inte mer. Efter några timmar bakom ratten tar ryggen stryk och det är dags för en ordentlig paus.

”Ser ut som en Audi”

Seat Leon X-Perience väcker en del uppmärksamhet när vi stannar. ”Den ser ut som en Audi” säger någon. ”Snygg” säger någon annan.

Och här kan vi bara hålla med.

Leon ser anständig ut redan i grundutförande. Och X-Perience är riktigt läcker när man ser den i verkligheten.

Inuti ser det också bra ut, även om det strama arvet från Volkswagen ibland kan upplevas som lite sterilt och fantasilöst. Dock snyggt, prydligt och funktionellt.

Priset lockar mest

Priserna är kanske det som lockar mest med Seat. En Leon kombi kan man få från 172 900 kronor.

En Leon X-Perience kostar från 236 900 kronor. Då får man 110-hästarsdiesel och manuell växellåda.

Man får också ett paket med en bra grundutrustning. 150-hästarsversionen kostar från 256 900 kronor. Bra pris för en mångsidig och vettig bil.

 

BETYG: Så bra är X-Perience punkt för punkt