Lyxbilsjättarnas tuffa fight blir allt hårdare

Mercedes knappar in på konkurrenterna.
Foto: Mercedes
BMW är på väg att bli största premiummärke för tionde året i rad.
Foto: Alberto Martinez
Även audi deltar i den hårda kampen.
Foto: Audi

Premiumfighten blir allt tuffare.

Med ett förnyat modellprogram knappar Mercedes in på BMW och Audi.

BMW är på väg att för tionde året i rad bli störst bland premiummärken Audi, BMW och Mercedes. Trion har en ständigt pågående kamp där platsen som nummer ett i världen är åtråvärd. Alla tre har också ökat sin försäljning på senare år. I november sålde 158 953 bilar i november tack vare en stark efterfrågan i Europa och Kina. Audi svarade med 146 250 bilar och Mercedes kunde räkna in 150 742 sålda bilar.

För andra gången i år var Mercedes större en Audi.

Hittills i år har BMW sålt 1,63 miljoner bilar mot Audis 1,59 och Mercedes 1,49. Gapet mellan BMW och Audi är 43 000 bilar och gapet till Mercedes är 147 000 bilar. Jämnare än så här har det inte varit på många år mellan premiummärkena.

Mercedes på väg tillbaka

BMW gick om Mercedes 2005 och sex år senare passerade även Audi Mercedes som nu är på väg att ta tillbaka förlorad mark.

Efterfrågan på premiummärken ökar på samtliga marknader men Mercedes ser Kina som en potentiell tillväxtzon. Mercedes har också ett offensivt modellprogram på gång med flera nya modeller.

Audi planerar för flera nya crossoverbilar och BMW ska inom kort presentera en ny modell av storsäljaren 3-serie.

Annons: