Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 13 jan 2014 11:30

Expertens tio råd inför ditt verkstadsbesök

Foto: Pelle Ericsson

När det gäller nya och äldre bilar kan du spara stora pengar på att vara noggrann med den dagliga skötseln. Ett annat område du kan spara pengar på är när du väljer verkstad.

– Det finns en anledning till att vissa verkstäder tar mer betalt än andra, gå inte bara på priset. Det kan bli dyrt om man väljer att reparera allt för billigt, säger Joachim Due-Boje, verkstadsansvarig på motormännens riksförbund.

Joachim Due-Boje säger att anledningen till att vagnparken som rullar i Sverige i dag är så åldersstigen är att de Svenska bilägarna är väldigt bra på att vårda sina bilar. Löpande service sker enligt rekommendationer och med servicebokens intervaller. När det gäller att välja en verkstad för att utföra rekommenderad service eller reparation så tycker han att man ska utgå ifrån sin egen magkänsla och välja en verkstad utifrån sina egna förväntningar.

Ta prisuppgift

Ett handfast tips när det gäller att välja verkstad kan vara att ta in prisuppgift från två olika verkstäder – kan vara från en märkesauktoriserad bilverkstad och en märkesoberoende, så kallad allbilverkstad.

– Idag är bilservice avreglerad. Det krav som finns för att en eventuell nybilsgaranti ska gälla är att verkstaden ska utföra ett fackmässigt arbete, följa serviceprotokoll eller reparationsanvisningar samt använda reservdelar av original- eller motsvarande kvalitet, säger Joachim Due-Boje.

Gemensamma underleverantörer

Samtidigt som dagens personbilar är mer komplicerade än de som är äldre så är tekniken i många fall mindre märkesspecifik. Det har att göra med att en allt större del av komponenterna i dagens bilar tillverkas av underleverantörer samtidigt som att biltillverkarna i större utsträckning samarbetar kring tillverkningen av så kallade "bottenplattor". Dagens Volvobilar är till exempel nära besläktade med både Ford och Jaguar.

När det gäller att lämna in bilen på en verkstad menar Joachim Due-Boje att det gäller att det finns ett förtroende mellan kunden och verkstaden, och att man kan tjäna pengar på att ta en extra titt på vad verkstaden erbjuder.

– Det finns en anledning till att vissa verkstäder tar mer betalt än andra, gå inte bara på priset. Det kan bli dyrt om man väljer att reparera allt för billigt, säger han.