Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 20 mar 2015 13:46

Elektriska vägar ska ladda framtidens elbil

Tekniken ska ladda bilar via induktion – samma princip som till exempel eltandborstar.

Tekniken ska ladda bilar via induktion – samma princip som till exempel eltandborstar.

I framtiden ska du kunna ladda din elbil på vissa vägavsnitt.

Tekniken kallas eRoad och enligt forskare på KTH ska tekniken för de elektriska vägarna vara klar om fem, sex år.

Bristen på laddstolpar och dålig räckvidd på elbilarnas batterier anses vara två anledningar till att elbilarna inte tar fart i försäljningsstatistiken. Elbilarna fungerar - men i praktiken för dåligt för många.

Men kanske kan den teknik som utvecklas på KTH och forskarna Nicole Kringos och Feng Chen råda bot på det. De arbetar med teknik där asfalten elektrifieras. Med hjälp den elektrifierade asfalten ska sedan bilens batterier laddas upp.

Allt är inbäddat i asfalten

- Vår forskning handlar inte om elektriska vägar i form av räls eller spår i vägbanan, utan allt är inbäddat i asfalten, berättar Nicole Kringos, universitetslektor och vetenskaplig ledare för kompetensforskningscentret Road2Science på KTH i ett pressmeddelande.

Det mesta av själva tekniken och komponenterna finns redan så forskningen handlar mer om anpassa allt till en verklighet med skör asfalt, stora påfrestningar, väder och vind samt slitage och underhåll.

- Vad händer till exempel när sensorer är inbakade i vägbanan? Hur stort avstånd får det lov att vara mellan bil och asfalt? Hur lagar man asfalten när den går sönder om det finns elektronik i den? Kan vi komma fram till nya typer av material för så kallade eRoads? Det måste dessutom vara säkert för djur och människor att vistas på vägarna, säger Nicole Kringos.

- Elektricitet överförs via ett elektromagnetisk fält. Så vi måste använda ett stabilt asfaltmaterial som inte stör ut detta fält, men också ta hänsyn
till faktorer som snö, säger Nicole Kringos.

QUIZ: Vad kan du om svenska polisbilar?

Par år av tester

En elektrifierad asfalt med sensorer kan också användas för att samla in solenergi och för att hjälpa förarlösa bilar med information.

- Vad det handlar om nu är att testa tekniken ett par år för att hitta den bästa integrerade lösningen som garanterar hållbara elektriska vägar. Sedan ska vi ägna ytterligare några år åt att forska om hur vägunderhållet ska gå till, och så måste vägarna förstås byggas, säger Nicole Kringos.