Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

10 bra begfynd under 25 000 kr

Går det att köpa en bra bil för under 25 000 kronor?

Absolut, framför allt om man är på jakt efter en bensindriven bil.

Men det är viktigt att kontrollera att bilen är besiktigad och ordentligt servad.

Här är tio tips på modeller som vi tycker kan vara bra begagnatköp.

1. Skoda Fabia

Inte rolig – men praktisk.
Foto: Magnus Wennman

Nej, det här är inte något roligt bilval. Men Skoda Fabia är en bra och praktisk bil, speciellt om man väljer kombivarianten. Rätt driftsäker och sällan drabbad av allvarligare fel. Bilarna är ofta rätt torftigt utrustade, vilket kan kännas trist. Men å andra sidan är det färre saker som kan gå sönder.

Prisexempel: Skoda Fabia 1,2 Combi, modellår 2006, 14 500 mil, 25 000 kronor.



2. Volvo S80

Se upp med T6!
Foto: Håkan Matson

En elegant och komfortabel sedan – för under 25 000 kronor. Det är grejer det. S80 har fina innerutrymmen och lastar rätt bra för att vara en sedan. Bilen finns med flera motoralternativ, dieslarna är i regel mycket dyrare. Varning för bensinaren T6. Här brukar automatlådorna haverera med jämna mellanrum. 2,4 med 170 hk kan vara det förnuftigaste valet i den här prisklassen.

Prisexempel: Volvo S80 2,4 170 hk, modellår 2001, 18 000 mil, 25 000 kronor.



3. Volkswagen Sharan

Massor av plats.
Foto: Margareta Rost

Volkswagens familjebuss Sharan är en populär bil, man får räkna med att köpta en rätt gammal bil som gått en del om man ska ner under 25 000 kronor. Modellen är dock sällsynt praktiskt och riktigt trevlig att åka i. Massor av utrymme både för passagerare och packning. En del bilar har problem med framvagnen, lyssna efter missljud.

Prisexempel: Volkswagen Sharan, modellår 2001, 14 500 mil, 24 500 kronor.



4. Saab 9-5

Jodå – det finns reservdelar.
Foto: David Jakobsson

Det har varit mycket snack om att det inte går att få tag på reservdelar till Saab, på grund av att Saab gått i konkurs. Detta är dock grovt överdrivet. Nästan allt går att få tag på till nästan alla Saabmodeller, speciellt 9-5.

Bilarna trygga och praktiska, dessutom rätt kul att köra. Ett litet varningens finger för automatlådorna, framför allt i kombination med starkaste Aero-motorn. Var också medveten om att kamkedjan ska bytas någonstans kring 20 000 mil. Och det kan vara rätt dyrt.

Prisexempel: Saab 9-5 2,3 T, modellår 2003, 13 700 mil, 25 000 kronor.




5. Jeep Grand Cherokee

Klarar att dra tunga släp.
Foto: Håkan Matson

Alla moderna säkerhetssystem fattas. Detaljkvaliteten är risig. Motorerna är törstiga. Men Jeep Grand Cherokee är en suv som många älskar, inte minst för sin grymma framkomlighet. Komforten är också bra och bilarna är i regel riktigt välutrustade. Grand Cherokee får också dra tunga släp. En liten varning för de tidigaste årsmodeller med 4,7-liters V8:an som strulat lite.

Prisexempel: Jeep Grand Cherokee 4,0, modellår 2000, 16 000 mil, 24 500 kronor.




6. Volkswagen Passat 1,8T

Mindre än V70 – men roligare att köra.
Foto: Se Ovan

Passat är Volkswagens konkurrent till Volvo V70. Den här generationen är dock mindre än Volvon. Bilen är dock betydligt roligare att köra. Bra kvalitetskänsla och flera fina motoralternativ. En populär maskin är 1,8T, som förutom ett och annat turboras visat sig vara en både pålitlig, trevlig och snål maskin.

Passat har ett bra andrahandsvärde, dyra att köpa alltså. Räkna med att få acceptera både hög ålder och många mil på mätaren om du ska under 25 000 kronor. 

Prisexempel: VW Passat 1,8T Variant, modellår 2000, 17 000 mil, 24 800 kronor. 



7. Peugeot 206

GTI:n kostar inte mycket mer än ”vanliga” versionen.

Lilla snygga Peugeot kan vara ett mysigt val för den som inte kräver stora utrymmen eller som tänker sig att ligga och köra allt för långt på motorväg. Bilen är underhållande, kvickstyrd och rapp. GTI-versionen som har lite extra pulver i motorn (136 hk) kostar inte mycket mer, kan vara ett bra val för den gasglade. Räkna dock inte med någon superkvalitet. 

Prisexempel: Peugeot 206 GTI, modellår 2003, 10 500 mil, 21 000 kronor.



8. Seat Leon

Som VW – fast billigare.

Seat är ett av de lite billigare varumärkena i Volkswagenkoncernen. Men det är bra grejer, även om en begagnad Seat inte bjuder på några stora upplevelser.

Leon är Seats svar på VW Golf, modellen har ärvt tekniken från den fjärde generationen av Golf. Det betyder att detta i grunden är rätt bra grejer. Dessutom acceptabla innerutrymmen och trevliga köregenskaper. Betydligt billigare än Golf.

Prisexempel: Seat Leon 1,6, modellår 2002, 10 500 mil, 22 000 kronor.




9. Ford Focus

En riktig standardbil när den är som bäst.

Ford Focus är en standardbil i ordets bästa bemärkelse. Här får man en praktisk och rätt pålitlig bil med fina utrymmen och acceptabel komfort. Och väljer man flexifuel-motorn kan man tanka etanol. Det för dock med sig en del problem, till exempel ger sig bränslepumparna ofta rätt tidigt. Lägg undan en liten slant till framtida reparationer så känns det tryggare.

Prisexempel: Ford Focus 1.6 Flexifuel, modellår 2004, 15 700, 24 500 kronor.



10. Honda CR-V 

Tar sig fram bra i snön.

Det går att köpa en stabil japansk fyrhjulsdriven suv för under 25 000 kronor. Och om det blir snökaos i jul kan det här kännas som en bra investering. Komforten är dock halvdan, bränsleförbrukningen är hög – och bilarna är dyra som begagnade. Räkna därför med en gammal bil som har gått långt om du ska hitta en för under 25 000 kronor.

Prisexempel: Honda CR-V 2,0 4wd, modellår 2000, 24 500 mil, 24 500 kronor.

Annons: