Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 5 okt 2016 10:30

Exklusiv inblick: Utvecklingen av nya Nissan Micra

Utvecklingen av Nya Nissan Micra började redan 2011.

Utvecklingen av Nya Nissan Micra började redan 2011.

1/6

Foto: Nissan

920 ingenjörer har varit inblandade och bidragit på olika sätt.

920 ingenjörer har varit inblandade och bidragit på olika sätt.

2/6

Foto: Nissan

Den första generationen av Micra kom redan 1983.

Den första generationen av Micra kom redan 1983.

3/6

Foto: Nissan

Bilen har i olika stadier av sin utveckling genomgått upp till 5 000 olika tester.

Bilen har i olika stadier av sin utveckling genomgått upp till 5 000 olika tester.

4/6

Foto: Nissan

5/6

Foto: Nissan

6/6

Foto: Nissan

IVALO/LONDON. När Nissan har utvecklat den nya generationen av Micra har de haft siktet inställt på Europa.

Det är här bilen utvecklats och det är här man vill sälja den.

Och att skapa en bil som möter moderna kvalitetskrav och samtidigt hålla kostnaderna nere har inneburit ett antal utmaningar för den japanska biltillverkaren.

ALLT OM BILAR har varit med på resan och har på nära håll fått följa utvecklingen av nya Nissan Micra.

Den första generationen av Micra kom redan 1983, när namnet Datsun fasades ut för att ersättas av Nissan. Micra var en mycket liten bil, och den Micra var – om vi ska vara ärliga – på många sätt en riktig skitbil. Komforten var undermålig, vägegenskaperna otrygga och säkerheten var sällsynt dålig – så dålig att Micra raskt fick öknamnet ”Nissan Harakiri”. Trots detta blev Micra en succé. Och det berodde på att den var så billig.

Men för att sälja bilar i Europa räcker det inte med att bygga billiga bilar längre. Nu kräver kunderna riktigt bra kvalitet – och samtidigt låga priser. När nu Nissan ska lansera den femte generationen har man gett sig tusan på att försöka lösa den krångliga ekvationen. Och för att lyckas har man fått ligga i ordentligt.

Utvecklingen av nya Nissan Micra har pågått under flera år, redan 2011 startades projektet. Och sen dess har så många som 920 ingenjörer varit inblandade och bidragit på olika sätt. Och bilen har i olika stadier av sin utveckling genomgått upp till 5 000 olika tester.

Unik arbetsmiljö

Vi får resa långt för att få stifta en första bekantskap med nya Nissan Micra, när jag kliver av flygplanet befinner jag mig i Ivalo i finska Lappland. Landskapet är kargt. Snötäcket ligger tungt över vidderna när vi reser vidare mot testanläggningen som ligger långt ut i ingenstans. Längs vägen springer renar och i strålkastarskenet från vår buss virvlar snörök. I den här miljön jobbar Nissan och många andra biltillverkare med att testa sina kommande modeller och här, där bilarna utsätts för sällsynt hårda påfrestningar, sker viktiga delar av utvecklingsarbetet.

Nya Nissan Micra är inte riktigt färdig. Visst är motorerna i princip klara, men känslan i växellådan finns ännu inte när jag får sätta mig i bilen och växelspaken är mycket tungjobbad. Och visst vet Nissan redan exakt hur inredningen ska se ut, men i testbilen är allt ännu provisoriskt med konstig plast och med märkliga lösningar för klädsel och kablage. Och designen – den vill Nissan ännu inte visa oss. Bilen vi får provköra en sväng är tungt maskerad med plastsköldar och med tjocka lager svart tejp som någon kladdat på över hela bilen. Eller kladdat och kladdat… Nissans representanter tittar konstigt på mig när jag säger så.

– Det är ingen slump att tejpen sitter som den gör. Vi har ett noggrant uttänkt system för hur vi ska placera tejpen. På allvar, det ligger faktiskt mycket tanke bakom. Och vi är noga med att göra det på samma sätt varje gång, säger Norman Snowdon, som varit med på resan med Nissan Micra från allra första början.

"Inte det roligaste jobbet"

Under vintertesterna är det mycket som ska kontrolleras. Bilens alla funktioner gås igenom för att se hur de klarar kyla och vinterväglag. Motorer och förbrukning påverkas också och justeras i samband med vintertesterna. I Ivalo – och också i norra Sverige – jobbar man också med chassit för att få fram den känsla och de beteenden man vill ha i bilen när den går i produktion. Och här vill man skapa en bil som är rolig att köra.

System som ESP och ABS-bromsar testas också och bilarna får utstå massor av snösprut för att man ska se vad som händer när det byggs upp snö i fronten på nya Micra. För att få till detta ligger någon av de många testförarna och kör i snömolnen bakom en annan bil. Och det handlar om många mil. ”kanske inte det roligaste jobbet”, muttrar en av testförarna på plats i Finland.

