Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 13 maj 2013 11:30

Ett attackplan till bil – Lamborghini Egoista

Egoista, Lamborghinis nya ensitsiga superbil.

Egoista, Lamborghinis nya ensitsiga superbil.

1/11

Foto: Klaus Becker

Så exklusiv att den förblir en drömbil för alla – INGEN får köpa den.

Så exklusiv att den förblir en drömbil för alla – INGEN får köpa den.

2/11

Foto: Klaus Becker

Karossen är enligt Lamborghini byggd i anti-radar material.

Karossen är enligt Lamborghini byggd i anti-radar material.

3/11

Foto: Klaus Becker

Cockpiten går att ta loss från bilen.

Cockpiten går att ta loss från bilen.

4/11

Foto: Klaus Becker

Designen ska påminna om en anfallande tjur.

Designen ska påminna om en anfallande tjur.

5/11

Foto: Klaus Becker

Ingen spoiler – i stället har bilen klaffar som ett flygplan.

Ingen spoiler – i stället har bilen klaffar som ett flygplan.

6/11

Foto: Klaus Becker

Cockpit inspirerad av Apache-helikoptrar.

Cockpit inspirerad av Apache-helikoptrar.

7/11

Foto: Klaus Becker

Ratten måste tas loss för att kliva i och ur bilen.

Ratten måste tas loss för att kliva i och ur bilen.

8/11

Foto: Klaus Becker

Positionsljus på taket.

Positionsljus på taket.

9/11

Foto: Klaus Becker

Egoista avtäcktes under en cermoni i Lamborghinis hemstad i helgen.

Egoista avtäcktes under en cermoni i Lamborghinis hemstad i helgen.

10/11

Lamborghinis vd Stephan Winkelmann provsitter.

Lamborghinis vd Stephan Winkelmann provsitter.

11/11

Kan en bil bli mer exklusiv än Veneno, byggd i tre exemplar och med en prislapp på 30 miljoner kronor? Jodå. Nu har Lamborghini överträffat sig själva igen. Den här gången presenterar man Egoista, Så exklusiv att INGEN får köpa den.

Egoista är garnityret i tårtan när Lamborghini firar 50 års-jubileum. Bilen är skapad av Volkswagenkoncernens chefsdesigner Walter De Silva, och rullades ut under helgens födelsedagsfirande i Lamborghinis hemstad Sant'Agata Bolognese.

Superbilen är ensitsig, och cockpiten är designad för att omsluta föraren som en skräddarsydd kostym. Inspirationen är hämtad från en Apache-helikopter, där hela cockpiten går att skjuta ut vid en nödsituation.

Det går inte att skjuta ut sig ur Egoista, men cockpiten är faktiskt en egen enhet som går att ta loss från resten av bilen. Den fantasieggande tanken är att cockpiten ska ha blivit tagen från ett jetplan och integrerad i bilen.

”Kräver en pilot”

Väl på plats i förarsätet spänner man fast sig i ett fyrpunktsbälte. Instrumenteringen är minimal, och mitt i synen har man en head-up display, typisk för stridsplan. Det är inte helt enkelt att ta sig ur bilen; ratten måste tas loss, kåpan öppnas med en knapptryckning, sen måste man ställa sig i sätet, sätta sig på en precis punkt på vänster sida av karossen för att sedan svinga benen över bilen. Eller som Lamborghini säger: ”Till och med att ta sig ur bilen kräver en pilot snarare än en förare, en riktig ”top gun”.

Attackplanstemat går igenom hela bilen. Karossen är, enligt Lamborghini, byggd i ett anti-radar material. Lägg märke till positionsljusen på taket. Och precis som på flygplan finn det ”gå ej här”-zoner på bilen.

I stället för traditionell spoiler har Egoista klaffar som fälls upp i höga hastigheter. Under skalet sitter en 5,2-liters V10 på 600 hästkrafter, men Lamborghini avslöjar inga hastighetsdata.

”En dröm för alla”

Det är till dags dato Lamborghinis mest exklusiva bil. Så exklusiv att INGEN får äga den:

”Om Lamborghinis bilar är för fåtalet, går den här längre. Det är en gåva från Lamborghini, till Lamborghini, lysande i sin ensamhet. Egoista är ren känsla, Never Never Land, som ingen kan äga, och som alltid kommer att vara en dröm, för alla.”