Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Elbilar

Publicerad 4 mar 2019 10:05

Service av elbil – så mycket kostar den

1/6

Foto: FRIEDEMANN VOGEL

2/6

3/6

4/6

5/6

6/6

En elbil har betydligt färre delar som behöver service och underhåll än en konventionell avgasbil. Elbilen borde därför vara billig att serva på verkstad.

Men vår undersökning visar att det inte riktigt stämmer i verkligheten.

Det är oljebytet som gör skillnad. Ett filter och några liter olja betyder tusenlappen mer i servicekostnad för en traditionell Otto-motor.

Det finns undantag. Tesla tar ordentligt betalt för service: 4 900 kronor för en basservice på en Model X. Model 3 hamnar mellan 4 000 och 5 000 kronor för första servicen (exakt pris är ännu inte fastställt) men behöver service endast vartannat år.

Nissan-verkstäderna tar också bra betalt för att serva elektriska Nissan Leaf. Märkesverkstaden Mobility Motors i Stockholm tar 2 955 kronor för första service.

Det är inte dyrt jämfört med vad en bensindriven bil kostar. Men med tanke på att verkstäderna mest ägnar tid åt kontroller är det mycket pengar. Om bilen är frisk har bara kupéfiltret bytts ut.

En elmotor är nämligen i princip servicefri. Ingen olja, inget oljefilter. Inga tändstift, ingen kamrem, ingen vattenkylning. Ingen kylarglykol att kontrollera. Inga oljeläckage att leta efter, inga packningar som ger sig. Det finns heller ingen växellåda som kan spöka och läcka olja. Elmotorer har direktdrift.

LÄS ÄVEN: Polestar 2 – så blir den första elbilen från Volvo 

Elbilsservice påminner om vanlig kontrollbesiktning

Men elbilen behöver ändå kontrolleras. På Nissan-verkstaden har mekanikern ett serviceschema med 63 kontrollpunkter för en Nissan Leaf. I huvudsak gäller kontrollerna samma funktioner som vid servicen av en konventionell bil. Däcktrycket kontrolleras, man känner på vindrutetorkarbladet. Dörrarna öppnas och stängs – behöver de smörjas?

Spolarvätskenivån kontrolleras, liksom strålkastare och hjulupphängning. Många kontrollpunkter känns också igen från kontrollbesiktningen. 

Med tanke på att en kontrollbesiktning också är omfattande är prisnivån hög på märkesverkstäderna. Bilprovningen tar omkring 400 kronor för en kontrollbesiktning. Snarlika kontroller som görs på Nissan-verkstaden kostar sju gånger mer.

Vissa elbilsspecifika kontroller görs dock bara på serviceverkstaden. Laddporten kontrolleras, och verkstaden gör också ett konditionstest av batteriet. Men med tanke på den begränsade omvårdnad en elbil behöver framstår servicekostnaden ändå som ogenerat hög.

PRENUMERERA: Vill du veta mer om fördelar och nackdelar med elbilar? Börja läsa Teknikens Värld! (ANNONS/EXTERN LÄNK)  

Kan bli dyrt att strunta i service av elbil

Men att strunta helt i servicen kan få konsekvenser.

Dels blir man förmodligen utan uppdateringar av mjukvaran. En annan bra anledning till att besöka verkstaden är att få bromsarna kontrollerade. Just för att bromsarna används sällan i en elbil är det extra viktigt att oken kontrolleras. Om inte bakbromsarna används alls under en längre tid kommer de garanterat att börja kärva.

Slutligen handlar det om garantin. Normalt sett kräver nybilsgarantin att bilägaren utför den service som tillverkaren rekommenderar. Men viktigare för elbilarna är hur den långa batterigarantin påverkas. Tesla har ingen koppling mellan service och garantigivningen.

Både nybils- och batterigaranti gäller oavsett om bilen har servats eller inte. Nissan kräver däremot att servicen har utförts enligt tillverkarens rekommendationer.

– Vi kräver inte märkesverkstad men kunden måste kunna visa att servicen är utförd enligt våra rekommendationer, säger Alexandra Österplan, informationschef på Nissan.

Andra tillverkare kräver inte att servicen är gjord, men friskriver sig för vissa batterifel. 

”Garantin på högspänningsbatterier gäller inte om felet har orsakats av att batteriet inte har använts, hanterats eller underhållits som beskrivet i instruktionsboken” säger Volkswagen. 

Att serva elbilen ordentligt under garantitiden kan därför betala sig – om inte annat i form av bättre andrahandsvärde.

LÄS ÄVEN: Här är de 9 bästa elbilarna just nu