 

 

Målet med nya Nissan Micra är att skapa en bil som möter höga krav från europeiska kunder. För en japansk tillverkare är det inte helt okomplicerat. För Adam Robertson, Senior Engineer på Nissans europeiska tekniska center i London, har det inneburit många möten man japanska kolleger för att förklara vilka krav som ställs på vår kontinent och för att försöka komma underfund med vilka kvalitéer nya Micra måste ha för att fungera här. Och han har hittat stora skillnader.

– Japan vill ha smala bilar. Indien vill ha höga bilar. Och i Europa vill många ha breda och låga bilar. Du förstår att det inte är helt lätt att vara alla till lags. Man sitter också olika i bilarna på grund av att människor är olika stora. Européers storlekar är annorlunda och ställer andra krav på hur man kan ställa in stolar och ratt. Personer från Norden är ju till exempel ofta lite ”T-rex-typer”… alltså långa ben och korta armar. Därför är det extra viktigt att ha en ratt som är ställbar teleskopiskt hos er, säger han.

En av nycklarna till att bygga en bil för Europa är också hur bilen är att köra. För här använder vi bilen på andra sätt än i till exempel USA och Japan – och vi kör på andra typer av vägar.

– Europa är den mest krävande marknaden när det gäller körning. Vi har väldigt höga hastigheter med autobahn och andra motorvägar som går genom Europa. Vi har också många slingriga vägar och det ser man inte överallt. I Japan och USA ser man mest raka vägar och lägre hastighetsbegränsningar. De här förhållandena gör att föraren måste koncentrera sig hela tiden, så vi behöver att bilen är riktigt användarvänlig för att man ska kunna koncentrera sig på vägen och inte bli distraherade av andra saker, säger Robertson.

En av huvudfrågorna

I Europa är hur kvalitet uppfattas också annorlunda jämfört med Japan. Här är det viktigt med känslan i material, till exempel hur det känns att ta i olika detaljer i bilen. Européer har överlag också ett annat förhållande till bagageutrymmet än japaner. Och det här blev en av huvudfrågorna när nya Nissan Micra skulle utvecklas.

– Vi använder våra bilar annorlunda jämfört med i andra delar av världen. Vi måste tänka väldigt praktiskt, även när det gäller små B-segmentsbilar. I många fall är det den enda bilen i hushållet, så den måste möta alla behov. Bagageutrymmet, till exempel, är väldigt viktigt. Mycket viktigare än på många andra marknader när det gäller den här storleken på bil. I Europa är det vanligt att man åker till en stormarknad och handlar för hela veckan. Då fyller man bagaget. I Japan är det vanligare att man handlar lite på vägen hem varje dag och då handlar det bara om en enda matkasse, säger Robertson.

För att illustrera hur det ser ut i Europa var Adam Robertson tvungen att resa till Japan. Med sig hade han ett antal väskor i olika storlekar och en barnvagn, så att han på plats skulle kunna visa de japanska kollegerna hur kraven från europeiska kunder verkligen ser ut.

– De har varit väldigt receptiva i Japan och har verkligen velat förstå. Det blev dock lite svårare i tullen när jag skulle in i Japan. Det var inte så lätt att förklara varför jag kom med ett antal tomma väskor och en barnvagn – fast jag inte hade något barn med mig, berättar Robertson.

 

"Mer än nöjda"

Det har gått ett halvår sen vintertesterna och arbetet med nya Micra fortsätter i Nissans anläggning utanför London. De stora lokalerna ligger en timme utanför stan i ett område som helt präglas av företag och gigantiska faciliteter. Nu ska små detaljer ändras, detaljer som är viktiga i konkurrensen mot huvudkonkurrenterna Volkswagen Polo, Ford Fiesta och Renault Clio. Här ska nu också justeringar göras efter den information man fått av vintertesterna i norr, exakt vad som behövt åtgärdas vill inte Nissan avslöja – men överlag är man nöjda med vad man åstadkommit.

– Mer än nöjda, säger Norman Snowdon. Det har gått över förväntan.

I England finns nu bilar med den färdiga designen och med inredning som nästan är klar. Vi provsitter och Nissan visar funktioner och praktiska lösningar. Många tester återstår dock, bland annat ska färgprover jämföras i speciella ljusskåp och bilarna ska misshandlas lite till i speciella skakriggar för att eventuella missljud eller onormala slitage ska upptäckas. Och fortfarande hittas detaljer som behöver åtgärdas. Och nu börjar det bli bråttom, snart ska nya Nissan Micra presenteras för världen.