Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>FAMILJEBILAR

Publicerad 23 jan 2014 11:23

Dacia Duster – du får vad du betalar för

Dacia Duster har fått ett ansiktslyft.

Dacia Duster har fått ett ansiktslyft.

1/6

Väljer du den billigaste modellen med bensinmotor och framhjulsdrift får du leva med att du måste veva ned sidorutorna för hand.

Väljer du den billigaste modellen med bensinmotor och framhjulsdrift får du leva med att du måste veva ned sidorutorna för hand.

2/6

Dacia Duster är en budgetbil som ger dig vad du betalar för.

Dacia Duster är en budgetbil som ger dig vad du betalar för.

3/6

Interiören ger en känsla av gamla Sovjetunionen.

Interiören ger en känsla av gamla Sovjetunionen.

4/6

För den som sitter bak kan det bli trångt då benutrymmet inte är mycket att glädjas över.

För den som sitter bak kan det bli trångt då benutrymmet inte är mycket att glädjas över.

5/6

Foto: Renault Marketing 3d-Commerce

Plastiga lösningar invändigt.

Plastiga lösningar invändigt.

6/6

Foto: Renault Marketing 3d-Commerce

PROVENCE. Den bruksiga lågprissuven Dacia Duster har fått en ansiktslyftning.

Allt om bilar kollar vad den går för i Frankrike.

Det var 2010 som Renaults lågprismärke Dacia (tänk Volkswagen och Skoda) presenterade suven Duster för första gången. Den baseras nu som då på konstruktion och teknik från Renaults samarbetspartner Nissan - närmare bestämt Murano och Terrano.

Duster är en bruksig och funktionsduglig kompaktsuv som i jämförelse med de dyrare konkurrenterna är spartanskt utrustad. Det oacceptabla var att antisladdsystem inte ­ingick i standardutrustningen till att börja med - den självklara säkerhetsdetaljen kostade 5 000 kronor extra. Till årsmodell 2012 tvingades dock Dacia backa - och numera är antisladd standard precis som sig bör i en ny bil. I krocksäkerhetstestet Euro NCAP noterade Duster tre stjärnor där kritiken handlade om brister i vuxenskydd och fotgängarskydd.

Lätt ansiktslyft

Kompaktsuven Duster kom 2010. Det är en rättfram typ som inte har några ambitioner på det i bilbranschen så vanliga orden "premium", "dynamisk" och "sportig". Här får du som köpare i stället precis vad du ser. En spartansk bil som fungerar bra för transport från punkt a till punkt b med fungerande fyrhjulsdrift - utan krusiduller. Det är en filosofi som jag kan leva med nu när viktig säkerhetsutrustning som antisladd och sidokrockkuddar ingår.

Till årsmodell 2014 får Duster en lätt ansiktslyftning. Jag skriver lätt då bilen rent tekniskt bygger på samma chassi och det handlar om likadan fyrhjulsdrift, som är inkopplingsbar i två steg. I normalläget är Duster framhjulsdriven, men när framhjulen slirar kopplas bakhjulsdriften in. Det går även att låsa drivningen 50/50 mellan fram- och bakhjulen.

Ytterligare en växel

Designmässigt är grillen ny med kromade ribbor och det nedre luftintaget får nytt galler samt nya strålkastare. Vidare är takbågarna nya liksom avgasrörens utblås och vissa detaljer på hasplåten. Interiört är mittkonsolen uppdaterad och framsätet har fått ny utformning medan baksätet förstärkts för bättre komfort.

Växellådan är ny med sex växlar i stället för fem vilket förbättrar ljudnivån från motorn vid motorvägskörning. Över huvud taget har Dacia lagt krut på ljudkulissen med mer isolering än tidigare. Tystare, men inte tyst i jämförelse med andra bilar. Det är dock inga problem att föra en konversation i normal samtalston.

Vi bör tillägga att kvaliteten på asfalten i Provence är betydligt bättre än i Sverige vilket förstås påverkar.

Uppdaterad säkerhet

Säkerhetsmässigt har Dacia ryckt upp sig på några punkter i och med ansiktslyftet. Detaljer som bältespåminnare, bältessträckare och sidokrockkuddar var tidigare inte standard men det ingår nu.

Enligt Renaults representanter på plats i Frankrike kommer dock uppdaterade Duster inte att testas i Euro NCAP igen.

Ute på de franska vägarna uppträder uppdaterade Duster helt okej. Varken drivlinan eller kommunikationen från styrningen håller toppklass men det tycker jag inte heller man kan vänta sig med det pris Dacia begär.

Handveva sidorutorna

Duster finns både som två- och fyrhjulsdriven, där den sistnämnda säljer bäst i Sverige med dieselmotor. Instegs­alternativet är tvåhjulsdriven med 1,6 liters sugmotor på 105 hk för 99 900 kronor. Men då ingår heller inte utrustning som ställbar ratt, sätesvärmare, fjärrstyrt ­centrallås eller luftkonditionering (ac) - och du får handveva sidorutorna.

Relaterat