Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 12 apr 2016 11:02

Euro NCAP varnar för de farliga mikrobilarna

Krockkudden i Microcar M.GO Family döms ut av Euro NCAP.

Krockkudden i Microcar M.GO Family döms ut av Euro NCAP.

1/4

Foto: Euro NCAP

Huvudet träffar mitt i ratten – med hög risk för dödliga skador i Bajaj Qute.

Huvudet träffar mitt i ratten – med hög risk för dödliga skador i Bajaj Qute.

2/4

Foto: Euro NCAP

Renault lilla eldrivna mikrobil Twizy har en krockkudde som skyddar huvudet – men i övrigt är skyddet mycket dåligt.

Renault lilla eldrivna mikrobil Twizy har en krockkudde som skyddar huvudet – men i övrigt är skyddet mycket dåligt.

3/4

Foto: Euro Ncap

Hög risk för dödliga skador i Ligier IXO JS Line 4 Places.

Hög risk för dödliga skador i Ligier IXO JS Line 4 Places.

4/4

Foto: Euro Ncap

Säkerheten är katastrofal när det gäller mikrobilar som klassas som fyrhjulingar.

Av åtta testade bilar har bara två krockkudde – och en av dem fungerade dessutom mycket dåligt.

Det visade sig i krocktester utförda av det europeiska krocktestinstitutet Euro NCAP.

Enligt Euro NCAP var krockkudden i Microcar M.GO Family ineffektiv och verkade bara finnas med som en "marknadsföringsdetalj" utan någon högre kvalitet.

De dåliga resultaten för mikrobilarna, visar att mycket lite har hänt när det gäller säkerheten för denna biltyp de senaste åren. 2014 testades fyra mikrobilar – och nu har man presenterat resultatet från fyra nya tester som visar att säkerheten är fortsatt usel. Bilarna testas i två moment: Frontalkrock i 50 kilometer i timmen, och sidokollission i 50 kilometer i timmen. Relativt låga hastigheter – som i de här bilarna är rent livsfarliga.

Inte samma säkerhetskrav

Euro NCAP anser att det finns "fundamentala problem med detta segment".

Den europeiska samarbetsorganisationen pekar på problemet med att mikrobilarna inte har samma höga säkerhetskrav på sig som vanliga bilar eftersom de klassas som fyrhjulingar. Samtidigt som de på utsidan är lätta att förväxla med små stadsbilar.

De marknadsförs också som fullvärdiga alternativ till stadsbilarna, enligt den europeiska krocktestorganisationen.

Folksam varnar: 11 farligaste begbilarna 

Enkla förbättringar skulle leda till högre säkerhet

Problemet skulle dock relativt lätt gå att lösa, enligt Michiel van Ratingen, generalsekreterare i Euro NCAP.

– Enkla designändringar skulle kunna leda till märkbara förbättringar på bekostnad av lite högre vikt och pris. Att sträva efter en miljömässig agenda är inte en ursäkt för att göra trafikosäkra fordon, säger han.

Som jämförelse har Toyotas minibil IQ toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP.

Köpa säkrare bil till familjen? Se vad du får för din gamla bil här!