BETYG: Seat Leon X-Perience – punkt för punkt

1. MOTOR 

Foto: David Jakobsson

Vi kör med 150-hästarsdieseln och manuell växellåda. Den kraften räcker gott och väl – men de flesta kunder kommer nog ändå att välja 180-hästaren i kombination med automatlåda. Extrakostnaden är inte så förtvivlat stor.



2. KÖRUPPLEVELSE 

Foto: David Jakobsson

Det här är en rätt neutral bil som inte bjuder på många överraskningar. Styrningen känns dock pigg och chassit hänger med fint när man pressar bilen lite. Testbilen går stabilt och tryggt när vi kör igenom snöslask på motorvägen.



3. UTRUSTNING 

Foto: Vista Diferent S.L

Farthållare, klimatanläggning, mediasystem med pekskärm och bluetooth, elhissar, 17-tumsfälgar… man får med en hel del godis när man köper en X-Perience. Det som saknas finns i tillvalslistan och kostar inte så rysligt mycket att välja till.




4. KOMFORT 

Foto: David Jakobsson

Man åker ganska bra i X-Perience. Tack vare att den är lite högre och har lite högre däckprofil går den snäppet skönare än vanliga Leon. Fjädringskomforten är bra, men bakvagnen dundrar lite i testbilen. Stolarna i fram håller inte toppklass.




5. MILJÖ 

Foto: David Jakobsson

Med 150-hästarsdiesel ska X-Perience enligt Seat klara sig på 4,9 liter diesel per tio mils blandad körning. Det betyder 129 gram CO2. Helt okej. Och även i verkliga livet är bilen rätt snål, vi klarade oss på runt 6 liter per tio mils blandad körning.




6. SÄKERHET 

Foto: Vista Diferent S.L

Fem stjärnor och höga poäng i Euro Ncaps krocktester. Front assist finns inte som standard, men hänger med den adaptiva farthållaren som kostar 4 700 kronor. Lane assist får man om man köper helljusassistenten för 2 900 kronor.




7. DESIGN 

Foto: Gemma Rubio Espin

Vanliga Seat Leon Kombi ser kanske inte så spännande ut. Men med små medel har bilen förvandlats till en riktig tuffing. Större hjul, mer markfrigång och skärmbreddare har gjort underverk för utseendet. Bilen ser rätt mycket dyrare ut än den är.




8. INTERIÖR 

Foto: Vista Diferent S.L

X-Perience har mer utrustning och är lite mer ombonad än grundversionen av Leon ST Kombi. Det är snyggt, prydligt och genomgående funktionellt. Dock så är det inte här modellens styrkor ligger. Ska man vara elak kan man beskriva miljön som tråkig.



9. EKONOMI 

Foto: Gemma Rubio Espin

Seat Leon X-Perience är en prisvärd bil. För under 240 000 kronor kan man få en bil med dieselmotor, bra markfrigång, fyrhjulsdrift och en hel del utrustning. Det är massor av funktion för pengarna. Hur andrahandsvärdet blir får vi se. Förmodligen hyfsat.



10. LASTA – 4

Foto: Vista Diferent S.L

Med 587 liters lastutrymme kan den här bilen bli ett bra alternativ för den som ofta har behov av rejäla lastmöjligheter. Och dragvikten är bra – har man bara ett ordentligt körkort kan man dra 2 000 kilo med X-Perience. Något för husvagnen?



Annons: