Expertens tips: Så klarar du körkortet

Expressens Karin Sörbring testade att ta om körkortet efter 17 år.
Foto: Anna-Karin Nilsson

Nästan varannan som kör upp kuggar.

Skulle du klara förarprovet i dag?

Expressens reporter Karin Sörbring testade - 17 år efter det att hon tog körkort.

Trafikinspektör Christer Ardenstedt möter upp i Trafikverkets väntrum i Sollentuna.

– Då vill jag att du börjar med en säkerhetskontroll, säger Christer Ardenstedt när vi kommer ut till fotografens bil som jag aldrig kört förut.

Som tur är öppnar man motorn på samma sätt i denna Renault Mégane som i min Citroên C3; med en liten spak till vänster om kopplingen.

– Kan du peka ut var de olika vätskorna finns? undrar trafikinspektören.

Hjälp! När jag kikar närmare på behållarna kan jag med hjälp av bilden på vindrutetorkare lista ut att spolarvätskan finns där, men på broms- och kylvätskan får jag klura ett bra tag.

"Gammalt rykte"

Jag får instruktioner om att följa skyltarna mot E4 och lyckas missa avfarten.

– Mindre misstag kuggar vi inte folk på. Vi lever med ett gammalt rykte om att vi är ute och letar fel. Tyvärr var det nog lite sant att det kunde vara så förr, men i dag är vi väldigt måna om att den som kör upp ska uppleva att vi vill den väl, säger Christer Ardenstedt.

Nya order om att följa skyltning mot köpcentret Stinsen följer. Efter att ha parkerat intill en bil är vi snart på väg in i ett villakvarter. Jag saktar ner och möts av en fyrkantig blå skylt med en röd pil till vänster och en vit till höger. Tvingas tänka till innan jag svänger ut och låter den mötande bilisten vänta på mig.

Plötsligt ser jag en trekantig skylt med ett snedlagt kors. Trots att jag inte är spiksäker gör jag rätt då jag släpper fram bilen som kommer från höger.

Tillbaka vid Trafikverket fyller Christer Ardenstedt i körkortsprotokollet.

– Du får godkänt. Du hade ett bra säkerhetsmedvetande och du tänkte på miljön när du släppte gasen och rullade fram mot stoppljus och korsningar, säger han.


Nya vägmärken: På http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Vagmarken hittar du alla vägmärken.

Så klarar du förarprovet - trafikinspektörens bästa tips

* Ta vara på råden vid den obligatoriska introduktionsutbildningen.

* Satsa på någon lektion på trafikskola då och då även om du kör upp som privatist.

* Finslipa grunderna; att kunna växla och manövrera bilen ska sitta i ryggmärgen.

* Boka ett så kallat "sammanhållet prov" där du skriver kunskapsprovet och gör förarprovet samma dag. (Misslyckas du med ena provet har du två månader på dig att klara det andra).

* Det räcker inte med att behandla bilen perfekt; du måste ha riskmedvetande och förstå att man saknar ner när man passerar en buss vid en busshållplats.

Källa: Trafikinspektör Christer Ardenstedt

Förarprov

* Varje år görs 308 000 kunskapsprov ("teoriprov") och 258 000 förarprov (inklusive taxi).

* Vid körprovet bedöms fyra områden: Fordonskännedom och manövrering, miljö och sparsam körning, trafikregler och tillämpning samt trafiksäkerhet och beteende.

* 55-60 procent lyckas vid första uppkörningen.

* I snitt krävs det 1,83 prov för att bli godkänd.

Källa: Trafikverket

Nya trafikregler

* Stanna i din fil: Förr lärde man sig att gå tillbaka till höger körfält efter en omkörning. I dag är rekommendationen att man vid hastigheter på 70 km/h eller lägre ska undvika onödiga filbyten. Du kan ligga kvar i filen längst till vänster om du senare ska svänga vänster. Omkörning är vid hastigheter på 70 km/h eller lägre tillåten i de högra filerna.

* Väjningsplikt för gående: Du måste stanna och släppa fram fotgängare vid övergångsställen.

* Rondellkörning: Vid cirkulationsplatser måste du inte längre blinka vänster och lägga dig i vänsterfil när du ska svänga vänster. Däremot måste du blinka när du åker ut ur en rondell, även om du åker rakt fram, och när du byter körfält.

* Nya vägmärken: På http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Vagmarken/ hittar du alla märken.

Källa: Trafikverket

Annons: