Expertens tio råd inför ditt verkstadsbesök

Foto: Pelle Ericsson

När det gäller nya och äldre bilar kan du spara stora pengar på att vara noggrann med den dagliga skötseln. Ett annat område du kan spara pengar på är när du väljer verkstad.

– Det finns en anledning till att vissa verkstäder tar mer betalt än andra, gå inte bara på priset. Det kan bli dyrt om man väljer att reparera allt för billigt, säger Joachim Due-Boje, verkstadsansvarig på motormännens riksförbund.

Joachim Due-Boje säger att anledningen till att vagnparken som rullar i Sverige i dag är så åldersstigen är att de Svenska bilägarna är väldigt bra på att vårda sina bilar. Löpande service sker enligt rekommendationer och med servicebokens intervaller. När det gäller att välja en verkstad för att utföra rekommenderad service eller reparation så tycker han att man ska utgå ifrån sin egen magkänsla och välja en verkstad utifrån sina egna förväntningar.

Ta prisuppgift

Ett handfast tips när det gäller att välja verkstad kan vara att ta in prisuppgift från två olika verkstäder – kan vara från en märkesauktoriserad bilverkstad och en märkesoberoende, så kallad allbilverkstad.

– Idag är bilservice avreglerad. Det krav som finns för att en eventuell nybilsgaranti ska gälla är att verkstaden ska utföra ett fackmässigt arbete, följa serviceprotokoll eller reparationsanvisningar samt använda reservdelar av original- eller motsvarande kvalitet, säger Joachim Due-Boje.

Gemensamma underleverantörer

Samtidigt som dagens personbilar är mer komplicerade än de som är äldre så är tekniken i många fall mindre märkesspecifik. Det har att göra med att en allt större del av komponenterna i dagens bilar tillverkas av underleverantörer samtidigt som att biltillverkarna i större utsträckning samarbetar kring tillverkningen av så kallade "bottenplattor". Dagens Volvobilar är till exempel nära besläktade med både Ford och Jaguar.

När det gäller att lämna in bilen på en verkstad menar Joachim Due-Boje att det gäller att det finns ett förtroende mellan kunden och verkstaden, och att man kan tjäna pengar på att ta en extra titt på vad verkstaden erbjuder.

– Det finns en anledning till att vissa verkstäder tar mer betalt än andra, gå inte bara på priset. Det kan bli dyrt om man väljer att reparera allt för billigt, säger han.

Expertens tio råd inför verkstadsbesöket

1. Boka service i god tid och enligt servicebokens intervaller.

2. Begär en specificerad prisuppgift och jämför gärna flera verkstäder – inom service tillämpar många verkstäder olika former av prisgarantier eller har andra extraerbjudanden. Fråga om vilka garantier som finns för verkstadsarbetet respektive eventuella reservdelar

3. Uppge fullständiga kontaktuppgifter så att verkstaden kan nå dig vid eventuella frågor om tilläggsarbeten som du ska godkänna innan de utförs.

4. Be om att få leveranstid, en orderbekräftelse samt ett inlämningskvitto.

5. Vid en reparation, var inte rädd för att sätta en kostnadsgräns

6. Ta ut sådant som kan vara ömtåligt eller stöldbegärligt – särskilt om bilen ska förvaras övernatt hos verkstaden eftersom verkstaden inte är ansvarig för sådant som förvaras i bilen.

7. Ge serviceboken till kundmottagaren eller mekanikern så att de kan stämpla i den.

8. Be verkstaden att förklara fakturan och det arbete som utförts – var inte rädd för att fråga. Spara fakturan och serviceprotokoll samt eventuella garantidokument.

9. Köp gärna till en flaska motorolja och kylarvätska av samma kvalitet som verkstaden använt.

10. Är det en större reparation på en äldre bil, rådfråga gärna verkstaden om alternativa lösningar – det finns renoverade och begagnade reservdelar med garanti. Motsvarande gäller för smörjmedel, där kvaliteten ska vara anpassad till hur bilen körs.

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Annons: