Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Elbilar

Publicerad 8 maj 2019 07:00

Mercedes elbil EQC – här är de svenska priserna

Mercedes elbil EQC börjar säljas nu.

Mercedes elbil EQC börjar säljas nu.

1/12

Foto: MERCEDES

2/12

Foto: MERCEDES

3/12

Foto: MERCEDES

4/12

Foto: MERCEDES

5/12

Foto: MERCEDES

6/12

Foto: MERCEDES

7/12

Foto: MERCEDES

8/12

Foto: MERCEDES

9/12

Foto: MERCEDES

10/12

Foto: MERCEDES

11/12

Foto: MERCEDES

12/12

Foto: MERCEDES

Mercedes elbil EQC är Sverigeaktuell med försäljningsstart nu. 

Den enda modellversionen heter EQC 400 4Matic och priset börjar strax under 800 000 kronor. Billigare än både Audi e-tron och Jaguar I-Pace.

Den 4 september 2018 var det världspremiär för Mercedes första modell i märkets kommande elbilsoffensiv. Visningen ägde rum i Stockholm och vi var så klart på plats för att uppleva bilen i plåt och plast. EQC 400 4Matic, som elbilen heter, är nu på väg till Sverige. Från och med i dag finns den på Mercedes-Benz Sveriges webbplats där den också kan konfigureras.

Tar vi en titt i prislistan ser vi att Mercedes EQC 4004Matic börjar på 798 900 kronor. Hög pris, men klart under konkurrenterna Audi e-tron 55 quattro och Jaguar I-Pace EV400 AWD. e-tron kostar från 885 000 kronor och I-Pace från 939 000 kronor. Det ska tilläggas att Jaguar redovisar två instegspriser på sin webbplats, utöver 939 900 kronor även 879 900 kronor, men det är det högre priset som basuneras ut mest, bland annat i prislistan.

Har man inte möjlighet att håva upp 798 900 kronor för Mercedes EQC går det även att privatleasa från 10 195 kronor per månad. Vid företagsleasing är månadskostnaden från 8 995 kronor exklusive moms.

LÄS ÄVEN: Alla nya bilar 2019 – hela listan med 117 modeller 

Det ingår mycket i priset för EQC

Mercedes beskriver standardutrustningen som väl tilltaget, bland annat innehåller EQC som standard fyrhjulsdrift, 19-tumsfälgar, multibeam LED-strålkastare, dubbla 10,25-tums bredbildsskärmar för mätarhus och infotainmentsystem, MBUX, döda vinkel-varnare med urstigningsvarning (om du är på väg att öppna dörren och en bil är i ankommande varnas du), elektriskt öppnings- och stängningsbar baklucka, nyckellös öppning- och låsning samt start av bilen, backkamera och parkeringsassistans, 235-watts ljudsystem med nio högtalare, navigationssystem och mycket mer.

Tillvalslistan är även den lång, men för den som ogillar långa listor finns två färdiga paket; Premium och Premium Plus. Förstnämnda innehåller glastaklucka, större ljudsystem, trådlös mobiltelefonladdning och Energizing-funktioner som ska skapa högre kupékomfort för bättre välbefinnande. Premium-paketet kostar 30 000 kronor. För 55 000 kronor får man Premium Plus-paketet som, utöver Premium-paketets innehåller, består av head up-display, pakeringsassistans med 360-graderskamera och eljusterbara framstolar med minne.

Vill man ha förarassisterande system så som adaptiv farthållare, kökörningsassistent, styrassistent, filhållningsassistent och dylikt får man välja till förarassistentpaketet som kostar ytterligare 12 900 kronor. Dessa funktioner tycker man borde ingå som standard i en bil av denna kaliber.

LÄS ÄVEN: 10 bilar att vänta på under 2019 

Räckvidde för EQC matchar Audi e-tron

Gillar man AMG Line-exteriör och -interiör kostar det 26 000 kronor och vill man vara värst väljer man Edition 1886-varianten (1886 är året då Car Benz lämnar in patentet för världens första automobil) som innehåller en del av nämnda tillvalsdetaljer plus lite unika attiraljer. 140 000 kronor kostar Edition 1886.

Elektriskt infällbar dragkrok kostar 11 100 kronor. EQC får dra upp till 1 800 kilo.

Mercedes EQC 400 4Matic har ett 80 kWh-batteri, det vill säga mindre än både Jaguar I-Pace (90 kWh) och Audi e-tron (95 kWh). Mercedes redovisar en räckviddssiffra på upp till 41,7 mil, samma siffra som Audi presenterar för e-tron. Jaguar I-Pace specificeras med en räckvidd upp till 47 mil.

Elmotorn på 408 hästkrafter och 765 newtonmeter tillåter EQC-accelerationer från stillastående till 100 km/h på 5,1 sekunder. Toppfarten är begränsad till 180 km/h.