Varenda skruv är ny säger Kia. Det enda som är detsamma är namnet Carens. Borta är också den något klumpiga och lådlika designen som i stället blivit elegant och smäckert skulpturerad. Ändå har man lyckats behålla flexibiliteten och funktionen som den avgående modellen hade. Med fem eller sju säten.
Designen påminner mycket om både VW:s och Fords. Nospartiet med den nu välbekanta "Tigernose"-grillen och det grova bikakeliknande mönstret som även finns i luftintaget inunder stötfångaren är ändå Kia.
Domineras av strålkastare
Som de flesta moderna bilar domineras nospartiet av de stora strålkastarna som sträcker sig upp längs framskärmarna mot vindrutan. Siluetten är fin där dörrsidorna har fått en liten knyck längst nere vilket ger karossidan mer form.
Kupén är mycket ljus och luftig. Detta tack vare den stora vindrutan som sträcker sig en bit upp på taket. Ännu ljusare är det med panoramaglastaket (10 000 kronor i tillägg).
Men även om glasytorna känns stora och ger mig en bra uppsikt över trafiken från förarsätet så har vi samma problem här med Kia Carens som med de flesta moderna bilar. Backkamera, vars bild visas på instrumentpanelen, är inte standard utan finns först i den tredje och högsta utrustningsnivån - Business.
Sitter bra
Fram sitter jag mycket bra och har en god överblick av instrument och reglage. Infällt i taket finns här också en extra vidvinkelbackspegel som gör att jag kan hålla koll på alla åkande. Även de i extrasätena längst bak.
I framsätet har jag ett ben- eller knäutrymme på 103 cm. I sätesrad två, där vart och ett av de tre sätena går att fälla individuellt, är benutrymmet på hyfsade 97 cm. Att sitta tre personer här blir betydligt trängre än bara två.
Lyfter vi så på bakluckan och kikar in så får jag in 103 liter med alla sätesraderna uppfällda. Med de två extrasätena längst bak fällda ökar lastvolymen till 492 lådliter. Med både andra och tredje sätesraden nedfällda har jag förutom ett nästan plant lastgolv en lastvolym på 1 694 liter.
Stenhård konkurrens
Motoralternativen blir en bensinare och två dieslar. Bensinaren är på 1.6 liter, 135 hk som är direktinsprutad (GDi). Dieslarna - CRDi är båda på 1.7 liter och har ett effektuttag på 115 respektive 136 hk. Senare kommer ytterligare en bensinare - då på 2 liter och 166 hk.
Sexväxlad manuell låda är standard. Men vill man ha en sexväxlad automat finns det bara till den större turbodieseln för 15 000 kronor. Då har man också växlingspaddlar bakom ratten.
Som alltid är konkurrensen stenhård bland sjusitsiga bilar, men med ett instegspris på 189 900 kronor lär Carens klara sig bra och bli en god affär för sin ägare. Speciellt med tanke på att man också har den generösa nybilsgarantin på sju år.