Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Saab 9-3 – det finns fortfarande fina bilar

Saab 9-3 är en riktigt snygg bil.
Foto: David Jakobsson
Nu är sista chansen att köpa en hyfsat ny bil från Saab.
Foto: David Jakobsson
Många retar sig på plastig och knakig inredning.
Foto: David Jakobsson
Man åker skönt i bilen, både fram och bak.
Foto: David Jakobsson

Saab har gått ur tiden.

Men det finns fortfarande fräscha bilar med inte allt för många mil på mätaren att köpa.

En nyare 9-3 kan vara ett både klokt och roligt begagnatköp. Och dessutom sista chansen att köra en hyfsat ny bil från den svenska tillverkaren.

Den första generationen av Saab 9-3 som kom i 1998 var i princip bara en faceliftad Saab 900 som tack vare ett nytt namn och några designförändringar skulle bli mer lik Saab 9-5.

Den helt nya 9-3:an kom som modellår 2003 – och då övergavs till många svenskars besvikelse den gamla Combi Coupén. Istället blev det SportSedan och senare och en SportCombi. 2008 fick Saab 9-3 en uppdatering med listfria dörrar och en genomgången design.

Både bekväm och sportig

Saab 9-3 är nu i grunden en rätt gammal konstruktion. Men det tänker man inte på bakom ratten på ett fräscht exemplar. 9-3 upplevs som spänstig och rolig, nästan lite busig.

Man åker skönt i bilen också, både fram och bak. Lite bullrigt kan det dock bli i motorvägsfart, speciellt om bilen har stora hjul och låg däckprofil. Vill man vara fin får man som bekant lida pin.

Många etanolbilar

Flera olika motoralternativ finns till 9-3. Biopower var ett viktigt trademark för Saab, många av bilarna – framför allt de gamla tjänstebilarna – går att köra på etanol. Bensin- och etanolmotorerna finns i ett antal versioner, kanske är 1,8t med 150 hk den vanligaste även om många verkar föredra 2,0t som begagnad.

En 1,9-liters diesel i olika versioner finns också.

Ryktet säger ibland att Saab 9-3 ofta går sönder. Det ligger dock inte speciellt mycket sanning i detta, kvalitén på de senare årsmodellerna av Saab 9-3 är rätt okej. Väl i klass med konkurrenter i samma prisklass.

Men visst, precis som alla andra modeller måste 9-3 till verkstaden ibland.

Irriterande detaljkvalitet

Många ägare har dock irriterat sig på detaljkvaliteten när det gäller inredningen. Det handlar ofta om störande missljud och om smådetaljer som kan lossna.

Det har också förekommit klagomål på en ryckig motorgång och startproblem för de bilar som körs mycket på etanol.

Medicinen sägs vara att tanka bensin ibland, kanske var fjärde tank. Elektroniktrassel kan också förekomma, det handlar oftast om färddatorn som inte trivs i kyla.

Men överlag är modellen rätt fri från anmärkningar.

Priserna för en begagnad 9-3 är rätt okej. Det går att göra riktiga fynd och hitta lågmilare för en bra peng. Noga med servicebok, såklart.

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Saab 9-3 1,8t BioPower, fordonsår 2011

Pris: Från cirka 110 000 kronor.

Motor: Fyrcylindrig bensin.

Cylindervolym: 1 968 cc.

Effekt: 150 hk.

Vridmoment: 240 Nm.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, manuell.

Förbrukning: 7,4 liter per tio mils blandad körning.

CO2: 177 g/km.

LängdxBreddxHöjd: 4 647x1 802x1 473 mm.

Tjänstevikt: 1 530 kg.

Se upp med

Ryckig gång. En del BioPower-bilar har drabbats av ryckig motorgång och problem med kallstarter. Är du spekulant – se till att bilen är kall när du testar.

Trimmade bilar. Det är roligt att trimma etanoldrivna turbobilar. Men det sliter hårt. Köp en otrimmad.

Plus

Körglädje. Den sista generationen av Saab 9-3 är rolig att köra. Pigg respons i både motor och chassi.

Design. Sedanen är ju jättesnygg!

Minus

Detaljkvalitet. Många har retat sig på inredningen som inte bara är plastig – utan också bjuder på diverse missljud.

Vägljud. Det bullrar en del när man kör på grov asfalt. Kan bli störande.

Annons: